پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 146087 08:36 1400/04/05
درآمد دولت از فروش اوراق و سهام مشخص نیست

درآمد دولت از فروش اوراق و سهام مشخص نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
درآمد دولت از فروش اوراق و سهام مشخص نیست

درآمد دولت از فروش اوراق و سهام مشخص نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم،‌ دفتر مدیریت بدهیهای وزارت اقتصاد بر خلاف چهار هفته گذشته گزارشی از فروش اوراق نقدی یا انتشار اسناد منتشر نکرده است. این درحالی است که این وزارت خانه بر اساس قانون بودجه مکلف به عرضه 132 هزار میلیارد تومان انواع اوراق است و در یکی دو سال گذشته به صورت متناوب گزارش عملکرد این بازار به اطلاع کارشناسان میرسید.

این در حالی است که در سایه سکوت وزارت اقتصاد بانک مرکزی اعلام کرده است،  پیرو اطلاعیه روز سه‌شنبه 25 خردادماه 1400 در خصوص برگزاری حراج اوراق مالی اسلامی دولتی به اطلاع می‌رساند، طی برگزاری پنجمین مرحله از این حراج در سال جاری، وزارت امور اقتصادی و دارایی با پیشنهاد یک موسسه اعتباری (به عنوان تنها شرکت کننده در حراج مذکور) به ارزش 2 هزار میلیارد ریال و با نرخ 21.29 درصد موافقت کرد.‏‏‏ همچنین در تاریخ 1 تیرماه سال 1400، اوراق مالی اسلامی دولتی در بازار بورس به فروش نرسید. بنابراین در پنجمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی برگزارشده در سال جاری، در مجموع 2 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی دولتی توسط سرمایه‌گذاران حقوقی خریداری شد.

بر این اساس با وجود سکوت و عدم اطلاع رسانی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی از فروش 200 میلیارد تومان اوراق نقدی در آخرین هفته خرداد ماه به یک موسسه اعتباری و همچنین عدم وجود مشتری اوراق دولتی در میان نهادهای فعال در بورس از جمله صندوقها و هلدینگها خبر داده است.

آخرین گزارش وزارت اقتصاد مربوط به نیمه خرداد ماه در ادامه قابل مشاهده است. به این ترتیب بدون احتساب وضعیت فروش اوراق در هفته گذشته، تاکنون مجموعاً 600ر2 میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، (حدود 62 درصد از طریق بازار پول و 38درصد از طریق بازار سرمایه) تأمین مالی شده است.

بر اساس قانون بودجه در طی سال جاری حداقل بایستی 75 هزار میلیارد تومان اوراق نقدی به فروش برسد. همچنین در قسمت واگذاری داراییهای مالی و منابع حاصل از واگذاری شرکتهای دولتی در مجموع بایستی 220 هزار میلیارد تومان، سهام، سهم الشرکه، حق الامتیاز و... واگذار شود.

با توجه به  ناکامی دولت در فروش مناسب اوراق در پنج هفته گذشته به نظر میرسد وضعیت فروش اوراق با وجود لحاظ شدن در قانون بودجه 1400 چشم انداز چندان روشنی نداشته و ممکن است از این محل کسری بودجه  قابل توجهی ایجاد شود.

البته در بحث واگذاری داراییها، دولت مکلف به فروش 100 هزار میلیارد تومان سهم در سقف اول شده که هنوز هیچ گزارشی از عملکرد این ردیف نیز منتشر نشده که با توجه به شروع تابستان و همچنین دوره گذار و تحویل دولت ممکن است این موضوع به تشدید کسری بودجه و آثار تورمی جدی  منجر شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |