جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 194745 19:47 1401/06/18
دریاچه ارومیه در انتظار تحقق حقابه 

دریاچه ارومیه در انتظار تحقق حقابه 

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دریاچه ارومیه در انتظار تحقق حقابه 

دریاچه ارومیه در انتظار تحقق حقابه 

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دریاچه ارومیه به شدت از خشکی رنج می برد حتی بارش های مقطعی باران هم پاسخگوی نیاز آبی آن نبوده است.تبخیر دریاچه به شدت در حال انجام است و طبق نظر کارشناسان تا پایان مهر دیگر دریاچه ای در کار نخواهد بود.

 به گزارش جهان اقتصاد، به رغم کاهش حجم آب دریاچه ارومیه ،احیای آن باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در صورت عدم توجه به آن احتمال حذف این دریاجه از نقشه جغرافیایی کشور، دور از ذهن نخواهد بود.

**احیای دریاچه ارومیه نیازمند اقدامات اورژانسی است

رئیس هیات تحقیق و تفحص از فعالیت های ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: اقدامات اورژانسی برای احیا دریاچه ارومیه همزمان با پیشبرد فرایند تحقیق و تفحص باید انجام شود.

روح الله متفکر آزاد روز پنجشنبه در گفت گو با خبرنگاران گفت: هیات تحقیق و تفحص وظیفه بررسی و واکاوی فرآیند های انجام شده از گذشته تا کنون و گزارش ترک فعل های احتمالی در ستاد احیا دریاچه ارومیه را بر عهده دارد؛ در این فرآیند از هیچ اچحافی چشم پوشی نخواهد شد، اما در وضعیت فعلی منتظر نتایج حاصل از هیئت تحقیق و تفحص نخواهیم ماند و مطالبات مردم در خصوص دریاچه را پی‌گیری خواهیم کرد.

وی یادآوری کرد: اخیرأ نیز طی جلسه ای با معاون اول رئیس جمهور، مطالبات را مطرح کردیم که نتایج مناسبی داشت و باید تحقق یابد؛ دولت بایستی با تمام قوا، تلاش های خود را برای احیا اورژانسی دریاچه ارومیه مصروف دارد، زیرا در وضعیت فعلی دیگر جایی برای کم کاری و خطا در بحث احیا نگین فیروزه آذربایجان نداریم.

وی اضافه کرد: وضعیت امروز دریاچه حاصل عدم توجه در خور در مدیریت سابق است که در تحقیق و تفحص با ظرافت و دقت بالا بررسی و به سمع و نظر مردم و مسئولان مربوطه خواهد رسید.

متفکرآزاد ادامه داد: خوشبختانه با کاهش دما در هفته های آینده میزان تبخیر آب دریاچه کاهش خواهد یافت و از دولت و مجموعه های اجرایی انتظار داریم با آغاز سال آبی جدید، تمام قد و به صورت ضربتی برای جلوگیری از مرگ دریاچه تلاش کنند.

وی گفت: بنده و همکارانم نیز در مجلس شورای اسلامی از هیچ تلاشی برای رفع موانع قانونی و جذب اعتبارات لازم برای احیا دریاچه ارومیه دریغ نخواهیم کرد.

وی افزود: امیدواریم در مرحله اول با تلاش دولت و مجلس و با همراهی مردم هرچه سریع تر شاهد رسیدن سطح دریاچه به ترازهیدرولوژیک باشیم.

دریاچه ارومیه به عنوان یکی از سه دریاچه بزرگ شور جهان در ۲ دهه اخیر به دلایلی همچون خشکسالی مداوم، برداشت بی رویه منابع آب زیرزمینی در حوضه آبریز، توسعه باغات و کشاورزی و سدسازی شروع به خشکیده کرده است.

از سوی دیگر سعید شهند، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با تاکید بر ضرورت احیای دریاچه ارومیه گفت: عزم دولت سیزدهم برای احیای دریاچه و بازگشت به شرایط مطلوب جدی است و تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه هیچ اطلاعی از وجود لیتیوم در کف دریاچه ارومیه در دست نیست، افزود: دریاجه ارومیه سرمایه ملی است و با سلامت مردم رابطه مستقیمی دارد و احیای آن اولویت دولت است.

شهند یادآور شد: شخص رییس جمهوری حساسیت بالایی برای احیای دریاچه ارومیه دارد و در همین راستا معاون اول رییس جمهور مسوولیت مسقیم کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه را که از ۱۵ سازمان و وزارتخانه تشکیل شده، بر عهده دارد.

وی ادامه داد: تمامی طرح‌های سخت افزاری و نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه با جدیت تمام از سوی استاندار آذربایجان‌غربی که دبیری کارگروه ملی ستاد احیا را برعهده دارد، در حال اجرا است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی همچنین با تکذیب خشک شدن کامل دریاچه ارومیه اضافه کرد: تراز امروز دریاچه ارومیه وضعیت بهتری نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن در سال ۱۳۹۴ دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |