چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 8762 15:52 1393/10/17
در دنیای کتاب سال 2015 منتظر چه چیزهایی باشیم؟

در دنیای کتاب سال 2015 منتظر چه چیزهایی باشیم؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
در دنیای کتاب سال 2015 منتظر چه چیزهایی باشیم؟

در دنیای کتاب سال 2015 منتظر چه چیزهایی باشیم؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دفتری نو با عنوان سال 2015 پیش‌ روی‌ اهالی دنیای کتاب و ادبیات است تا رویدادهایی جدید را برای خود رقم بزنند؛

از نگارش و انتشار کتاب گرفته تا برگزاری جشن‌های 100 و 200 سالگی نویسندگان برجسته.

به گزارش ایسنا، در این گزارش به مهم‌ترین رخدادهای ادبی 12 ماه سال جدید میلادی اشاره می‌شود.

ژانویه

معرفی برندگان پنج بخش مختلف جایزه‌های ادبی «کاستا» در پنجم ژانویه: این جوایز در پنج بخش رمان، رمان اول، زندگی‌نامه، مجموعه شعر و کتاب کودک برگزار می‌شود. نویسنده‌ اثر برتر هم روز 27 ژانویه از میان پنج برنده این حوزه‌ها برگزیده خواهد شد. جایزه «کاستا» یکی از معتبرترین و مشهورترین جایزه‌های ادبی در انگلیس است. این جایزه از سال 1971 کار خود را به عنوان جایزه ادبی «وایت برد» آغاز کرد و سپس در سال 2006 به جایزه کتاب «کاستا» تغییر نام داد.

فوریه

نمایش فیلم اقتباسی «50 طیف خاکستری» به کارگردانی «سم تیلور جانسون» در 13 فوریه. کتاب تحسین‌شده «پنجاه طیف خاکستری» توسط «ای.ال. جیمز» به نگارش درآمده است. فروش 95 میلیون دلاری این کتاب، خالق آن را به پرفروش‌ترین نویسنده دنیا در سال 2013 تبدیل کرد.اقتباس نمایشی «بشر و فوق‌ بشر» با بازی «رالف فینز» که برداشتی است از نمایشنامه «جورج برنارد شاو» در هفدهم فوریه به روی صحنه می‌رود.«کارخانه زنبور»،‌ «جاده‌ کلاغ» و «مشارکت» از معروف‌ترین آثار بنکس هستند که یکی از محبوب‌ترین رمان‌نویسان اسکاتلند محسوب می‌شود.

مارس

برنده نهایی جایزه ادبی «فولیو» از میان 180 اثر در 23 مارس معرفی می‌شود. «جورج ساندرز» در اولین دوره، این جایزه را برای نگارش مجموعه داستان‌ کوتاه «دهم دسامبر» به دست آورد.بیست‌وششم مارس، صدمین سالگرد انتشار اولین رمان «ویرجینیا وولف» است. دیو اگرز نویسنده، ناشر و ویراستار آمریکایی سفر 20 ساله‌ خود به کوبا، کرواسی، سوریه و جنوب سودان را در کتابی با عنوان «مهاجران» روایت می‌کند.

آوریل

چهاردهم تا شانزدهم آوریل نمایشگاه کتاب لندن برپا می‌شود. پس از چین، ترکیه و کره‌ جنوبی، امسال این رویداد فرهنگی روی کشور مکزیک متمرکز است.

23آوریل شب جهانی کتاب برگزار می‌شود. امسال مجموعه شعرها برای اولین‌بار در این رویداد بین‌المللی شرکت داده می‌شوند. نویسندگانی چون «رادی دویل»، «الیف شفق» و «راشل جویس» در این شب 20 کتاب از جمله شعرهای «تی.اس. الیوت»، «فیلیپ لارکین» و «ویسواوا شیمبورسکا» شاعر برنده نوبل را میان کتاب‌دوستان توزیع می‌کنند.قهرمان محافظه‌کار رمان جدیدی از «ماریو بارگاس یوسا» دیگر برنده نوبل ادبیات است که آوریل منتشر می‌شود. خالق «سور بز» در این کتاب به برخی از شخصیت‌های رمان‌های قبلی‌اش رجوع کرده است.

می

فیلم «به دور از اجتماع خشمگین» با الهام از رمان «توماس هاردی» در نخستین روز ماه می در انگلیس به روی پرده می‌رود. «دیوید نیکولاس» در این فیلم از «کری مولیگان» به عنوان هنرپیشه نقش اصلی بازی گرفته است.در روز نوزدهم این ماه، ششمین برنده جایزه دوسالانه «من بوکر» بین‌المللی معرفی می‌شود. سال 2013 «لیدیا دیویس» به عنوان برنده برگزیده شد.جشنواره ادبی «هی» از 21 تا 31 می برپا می‌شود. کیت اتکینسون آمریکایی جدیدترین رمانش را با عنوان «خدایی در ویرانه‌ها» منتشر می‌کند. این نویسنده برنده جایزه کاستا «زندگی پس از زندگی» را در سال 2013 روانه بازار کتاب و چندین جایزه معتبر ادبی را از آن خود کرد.

ژوئن

هیأت داوران جایزه ادبیات زنان «بیلیز» روز سوم ماه ژوئن برنده بعدی را معرفی می‌کنند. «ایمیر مک‌براید» سال گذشته برای نگارش اولین رمانش «دختر چیزی نیمه‌شکل‌یافته است» این جایزه را به دست آورد.دهم ژوئن صدمین سالگرد تولد «سال بلو» نویسنده کانادایی آمریکایی برنده نوبل و پولیتزر است.صدوپنجاهمین زادروز «دبلیو.بی‌ ییتس» شاعر سرشناس ایرلندی و یکی از مهم‌ترین چهره‌های ادبیات قرن بیستم در روز سیزدهم این ماه برگزار می‌شود.حنیف قریشی نویسنده، فیلم‌ساز، نمایشنامه و فیلمنامه‌نویس کتاب «عشق+تنفر» را که مجموعه‌ای از داستان‌ کوتاه و مقاله است روانه کتاب‌فروشی‌ها می‌کند.

جولای

روز بیست‌ونهم جولای فهرست اولیه نامزدهای جایزه «من بوکر» معرفی خواهد شد. «مایکل وود»، «الا آلفری»، «جان برنساید»، «سم لیت» و «فرانسس آزبورن» اعضای هیأت داوران این جایزه ادبی هستند.

آگوست

جشنواره بین‌المللی ادینبورگ از 15 تا 31 آگوست میزبان ناشران، کتاب‌فروشان، نویسندگان و کتاب‌دوستان از سرتاسر جهان خواهد بود.

سپتامبر

فهرست نامزدهای نهایی جایزه «من بوکر» روز 15 سپتامبر اعلام می‌شود.جاناتان فرنزن» رمان و مقاله‌نویس مطرح انگلیسی کتاب جدیدش را که «پاکی» نام دارد، منتشر می‌کند. «اصلاحات»، «آزادی» و «چطور تنها باشیم» از معروف‌ترین کارهای فرنزن هستند. رمان‌های «قصه‌ ندیمه»، «عروس فریبکار»، «گریس دیگر»، «آدمکش کور» و «اوریکس و کریک» از جمله آثاری هستند که از او به زبان فارسی ترجمه شده است.

اکتبر

اورهان پاموک رمان‌نویس ترکیه‌یی برنده نوبل ادبیات 2006 اثر جدیدش «بیگانگی در ذهنم» را در نخستین روزهای ماه اکتبر به چاپ می‌رساند. نهمین رمان نویسنده «نام من سرخ»، روایت تغییر و تحولات شهر استانبول از دید یک بی‌خانمان است.

اورهان پاموک به عنوان یکی از مطرح‌ترین رمان‌نویسان ترکیه، خالق آثاری چون «زندگی نو»، «موزه معصومیت»، «برف»، کتاب سیاه، «نام من سرخ» و اثر زندگی‌نامه‌یی «استانبول» است. او نوبل ادبیات را در سال 2006 به خود اختصاص داد. آثار این نویسنده تاکنون بیش از 11 میلیون جلد در سرتاسر جهان فروش داشته‌ است.برنده «من بوکر» 2015 روز سیزدهم اکتبر جایزه‌اش را دریافت می‌کند.هفدهم اکتبر مصادف است با صدسالگی «آرتور میلر»، نمایشنامه‌نویس مطرح آثاری چون «مرگ فروشنده» و ساحره سوزان.مجموعه کامل شعرهای «تی.اس. الیوت» با ویرایش جدیدی از «کریستوفر ریکس» و «جیم مک‌کیو» در ماه اکتبر منتشر می‌شود.

نوامبر

برنده جایزه ادبیات غیرداستانی «سموئل جانسون» در ماه یازدهم سال جاری معرفی می‌شود. این جایزه در سال گذشته به «هلن مک‌دونالدز» برای نگارش «ق مثل قوش» تعلق گرفت.صدوپنجاهمین سالگرد انتشار اولین نسخه «آلیس در سرزمین عجایب» روز 26 نوامبر جشن گرفته می‌شود.نامه‌های سلینجر نام کتابی است که «نیلز شو» نویسنده هلندی براساس مراوده‌های شخصی‌اش با خالق «ناتور دشت» به نگارش درآورده و اواخر سال 2015 به چاپ خواهد رسید.

جروم دیوید سلینجر متولد اول ژانویه 1919 در منهتن نیویورک، با انتشار رمان «ناتور دشت» در سال 1951 به شهرت جهانی رسید. «ناتور دشت» که تقریبا به تمام زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است، سالانه حدود 250 هزار نسخه در جهان فروش دارد و تاکنون 62 میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است.

«یادداشت‌های شخصی یک سرباز»، «هفته‌ای یک‌بار آدمو نمی‌کشه»، «نغمه‌ غمگین»، «دلتنگی‌های نقاش خیابان چهل و هشتم»، «بالا بلندتر از هر بلند بالایی»، «جنگل واژگون» و «درست قبل از جنگ با اسکیموها» از معروف‌ترین آثار سلینجر هستند.

دسامبر

جایزه کتاب اول گاردین به برنده‌اش می‌رسد. «کالین برت»، «الکس راس» و «زادی اسمیت» از برندگان سال‌های گذشته این جایزه بوده‌اند.دویستمین سالگرد انتشار چهارمین رمان «جین آستین» یعنی «اما» در ماه دسامبر برپا می‌شود. جین آستین نویسنده‌ انگلیسی است که روز شانزدهم دسامبر سال 1775 به ‌دنیا آمد. آثار او ادبیات غرب را بسیار مورد تأثیر قرار داده ‌است. شناخت آستین از زندگی زنان و مهارتش در گوشه و کنایه‌ها، او را به یکی از مشهورترین رمان‌نویسان عصر خودش تبدیل کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |