چهارشنبه 29 فروردین، 1403

کدخبر: 8672 15:58 1393/10/16
در مناظره بذرپاش و کواکبیان مطرح شد:  کواکبیان: نسبت به حیف و میل بیت‌المال دلواپس باشید

در مناظره بذرپاش و کواکبیان مطرح شد: کواکبیان: نسبت به حیف و میل بیت‌المال دلواپس باشید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
در مناظره بذرپاش و کواکبیان مطرح شد:  کواکبیان: نسبت به حیف و میل بیت‌المال دلواپس باشید

در مناظره بذرپاش و کواکبیان مطرح شد: کواکبیان: نسبت به حیف و میل بیت‌المال دلواپس باشید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ما می‌خواهیم دلتان نسبت به حیف و میل پول‌های بیت‌المال دلواپس باشد از اینکه به یک فردی آنقدر اعتماد کنیم که ۲میلیارد و ۷۰۰میلیون یورو نفت به آن بدهیم و تا الان پول آن را نیاورده باشیم.

شب گذشته مناظره «بررسی سیاست‌های دولت پیرامون مسائل هسته‌ای» بین مهرداد بذرپاش و مصطفی کواکبیان به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای مناظره مهرداد بذرپاش نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما شاهدیم کارنامه‌ای به غیر از پرونده هسته‌ای در صندوقچه دولت پیدا نمی‌شود. ما درباره سیاست دولتی که گزاره اصلی‌اش بر مبنای تحریم رقم خورده آن هم با تحریمی که توسط دوستان این دولت در سال ۸۸رقم خورده است صحبت می‌کنید.

بذرپاش: اینکه کسی تحریم‌ها را کاغذپاره بخواند٬ نمی‌تواند اینقدر در کشور تاثیر بگذارد

بذرپاش تاکید کرد: ما ۳۰سال است که تحریم‌ هستیم و اینکه فردی تحریم‌ها را کاغذپاره بخواند نمی‌تواند اینقدر در کشور ما تاثیرگذار باشد بلکه مسئله اینجاست که وطن‌فروشانی اطلاعات کشور را به دشمنان بدهند تا آنان ما را تحریم‌های اثرگذار کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: چطور است که امروز آمریکا حاضر نیست این تحریم‌ها را لغو کند چرا که می‌داند سازمان‌ تحریم‌ها به هم می‌ریزد و ساختن دوباره آن به سختی امکانپذیر است.

اگر تیم مذاکره‌کننده بتواند تمام تحریم‌ها را لغو کند٬ تازه به سال ۸۸می‌رسیم

وی تاکید کرد: اگر تیم مذاکره‌کننده بتواند تمام تحریم‌ها را لغو کند آن هم چیزی شبیه محال است تازه به سال ۸۸می‌رسیم.

بذرپاش گفت: دولت بر مبنای تحریمی که دوستان خودش باعث و بانی آن شدند و در انتخابات نیز بر همین مبنا رای آوردند٬ سر کار آمد. قبل از انتخابات اعلام می‌کردند تاثیر تحریم‌ها به خاطر سوء‌مدیریت است اما وقتی خودشان سر کار آمدند تاثیر تحریم‌ها صددرصد شد!

وی تصریح کرد: همین‌هایی که باعث تحریم‌ها شدند و بر اساس آن در انتخابات رای آوردند امروز به توافق ژنو رسیدند و می‌خواهند با‌‌ همان توافق سیاست داخلی را شکل دهند و انتخابات بعدی را نیز بر همین مبنا طی کند.

بذرپاش گفت: حال سوال اینجاست که کاسب تحریم ما هستیم یا آنانی که با تحریم رای را گرفتند و دولت تشکیل دادند و با همین تحریم سیاست داخلی را شکل می‌دهند. اینان گفتند ما بلدیم مذاکره کنیم و ما بلدیم تحریم‌ها را برداریم بر همین اساس در انتخابات رای آوردند.

خس و خاشاک گفتن احمدی‌نژاد نسبت به یک عده قلیلی نمی‌تواند آن حوادث را به وجود آورد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعا می‌شد نسبت به تحریم‌ها بهتر عمل شود٬ گفت: اما باید این را بدانیم که خس و خاشاک گفتن احمدی‌نژاد نسبت به یک عده قلیلی نمی‌تواند آن حوادث را به وجود آورد.

بذرپاش با بیان اینکه بخشش با فراموش کردن تفاوت دارد گفت: هرکجا ما فراموش کردیم ضربه خوردیم. شما قبول کنید که معیشت مردم را به مخاطره انداختید و تحریم‌ها را به بار آوردید نه اینکه مشکلات را به گردن دیگری بیندازید و بگویید در مذاکرات تنها بیانیه خوانده می‌شد.

نمی‌دانیم چرا وقتی اصلاح‌طلبان روی کار می‌آیند نفت به یکباره نصف می‌شود

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که این دوستان کار را در دست داشتند چه دستاوردی رقم زدند. نمی‌دانیم چرا وقتی اصلاح‌طلبان روی کار می‌آیند نفت به یکباره نصف می‌شود.

وی گفت: مگر شما نبودید که گفتید اگر سر کار بیاییم مشکلات ما با عربستان حل می‌شود. بلایی که عربستان سر ایران و جهان اسلام آورد در تاریخ سعودی بی‌نظیر است. اصلا توافق اصلی در وین بین سعودالفیصل و جان‌کری رخ داد نه بین ظریف و ۱+۵. آیا سیاست‌خارجی که ادعای آن را می‌کردید این است؟

بذرپاش با بیان اینکه کاهش قیمت نفت نگاه ساده‌لوحی عده‌ای به آمریکا و سردمداران آن در منطقه است گفت: بعید نیست چند وقت دیگر نیز بگویند کاهش قیمت نفت نیز کار منتقدین است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با مقایسه وضعیت اقتصادی کشور در سال ۸۷با امروز گفت: ما بهترین ضریب جینی را در سال‌های ۸۷و ۸۸داشتیم. اینکه امروز دولت می‌گوید تورم پایین آمده مگر چه اقدامی انجام داده که تورم را نقطه به نقطه پایین آورده است. اصلیترین تورم که آقایان معتقدند آن را پایین آورده‌اند ناشی از شوک ارزی بوده و نه توزیع پول به خاطر مسکن مهر.

شکست اصولگرایان در سال ۹۲نه به روحانی بلکه به دشمن فرضی بود

وی تاکید کرد: دولت اگر هیچ کاری در اقتصاد نکند تورم نقطه به نقطه به سمت صفر میل می‌کند. امروز باید وضعیت اقتصاد کشور با سال۸۷و ۸۸سنجیده شود. ما باید بدانیم تورم ناشی از تحریم ناشی از فتنه به معیشت مردم فشار آورد و شکست اصولگرایان در سال ۹۲نه به روحانی بلکه به دشمن فرضی بود.

بذرپاش با بیان اینکه مردم باید در زندگیشان اقدامات مسئولان را حس کنند گفت: بازی با آمار نیز حدی دارد اینان در زمان احمدی‌نژاد زیر آب نهادهای رسمی کشور را زدند و اعلام می‌کردند احمدی‌نژاد آمار می‌سازد و این آمار‌ها دروغ است حال خودشان می‌گویند چرا آمار رسمی کشور را زیر سوال می‌برید.

این عضو هیات رئیسه مجلس گفت: کدام مسیر حرکتی دولت بر مبنای اعتدال بود اینکه به آمریکا و اسرائیل یکبار آنقدر که به منتقدین توهین شد با آنان درشت صحبت شود. برای اولین بار به یک سفیر معرفی شده کشور ویزا ندادند. شما می‌خواستید پاسپورت ما را دارای احترام کنید پس چه شد آن حرف‌هایی که در تبلیغات انتخاباتی می‌زدید.

موشک تلاویو زن شهید تهرانی مقدم عزت می‌آورد و نه عکس یادگاری با جان‌کری

وی تصریح کرد: اینان از اول که آمدند گفتند که گذشتگان بردند و خوردند و دزد بودند. واقعا در دولت قبل همه دزد بودند؟ البته این سخنان به ضرر خود دولت شد چرا که اگر سیاه‌نمایی بیش از حد باشد یک جایی نقض آن سردر می‌آورد. برای مثال ۴.۱میلیارد برمی‌دارید و پاسخگو نیستید و یک سال و نیم از مذاکرات ژنو می‌رسد و نمی‌توانید تحریم‌ها را لغو کنید.

بذرپاش با بیان اینکه بازی برد- برد به چه معناست؟ گفت: ما گفتیم شما در مذاکرات ۲۰درصد را که می‌دهید تحریم نفت را بردارید اما آنان گفتند که همین که ما را تحریم جدید نمی‌کنند خوب است.

بذرپاش گفت: ما می‌گوییم موشک تلاویو زن شهید تهرانی مقدم عزت می‌آورد و نه عکس یادگاری با جان‌کری.

اینکه می‌گوییم سانتریفیوژ ما آرمان نست سخن درستی نیست

بذرپاش در پایان خاطرنشان کرد: وقتی ما می‌آییم توان هسته‌ای و دفاعی‌مان را از بین می‌بریم و اینکه می‌گوییم سانتریفیوژ ما آرمان نست٬ سخن درستی نیست. ما در مذاکرات هستیم و طرف مقابل نسبت به کلمات رئیس‌جمهور قضاوت می‌کند و این سخنان رئیس‌جمهور قابل پذیرش نیست.

کواکبیان: تا قبل از دولت یازدهم مذاکرات هسته‌ای قفل بود

مصطفی کواکبیان در این مناظره اظهار داشت: تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم قفلی در بحث مذاکرات هسته‌ای داشتیم.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت جدید چند اتفاق در عرصه سیاست‌ خارجی افتاد از جمله آن‌ها این است که موضوع هسته‌ای به جای اینکه صرفا در شورای عالی امنیت ملی حل شود به وزارت خارجه منتقل شد یعنی به جای اینکه نگاه امنیتی وجود داشته باشد یک نگاه دیپلماتیک به موضوع حاکم شد.

کواکبیان تصریح کرد: همچنین محور مباحث شعارهای روحانی در سیستم خارجی، حل موضوع هسته‌ای و لغو تحریم‌ها بود. هدف دیگر این بود که بحث غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور توسط قدرت‌های غربی به رسمیت شناخته شده است و در کنار آن نوعی اعتمادسازی در روابط ما با غرب ایجاد شود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: چرا که ما شاهد بودیم یک چهره بسیار نامطلوبی را از ایران در افکار عمومی جهان ایجاد کرده بودند که گویا ما به دنبال بمب هسته‌ای هستیم.

وی تاکید کرد: بحثی نبود که لغو تحریم‌ها، اعتمادسازی به گونه‌ای باشد که در وضعیت معیشتی مردم تاثیری نداشته باشد. هدف نهایی گشایش در وضعیت اقتصادی مردم است.

احمدی‌نژاد آخر کار متوجه شد تحریم‌ها اثربخش بوده است

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما در مجلس هشتم فریاد می‌زدیم که این قطعنامه‌ها کاغذپاره نیست. البته ما معتقدیم عمده این تحریم‌ها ظالمانه است که به ما تحریم‌ شده است و رئیس دولت دهم نیز در آخر کار متوجه شد این تحریم‌ها اثربخش بوده است.

کواکبیان با بیان اینکه تحریم‌های جدید در ادامه ظلمی است که قدرت‌های استکباری علیه ما انجام می‌دهند، گفت: ما باور نمی‌کنیم که تحریم‌های جدید در ادامه‌‌ همان تحریم‌های سابق است. ما معتقدیم تحریم‌های جدید ظلم است و باید در مذاکرات به رخ غربی‌ها کشیده شود و به آن اعتراض شود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه غربی‌ها از حوادث سال ۸۸ ‌‌نهایت استفاده را کردند گفت: شاید اگر وضعیت عادی بود غربی‌ها این پررویی‌های امروز خود را نداشتند البته اگر تدبیر می‌شد جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته می‌شد و ما معتقدیم در آن زمان روحیه تدبیر کردن این مباحث وجود نداشت.

وی ادامه داد: قطعا ۹دی در اینکه حوادث سال ۸۸جمع شود تاثیر داشت اما می‌شد در‌‌ همان ماه‌های اول این قضیه را جمع کرد. بنده در‌‌ همان زمان طرحی به نام لویی‌جرگه ایرانی را مطرح کردم و در آن مفادی را هم عنوان کردم اما آقایان نپذیرفتند.

کواکبیان تصریح کرد: مهم این بود که دولت آن زمان به گونه‌ای عمل کند تا دشمنان نتوانند از حوادث ۸۸سوءاستفاده کنند و بنده معتقدم چاره‌اندیشی دولت دهم درباره تحریم‌ها مدبرانه نبود.

حرف ما این است که چقدر تخلفات انتخابات ۸۸پیگیری شد؟

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: من‌‌ همان زمان نیز گفتم که در انتخابات ۸۸تقلب نشده است اما تخلف صورت گرفته است. حرف ما این است که چقدر تخلفات پیگیری شد. اینکه عده‌ای شعار نه غزه، نه لبنان و جمهوری ایرانی سر دادند را ما اعتقاد نداریم و کسانی که این شعار را می‌دادند به لجبازی با شما و حاج‌حسین شریعتمداری بود!

دبیرکل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: مکتب ایرانی که رحیم مشایی بیان کرد چه فرقی با این شعار جمهوری ایرانی دارد چرا آن زمان موضع نگرفتید؟

وی پیرامون مشکلات جمهوری اسلامی با عربستان گفت: ما مشکلات بسیاری با عربستان درباره شیخ‌ نمر، یمن، سوریه و عراق با آنان داریم. جایی گفتیم رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند سفری انجام دهد تا مشکلات رفع شود.

کواکبیان تصریح کرد: البته بنده معتقدم یکی از دلایل کاهش قیمت نفت نیز دعوای آمریکا و روسیه است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه توهین‌های مقامات آمریکایی به ایران را نباید پای دولت بنویسیم گفت: قطعا آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی کنار نخواهند آمد و تبع کار سیاسی بیان سخنانی که آمریکایی‌ها می‌کنند را دارد.

نماینده ادوار مجلس جمهوری اسلامی پیرامون ۹دی گفت: مردم در ۹دی اعلام کردند که نظام و رهبری خود را دوست دارند و می‌خواهند این مباحث که در ۸ماه صورت گرفت تمام شود. حال اگر قرار است کسی اعدام شود پس اعدام کنند.

وی با بیان اینکه بنده مدافع مباحث اقتصادی دولت نیستم گفت: اینکه می‌گویند خانواده‌های ثروتمند را شناسایی کردند اما به آن‌ها یارانه می‌دهند را قبول ندارم.

کواکبیان با بیان اینکه با وجود مقام معظم رهبری دلواپسی معنا ندارد گفت: اگر می‌خواستیم با فضای دوران احمدی‌نژادی کار را ادامه دهیم دیگر نیازی به برگزاری انتخابات نبود. همین مردمی که تورم را احساس می‌کنند و ادعای شما از اینکه این تورم ناشی از تحریم فتنه است را قبول دارند به دولت جدید رای دادند و شما باید این را بپذیرید.

می‌خواهیم دلتان نسبت به حیف و میل پول‌های بیت‌المال دلواپس باشد

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در ادامه گفت: ما می‌خواهیم دلتان نسبت به حیف و میل پول‌های بیت‌المال دلواپس باشد از اینکه به یک فردی آنقدر اعتماد کنیم که ۲میلیارد و ۷۰۰میلیون یورو نفت به آن بدهیم و تا الان پول آن را نیاورده باشیم.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد کشور به سمتی همانند قراردادهای ترکمنچای و گلستان برود قطعا ولی فقیهی که در راس کار است ترمز کار را خواهند کشید.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: رکودی که امروز مشاهده می‌شود بدین خاطر است که بازار منتظر نتایج مذاکرات است.

اگر قرار باشد برد موشک‌هایمان بحث شود مذاکرات را تعطیل می‌کنیم

وی در ادامه گفت: الان که آمریکایی‌ها برای نابودی داعش به ما نامه می‌نویسند و از ما کمک می‌خواهند به خاطر اعتمادسازی است که انجام شده و الان دیگر جرات نمی‌کنند که بگویند همه گزینه‌ها روی میز است.

کواکبیان با بیان اینکه مهم‌ترین ابزار دیپلماسی مذاکره است٬ گفت: در حال حاضر برای سیاست خارجی ما غیر از این راه مسیر دیگری امکانپذیر نیست. البته‌ ای کاش این سخن توسط وزیر امور خارجه ما بیان نمی‌شد که اگر با ما توافق نکنند جناح مخالف روی کار می‌آید.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پایان خاطرنشان کرد: اینان مدعی‌اند که در مذاکرات اصلا بحث موشکی مطرح نیست بحث ما مذاکرات هسته‌ای است اگر قرار باشد برد موشک‌هایمان بحث شود مذاکرات را تعطیل می‌کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |