پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 8680 16:03 1393/10/16
درخواست وزارت بهداشت از بیمه مرکزی و سندیکای بیمه‌های تکمیلی

درخواست وزارت بهداشت از بیمه مرکزی و سندیکای بیمه‌های تکمیلی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
درخواست وزارت بهداشت از بیمه مرکزی و سندیکای بیمه‌های تکمیلی

درخواست وزارت بهداشت از بیمه مرکزی و سندیکای بیمه‌های تکمیلی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون درمان وزیر بهداشت ضمن بیان اینکه بخشی از موفقیت گام سوم طرح تحول نظام سلامت کاملا در گرو همکاری بیمه‌های تکمیلی است، گفت: ما منتظریم که همکاری بیشتری از آنها ببینیم.

دکتر محمد حاجی‌آقاجانی در گفت‌وگو با ایسنا ، درباره مباحث مطرح شده مبنی بر لزوم همکاری و همگامی بیمه‌های تکمیلی در اجرای طرح‌های نظام سلامت و همچنین مباحثی مبنی بر لزوم افزایش حق بیمه دریافتی از بیمه‌شدگان به دنبال اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها در مراکز درمانی اعم از دولتی و خصوصی، گفت: نظام کنترلی بیمه‌های تکمیلی ارتباطی با وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه سلامت ندارد و براساس قانون بیمه‌های تکمیلی درمان در بیمه‌های تجاری هستند و نهاد حکومتی تنظیم کننده فعالیت‌های آنها بیمه مرکزی ایران است.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از اهداف مهم طرح تحول نظام سلامت کاهش پرداخت از جیب مردم است و در صورت افزایش چندین برابری حق بیمه از سوی بیمه‌های تکمیلی آیا زیرمیزی به نوعی به روی میز تبدیل نمی‌شود؟، گفت: نباید پرداخت حق بیمه را با پرداخت از جیب در زمان بیماری مقایسه کنیم، چراکه هزینه‌های درمان باید از محلی تامین شود؛ بخشی را مردم به عنوان حق بیمه پرداخت می‌کنند و بخشی را دولت از منابع عمومی کشور کمک می‌کند و مسلما این هزینه‌ها باید تامین شود.

آقاجانی گفت: مهم این است که اولا مشارکت دولت در این هزینه‌ها باید بیشتر شود. در مرحله اول هدفمندسازی یارانه‌ها دولت با هدایت منابع هدفمنددسازی یارانه‌ها به شکل یارانه‌های نقدی و بی‌هدف برای همه مردم بدون جدا کردن برخی اقشار و برای همه هزینه‌ها بدون اینکه هدفگذاری خاصی شده باشد، در نظر گرفته بود.

وی در این باره افزود: اتفاق مهمی که در دولت یازدهم افتاد این بود که پرداخت یارانه‌ها واقعا هدفمند شد و به سمت بیمارستان‌های دولتی و جهت هزینه‌های درمان مردم هدایت شد؛ یعنی جایی که اقشار محروم و متوسط جامعه مراجعه می‌کنند. بیمارستان‌های دولتی پناه اقشار متوسط و محروم جامعه هستند و این به معنای آن است که اقشار متوسط و محروم جامعه، هدف هستند؛ آن هم برای مهم‌ترین هزینه آنها یعنی هزینه سلامت در بحرانی‌ترین حالات که همان بستری در بیمارستان است.

آقاجانی افزود: دولت هدف‌گیری کرده است که ۱۰ درصد درآمد ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها را به سمتی برد که برای مردم بسیار ضروری بود و این از حیث مشارکتی است که دولت در این زمینه انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: اما از حیث حق بیمه باید گفت حق بیمه نوعی مشارکت در هزینه‌های درمان است که در طی سال‌ها یک فرد سرمایه‌گذاری می‌کند و این امری پسندیده است که حق بیمه به طور مستمر پرداخت شود و در زمان بیماری از آن استفاده کند. حال اینکه این حق بیمه در بیمه تکمیلی چقدر باید باشد این در چارچوب‌هایی است که بیمه مرکزی ایران به عنوان یک نهاد دولتی باید بر عملکرد بیمه‌های مختلف نظارت کند.

آقاجانی تاکید کرد: اما در این میان آنچه که وزارت بهداشت دنبال می‌کند آن است که بیمه‌های تکمیلی باید در اجرای طرح تحول نظام سلامت بویژه گام سوم این طرح (اجرای کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات) همراهی کامل داشته باشند و تعرفه‌های جدید را پوشش دهند تا مردم مجبور نباشند این هزینه‌ها را خودشان پرداخت کنند. ما این موضوع را هم از بیمه مرکزی ایران و هم از سندیکای بیمه‌های تکمیلی درخواست کرده‌ایم.

معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: بخشی از موفقیت گام سوم طرح تحول نظام سلامت کاملا در گرو همکاری بیمه‌های تکمیلی است و ما منتظریم که همکاری بیشتری از آنها ببینیم..



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |