پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 175715 10:04 1401/01/18
در سال گذشته یک‌هزار و ۴۰۰ کارگاه صنعتی ایجاد شد

در سال گذشته یک‌هزار و ۴۰۰ کارگاه صنعتی ایجاد شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
در سال گذشته یک‌هزار و ۴۰۰ کارگاه صنعتی ایجاد شد

در سال گذشته یک‌هزار و ۴۰۰ کارگاه صنعتی ایجاد شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، علی رسولیان با اشاره به نامگذاری امسال به «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب، از گسترش همکاری فناورانه SME های ایرانی با دیگر کشورها از جمله کره‌جنوبی، آلمان و چین خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته ۲ تفاهم‌نامه همکاری فناورانه با چین امضا و دفتر این سازمان در شانگهای نیز فعال شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: همچنین تفاهم‌نامه سال‌های گذشته با آلمانی‌ها که چند سال راکد مانده بود، مجدد فعال شد و در سال جاری برخی مدیران بنگاه‌های کوچک و متوسط برای ارتباط گرفتن با شرکت‌های بزرگ این کشور روانه آلمان خواهند شد.

وی گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از سال‌های گذشته و به‌ویژه پارسال برنامه عملیاتی خود برای شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به آنها را طراحی و اجرایی کرده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان از حضور در مزایده واگذاری زمین معاف شدند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان‌ داشت: سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان از حضور در مزایده واگذاری زمین این سازمان معاف شدند و اراضی موجود با اولویت به آنها واگذار شد.

وی ادامه‌داد: همچنین اقساط طولانی‌مدت تا ۶۰ ماه و تخفیف ۱۰ درصدی برای حق ارائه خدمات به این شرکت‌ها داده شد.

رسولیان اظهار داشت: سال گذشته ۴۸ هکتار زمین طی ۱۴۸ فقره قرارداد به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار و در مراکز فناوری و کسب وکارهای این سازمان نیز دفاتر با اولویت به این شرکت‌ها واگذار شد.

در سال گذشته یک‌هزار و ۴۰۰ کارگاه صنعتی ایجاد شد

معاون وزیر صمت با اشاره به برنامه نهضت کارگاه‌سازی و ایجاد یک‌هزار کارگاه صنعتی در سال گذشته، خاطرنشان کرد: در این زمینه عملکردی بهتر از برنامه ثبت و در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد یک‌هزار و ۴۰۰ کارگاه صنعتی ایجاد شد که بخشی از آنها در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین شرکت‌های کوچک و متوسطی که در حوزه فناوری کار می‌کردند قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه‌کرد:‌ امسال برای ایجاد یک‌هزار کارگاه جدید با اولویت کارگاه‌های دانش‌بنیان همراه با ارائه تخفیفات ارائه خدمات برای آنها برنامه‌ریزی شده است.

فعالیت ۶ شهرک فناوری در کشور

وی گفت: اکنون ۶ شهرک فناوری در کشور فعال است که ۱۱۸ شرکت فناور در آنها استقرار دارند و سال گذشته ۲۰۵ مشاور برای ارائه خدمات فنی و مهندسی در آنها مستقر شدند.

رسولیان افزود: اکنون برای چهار شهرک فناوری نیز مجوز گرفته شده است که از همه مزایای پارک‌های علم و فناوری برخوردار هستند.

وی یادآوری کرد: در ۳۸ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار این سازمان، تعداد ۵۷۹ مشاور مستقر هستند که به توسعه کسب و کارها، احیای واحدهای راکد، دانش‌بنیان کردن شرکت‌ها و ارائه خدمات کلینیکی به بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از اقداماتی که از سال‌های گذشته آغاز  و پارسال نیز تقویت شد، کمک به واحدهای صنعتی بود که امکان دانش‌بنیان شدن داشتند.

وی بیان داشت: در این راستا یک‌هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی که مستعد دانش‌بنیان شدن بودند شناسایی و در ادامه، ۷۰۰ مورد آنها دانش‌بنیان شدند یا در مسیر دانش‌بنیان شدن قرار گرفتند.

رسولیان ادامه داد:‌ این سازمان ارتباطات خوب و نزدیکی با معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری دارد و پیوند خوبی بین این معاونت با شرکت‌های کوچک و متوسط فناور و دانش‌بنیان ایجاد شده است.

وی افزود: یکی از اقدامات خوب این سازمان در موضوع فن‌بازار و مراکز مبادله فناوری، امضای ۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد به‌منظور شناسایی و رفع مشکلات بنگاه‌ها و واحدها بود، همچنین در تلاشیم شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک را به بنگاه‌های بزرگ وصل کنیم تا در زنجیره تامین آنها قرار بگیرند و نیازهای این شرکت‌ها را برطرف کنند.

این مقام مسوول معاون وزیر صمت اضافه‌کرد: بازاریابی محصولات‌ تولیدی، کمک مالی برای برندسازی و کمک برای حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور، از جمله حمایت‌های این سازمان از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی خاطرنشان‌کرد: تاکنون یک‌هزار و ۶۰۰ نیاز فناوری در سطح کشور شناسایی شده که مربوط به کالاها و تجهیزاتی بوده که یا وارداتی بودند یا به فناوری نیاز داشتند.

معاون وزیر صمت ادامه‌داد: از این تعداد، ۴۱۰ نیاز فناوری در سال ۱۴۰۰ شناسایی و ۹۶ نیاز رفع شد و این برنامه امسال نیز با قوت پیگیری می‌شود.

ایجاد ۷ مرکز نوآوری خوشه‌های کسب و کار

وی به ایجاد هفت مرکز نوآوری خوشه‌های کسب و کار در برخی استان‌های کشور اشاره کرد و گفت: این مراکز در استان‌های آذربایجان شرقی در زمینه کفش، استان فارس در زمینه فرش، استان مرکزی در زمینه نفت و گاز، استان یزد در زمینه کاشی و استان سیستان و بلوچستان در زمینه شیلات ایجاد شده است که با کمک دانشگاه‌ها به توسعه نوآوری بنگاه‌ها و واحدها کمک خواهند کرد.

رسولیان خاطرنشان‌کرد:‌ در سال جاری با انتخاب مشاورانی در سازمان صنایع کوچک، مسائل مربوط به انقلاب چهارم صنعتی و نحوه ورود به آن و آماده سازی شرکت‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |