جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 167975 19:40 1400/10/13
در نشست تخصصی نقش اتحادیه های صنفی در تولید و صادرات مطرح شد: ظرفیت اتحادیه ها در حمایت از تولید و صادرات بیشتر از عملکرد آنان است

در نشست تخصصی نقش اتحادیه های صنفی در تولید و صادرات مطرح شد: ظرفیت اتحادیه ها در حمایت از تولید و صادرات بیشتر از عملکرد آنان است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
در نشست تخصصی نقش اتحادیه های صنفی در تولید و صادرات مطرح شد: ظرفیت اتحادیه ها در حمایت از تولید و صادرات بیشتر از عملکرد آنان است

در نشست تخصصی نقش اتحادیه های صنفی در تولید و صادرات مطرح شد: ظرفیت اتحادیه ها در حمایت از تولید و صادرات بیشتر از عملکرد آنان است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، رئیس اتاق اصناف تهران در این نشست گفت: اگر با علم روز پیش نرویم، عقب می مانیم. حدود 9 سال پیش اتحادیه های سوپرمارکت داران را در مجلسی جمع کردیم و از ایشان خواستیم که فروشگاه بزرگ بزنند. به ایشان گفتیم که اگر چنین نکنند، 5 سال بعد، بیکار می شوید. پیشنهاد دادیم که هر 50 واحد صنفی یک فروشگاه بزرگ ایجاد کنند این کار را نکردند و حالا فروشگاه های بزرگی ایجاد شده که آن ها را از رونق انداخته است.

***شاهد حضور فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد در بسیاری از واحدهای صنفی هستیم

قاسم نوده فراهانی ادامه داد: ما برای اولین بار آموزش را در اصناف اجباری کردم. آن زمان اعتراضاتی شد که مگر ما بی سواد هستیم که کلاس‌های آموزشی برویم. به ایشان گفتیم که کسب دانش ارتباطی به بی سوادی ندارد. ما در فرهنگ و ادب خود می گوییم که زگهواره تا گور دانش بجوی. متاسفانه دانش واحدهای صنفی ما حتی از قانون نظام صنفی کافی نیست. پس آموزش در اصناف همچون همه گروه های اقتصادی و اجتماعی لازم است.

وی بیان کرد: در حال حاضر در بسیاری از واحدهای صنفی افرادی با تحصیلات فوق لیسانس داریم و زمان حساب با چرتکه در مغازه ها تمام شده است. بنابراین اصناف از حالت سنتی خارج شده اند و ما ظرفیت های صادراتی زیادی داریم.

رئیس اتاق اصناف تهران تصریح کرد: افرادی که ظرفیت صادراتی دارند، لازم است تا با اتحادیه ها و اصناف ارتباط برقرار کنند. اطلاع رسانی و جلب اعتماد تولیدکنندگان صنفی به صادرکنندگان، می تواند راهگشای همکاری باشد.

***شلف فروشگاهی در روسیه و ارمنستان را اجاره داریم

مدیر اجرایی کنسرسیوم صادراتی ایران- اوراسیا نیز گفت: بررسی‌های ما نشان می دهد که ظرفیت اصناف در صادرات بالا است. با وجود این، اقدامات قابل دفاعی در صادرات محصولات صنفی نداشته‌ایم. دهه ها است که نمایشگاه های صادراتی تولیدات ایرانی برگزار می شود اما خبری از آمارهای صادراتی اصناف نیست.

سید امیر عباس افشار امین افزود: برخی از مسائل از جمله صادرات ممکن است در دستور کار اصلی اصناف نباشد اما نمی توان منکر ظرفیت ایشان به ویژه پیشکسوتان صنفی در رفع موانع صادرات شد. اگر ایشان با ریش سفیدی زنجیره تامین مواد اولیه، تولید، توزیع داخلی و صادرات را محیا کنند، منع قانونی ندارند.

وی گفت: واضح است که تغییر برخی از رویکردهای سنتی اصناف که هنوز باقی است، به رویکردهای جهانی کار دشواری است با این حال نباید دست روی دست گذاشت و لازم است تا اتحادیه ها در جهت تنویر افکار عمومی گزارشاتی از آنچه در به روزرسانی رویکردهای جمعی و فردی اعضای خود داشته اند ارائه دهند.

مدیر اجرای کنسرسیوم صادراتی ایران- اوراسیا گفت: این کنسرسیوم توانسته برای نخستین بار با تایید سفارت های روسیه و ارمنستان شلف فروشگاهی را یک سال اجاره کند. هزینه را هم دلاری پرداخت می کنیم. بدین واسطه به طور مکتوب، به اتاق اصناف تهران اعلام آمادگی خواهیم کرد که با تمامی اتحادیه هایی که توانمندی صادراتی دارند همکاری کنیم. اما در این راستا لازم داریم تا بدانیم اتحادیه های صنفی از چند استارت آپ و در چه حوزه هایی حمایت کرده اند و به چند شرکت دانش بنیان پروانه افتخاری داده اند. البته کارهایی انجام شده است اما اگر کافی نیست، انتظار داریم که بیشتر شود.

افشار امین با تاکید بر مسئولیت آموزش اعضای صنف توسط اتحادیه ها بیان کرد: این آموزش ها نباید طوری طراحی و هدایت شود که منجر به سودآوری مالی از محل آموزش شود بلکه لازم است برنامه های نوسازی را دنبال کند و در نهایت فرهنگ استفاده از شرکت های دانش بنیان در اصناف نهادینه شود.

وی گفت: در نمایشگاه صادراتی مبلمان که به تازگی برگزار شد، از بیش از 100 غرفه بازدید کردیم. فیلم هایی از صحبت های این تولیدکنندگان موجود است که تاکید داشته اند مشکل اصلی آنان نوسان قیمت مواد اولیه به ویژه در خصوص چوب است. این ها چیزی نیست که نتوان آن را اداره کرد و نامه نگاری با وزارت صمت، یعنی کاری که ده‌ها است اصناف انجام می دهند، کافی نیست.

مدیر اجرایی کنسرسیوم صادراتی ایران- اوراسیا بیان کرد: لازم است بدانیم که نقش دولت در رفع این موانع بسیار کمتر از نقش بخش خصوصی است. ریش سفیدی، ایجاد زنجیره ارزش افزوده، ایجاد زنجیره کامل تولید تا صادرات، معرفی واحدهایی که تخصص صادراتی دارند، استفاده از شرکت های دانش بنیان در افزایش بهره وری واحدهای صنفی و ... از جمله روش‌هایی است که در نهایت به ارتقای کیفیت تولید و صادرات منجر خواهد شد و ما به عنوان کنسرسیوم صادراتی ایران- اوراسیا اعلام آمادگی می کنیم تا در این زمینه به اتحادیه ها کمک کنیم.

***بزرگان اصناف پشتیبان و جوانان در صحنه باشند

رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور نیز در این نشست گفت: ظرفیت صادرات تولیدات با کیفیت ایرانی به سوریه و تمامی کشورهای عربی موجود است.

غلامرضا حسن پور افزود: بسیج اصناف ظرفیت خوبی برای هم افزایی بخش های مختلف و ایجاد ارتباط بین ایشان دارد. شرکت های دانش بیان رشد خوبی داشته اند و اصناف نیز تجربه خوبی دارند. همه دانه های این تسبیح باید در کنار هم باشند تا تولید و صادرات کالاهای ایرانی تسهیل شود.

وی بیان کرد: امیدوار هستیم در سال 1401 با تحریک تقاضا و کمک به تولید در نهایت به صادرات کمک کنیم.

رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور تصریح کرد: ما بدون تایید هیات اندیشه ورز بسیج کاری انجام نمی دهیم و در آن هیات می گوییم که لازم است بزرگان اصناف پیشتیبان و جوانان در صحنه باشند.

حسن پور همچنین از آغاز تدوین کتاب های تاریخ شفاهی اصناف از شرکت چاپ و نشر بازرگانی تقدیر کرد.

***وضعیت نا مطلوب اقتصادی به معنای این نیست که کاری انجام نداده‌ایم

در ادامه این نشست، مبتکر دیپلماسی اقتصادی و سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ضمن تقدیر از سید حسین افشار امین موسس اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری به واسطه 60 سال تلاش صادقانه در عرصه تولید و صادرات مصنوعات چوبی، از جمله مبلمان گفت: همه می دانیم که مشکلات زیادی در تولید و صادرات داریم. تلاش های زیادی هم شده است اما اگر به نتیجه مطلوب نمی رسیم بدین معنا است که این زنجیره تولید تا صادرات کامل نیست و حلقه مفقوده دارد.

رامین مهمان پرست افزود: حدود 20 سال است که مقام معظم رهبری، هر سال را با گرایشات اقتصادی نامگذاری کرده اند اما چرا همچنان به نتیجه نمی رسیم. اگر وضعیت اقتصادی نا مطلوبی داریم به معنای این نیست که کاری انجام نداده ایم. بلکه چیزی که به آن نیاز داریم این است که اقتصاد دولتی ما باید به سمت بخش خصوصی متمایل شود.

وی گفت: دولت کافی است نظارت و هدایت کند اما باید از دخالت های نابجا دست بردارد. هزینه های دولتی باید کاهش یابد. مواد اولیه، دانش فنی و ماشین آلات مدرن سه نیاز اصلی تولید است که باید آن را دنبال کنیم.

کتاب «60 سال زندگی با هنر و صنعت چوب» به روایت سید حسین افشار امین موسس اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری و از پیشکسوتان صنف درودگران و قلم مژده پورزکی در این مراسم رونمایی شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |