جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 138085 19:28 1400/01/28
دبیر شورای عالی مناطق آزاد: تراز تجاري مناطق آزاد و ويژه اقتصادی براي دومين سال پياپي مثبت شد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد: تراز تجاري مناطق آزاد و ويژه اقتصادی براي دومين سال پياپي مثبت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دبیر شورای عالی مناطق آزاد: تراز تجاري مناطق آزاد و ويژه اقتصادی براي دومين سال پياپي مثبت شد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد: تراز تجاري مناطق آزاد و ويژه اقتصادی براي دومين سال پياپي مثبت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

حمیدرضا مومنی، مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام (ره) بازدید کرد. 

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فرین ، حمیدرضا مومنی در نشست با شوراي معاونين و مديران شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: امروز انتظارات از مناطق آزاد زیاد است اما امکانات کافی در اختیارش نیست. زمانی که از ابتدا مسیر را به دقت ترسيم نكنيم چنین مشکلاتی نیز به وجود می آید.
مومنی خاطرنشان کرد: كساني كه به عملكرد مناطق آزاد انتقاد مي كنند و با نمونه های مشابه خارجی مقايسه مي كنند در نظر نمي گيرند كه در ساير كشورها دولت زیرساخت ها از قبیل راه و فرودگاه و ضروريات ديگر را در اين مناطق تاسیس کرده است. برنامه جامع تدوین شده است و سپس از سرمایه گذارها دعوت به همکاری شده است. 
او ادامه داد: اگر ما خواهان مناطق آزاد در کشور هستیم باید بسترهای آن را نیز فراهم کنیم. با درآمدهای ناپایدار نمی توان کار هاي توسعه اي  را پیش برد. 
او اظهار کرد: تراز تجاری کشور در دو سال اخیر منفی بوده است اما در همین مدت زمانی تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مثبت بوده است. 
امروز مناطق آزاد در وضعيت مطلوبي قرار گرفته اند. اقدامات توسعه ای در دولت تدبیر و امید در مناطق آزاد رشدی چشم گیر داشته است و بسیاری از اقدامات برای نخستین بار در کشور رقم خورده است.
مشاور رئیس جمهوری افزود: طبق اسناد موجود در این دولت رکوردشکنی های زیادی در مناطق آزاد اتفاق افتاده است و بستر کار به گونه ای فراهم شده است که مدیران آینده هیچ بهانه ای برای عدم جهش و پیشرفت ندارند.
مومنی با اشاره به مساله تامین منابع عنوان کرد: مناطق آزاد باید خود درآمد داشته و خود هزینه کنند. امروز اتفاقات خوبی در کیش و قشم افتاده است. باید مشخص شود از دارایی های خود تا چه میزان استفاده می کنیم. میزان استفاده از منابع امروز نزدیک به صفر است. در کیش یک حرکت بسیار خوب اتفاق افتاد و برنامه هاي تامين مالي با قوت و قدرت اجرا شده است كه بايد اين تجربيات به ساير مناطق هم تسري يابد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این که منطقه آزاد امام (ره) یک مجموعه نوپا بوده و نیاز به کمک دارد، گفت: این منطقه آزاد با سایر مناطق آزاد متفاوت است و ظرفیت های بی بدیلی دارد که باید با اتکا به آن ها مسیر پیشرفت را در پیش گیرد. سرعت رشد این منطقه آزاد بسیار خوب است و در حوزه زیرساخت به مراتب از سایر مناطق آزاد وضعیت بهتری دارد. تنها مانع در این عرصه عدم وجود مدیریت واحد است و باید این مساله حل شود.

مومنی در ادامه گفت: مزيت هاي منطقه آزاد شهر فرودگاهي فوق العاده است و قطعا بكارگيري تجارب و دانش ساير مناطق آزاد به عملكرد بهتر اين منطقه كمك خواهد كرد.

او يادآور شد: شوراي تامين مالي در دبيرخانه تشكيل شده و به زودي گروه هاي مشاور به همه مناطق آزاد اعزام مي شوند و مناطق ميتوانند با پياده كردن برنامه هاي نوين منابع مالي پايدار را براي خود محقق كنند.
مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان تاكيد كرد: موقعيت خاص منطقه آزاد شهر فرودگاهي ظرفيت مناسبي براي راه اندازي بازارهاي مالي و ديجيتال ماركتينگ را ايجاد كرده است.

گفتنی است؛ حمیدرضا مومنی روز پنجشنبه (26 فروردین ماه 1400) به منظور بازدید از منطقه آزاد شهر فرودگاهي امام خمینی(ره)، انبارهاي هوشمند، ساختمان گمرك شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و حضور در نشست با شوراي معاونين و مديران اين مجموعه از این منطقه بازدید کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |