چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 7012 16:50 1393/08/27
در آستانه مذاکرات تاکید شد؛  شمخانی: تحریم‌ها باید لغو شود

در آستانه مذاکرات تاکید شد؛ شمخانی: تحریم‌ها باید لغو شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
در آستانه مذاکرات تاکید شد؛  شمخانی: تحریم‌ها باید لغو شود

در آستانه مذاکرات تاکید شد؛ شمخانی: تحریم‌ها باید لغو شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: امیدواریم آمریکا درک کند که عامل مشارکت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای فشارها و تحریم‌ها نبوده است.

به گزارش ایسنا علی شمخانی در بخش‌هایی از گفت‌وگویی که با المیادین داشته به مواردی از جمله این‌که «روابط ما با کشورهای منطقه مبتنی بر منافع مشترک است»، «راه حل برنامه هسته ای ایران مذاکرات است»، «طرف مذاکره ایران تحت تاثیر اسرائیل است»، «تحریم‌ها باید لغو شود»، «راهبرد دفاعی ایران جایی برای سلاح غیر متعارف ندارد»، «سوخت مورد نیازمان را باید خودمان تامین کنیم»، «درپی صنعت هسته‌ای کاریکاتوری یا نمایشی نیستیم»، «به نامه اخیر اوباما پاسخ داده شد»، «روابط ما با عربستان از سطح خوبی برخوردار نیست»، «برخی کشورها به اشتباهات خود درباره ایران اذعان کردند»، «راه حل بحران سوریه سیاسی است، نه نظامی»، «از پیشرفت کشورهای منطقه خوشحال میشویم» «ایران امن ترین کشور منطقه است»، «مردم آمریکا فهمیدند هزینه های فراوانی به خاطر دفاع از اسرائیل پرداخته اند» و «به صداقت ائتلاف علیه داعش شک داریم» اشاره کرد.

به گزارش ایسنا شبکه تلویزیونی المیادین مصاحبه اختصاصی با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درباره مهمترین مسائل روز انجام داده است که بخشی ازط این مصاحبه به شرح زیر است:

سوالات خود را با داغترین مسئله مربوط به ایران که مسئله هسته ای است آغاز می کنم ، مسئله هسته ای پس از گفتگوهای مسقط به کجا رسید؟ عمان نقش بزرگی دارد که شما همواره از روابط خود با عمان تمجید می کنید و عمان از گفتگوهایی طولانی که در سالهای اخیر انجام شده است پرده برداشت که شاید همه آنها علنی نبوده است ، آیا با همه این مسائل درحال حاضر اوضاع به توافق نزدیک شده است؟

همان طور که اشاره کردید ما اصرار داریم که روابط ما با کشورهای منطقه روابطی مبتنی بر منافع ملتهای منطقه و بدون تاثیر از دستورات و برنامه های قدرتهای بزرگ باشد. ما توانستیم این را با برخی از کشورهای منطقه به عنوان مثال عمان که این چارچوب را پذیرفتند محقق کنیم و به شکلی مناسب نمونه سازی کنیم. البته این محدود به عمان نیست و می توان آن را توسعه داد. این الگویی تجربه شده است و در برخی مناطق و در برخی زمانها با برخی از کشورهای منطقه آن را تجربه کرده ایم. به عنوان مثال با عراق ، سوریه ، عمان و کویت و با شکلهای دیگر با قطر. حتی این رابطه می تواند با عربستان سعودی نیز توسعه پیدا کند. این چیزی است که ما همواره خواستیم و خواهیم خواست چرا که جزئی از اصول اساسی در سیاست خارجی ماست. لذا مناسب بود به جای انتخاب پایتختهای غیر اسلامی و اروپایی برای مذاکرات ، پایتختهای اسلامی انتخاب شود تا در صدر اخبار جهانی و در صدر تحرکات دیپلماتیک قرار بگیرند. برای همین و بر این اساس پایتخت عمان یعنی مسقط انتخاب شد و همانگونه که اشاره کردم یک روند تقریبا دو سال و نیمه از مذاکرات اعلام نشده را پشت سر گذاشتیم. می گویم اعلام نشده به این معنا که محرمانه نیست بلکه در رسانه ها اعلام نشده است تا اینکه به گفتگوهای آشکار و شفافی که همچنان ادامه دارد رسیدیم. الان که با شما صحبت می کنم هنوز پایان مذاکرات مشخص نیست. امیدواریم مذاکره کننده اصلی یعنی آمریکا به این مذاکرات نظر بیندازد چرا که دلیل اصلی مشارکت جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای فشارها و تحریمها نیست چرا که فشارها و تحریمها به شکل طبیعی به لجبازی و پافشاری و حتی به مقاومت منتهی می شود بلکه آنها در جمع بندیهایشان به این نتیجه رسیدند. زمانی که آنها تصمیم گرفتند جدیتر باشند و از رفتار فیزیکی دست بردارند به این نتیجه رسیدند که اقدام نظامی بر ضد جمهوری اسلامی ایران ممکمن نیست و این در ادبیات آنها مشخص است ، علاوه بر این ، این اقدام هزینه زیاد و نتیجه کمی دارد. همچنین ادامه فشارها وجود دارد و به توقف برنامه هسته ای ایران منجر نشده است بلکه ابعاد مختلفی از برنامه هسته ای ایران زمانی که آنها تصمیم گرفتند مذاکره کنند درحال گسترش بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |