جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 133586 17:11 1399/11/28
دامنه نوسان نامتقارن راهی برای گریز از ریزش آخرسال بازار

دامنه نوسان نامتقارن راهی برای گریز از ریزش آخرسال بازار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
دامنه نوسان نامتقارن راهی برای گریز از ریزش آخرسال بازار

دامنه نوسان نامتقارن راهی برای گریز از ریزش آخرسال بازار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

با به پایان رسیدن ساعت کاری بورس در روزسه شنبه، چهارمین روز از دستورالعمل دامنه نوسان نامتقارن گذشت، در این 4 روز فقط یک روز بازار رشد شارپی را تجربه کرد و درسایر روزها شاخص کل بی رمق ظاهر شد و در روز سه شنبه شاهد ریزش نزدیک به یک درصدی شاخص کل بازار سرمایه بودیم. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه گفتگو کرده ایم.

امیر سیدی، مدیرعامل شرکت کارگزاری امین سهم در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به این که ایجاد دامنه نامتقارن اقدام خوب سازمان بورس در شرایط فعلی بود، گفت: سازمان بورس با هدف خرید زمان دست به ایجاد دامنه نوسان نامتقارن زده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان داشت: بازار سرمایه از مردادماه وارد فاز اصلاح قیمتی و زمانی شده است و سازمان بورس به دلیل این که تعیین کننده و جهت دهنده اقتصاد کلان نیست، با این روش تصمیم گرفته است تا جلوی ریزش را در فاز زمانی بگیرد تا از اسفندماه عبور کنیم.

سیدی گفت: آخرین ماه سال، ماهی است که به طور معمول بازار قرمز پوش است و چنان چه به تاریخ بازار سرمایه نگاه کنید سهام هایی که در 6 ماه اول سال 10 برابر رشد کرده بودند، در آخرین روزهای سال منفی ظاهر می شدند، که دلیل این موضوع عمدتا تصفیه های اعتباری، ابهام در اقتصاد کلان، ابهام در بودجه و ... است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری امین سهم تاکید کرد: در حال حاضر در اقتصاد کلان ابهامات زیادی داریم که تاثیر بسیار بدی بر بازار سرمایه گذاشته است، به عنوان نمونه به رغم تمام تاکیدهایی که برای مدیریت و کاهش سود سپرده های بانکی می شود، سود سپرده های بانکی افزایش یافته است و اگر بانک ها را یک به یک بررسی کنیم، شعبه هایی که سود بالای 20 درصدی به سپرده گذاران می دهند را خواهیم یافت.

این تحلیل گر بازار های مالی افزود: همچنین بودجه سال 1400 ابهام زیادی دارد، زیرا بودجه ای که روز سه شنبه در مجلس تصویب شد دو بخشی است، یعنی بخشی از بودجه برای چند ماه اول سال است که بودجه دولت فعلی را تعیین می کند و بخش دوم آن برای دولت آینده است تا اگر مجلس اصلاحی می خواهد انجام دهد برای دولت آینده بودجه را اصلاح کند.

سیدی گفت: یکی دیگر از ریسک هایی که بازار سرمایه در حال حاضر با آن رو به رو است بحث انتخابات است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ریسک بعدی که بازار سرمایه با آن روبرو است که اتفاقا بیشترین تاثیر را نیز بر بازار سرمایه دارد، بحث برجام است. در گذشته سرمایه گذاران پیش بینی می کردند که اگر بایدن رئیس جمهور آمریکا شود، تحریم ها خیلی سریع برداشته خواهد شد که در عمل این اتفاق روی نداد.

این تحلیل گر بازارهای مالی عنوان کرد: تمام این عوامل موجب شده است تا ابهام در بازار سرمایه افزایش یابد و در چنین شرایطی ابزارهایی که سازمان بورس در دست دارد، ابزارهای اندکی است.

سیدی گفت: بنده موافق این موضوع هستم که دامنه نوسان به طور کامل حذف شود، ولی بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که اگر این دامنه نوسان نباشد، ریزش ها به قدری سنگین خواهد شد که تبعات بعدی را نیز ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: سازمان بورس با علم به این که دامنه نوسان نامتقارن نقد شوندگی بازار را کاهش خواهد داد و بازار را به رکود خواهد برد این طرح را تصویب کرد، چرا که این مصوبه موجب کاهش بسیار اندک قیمت ها خواهد شد.

این تحلیل گر بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: برداشت سازمان بورس این بوده است که اگر سهام داری اقدام به خرید کند، در حدود یک تا دو ماه آینده احتمالا بازار شفاف خواهد شد و روال بازار به حالت عادی باز خواهد گشت، و به دلیل این که تا آن زمان قیمت ها برای بسیاری از سهام ها و گروه ها به نقطه جذاب رسیده اند، در این زمان دامنه نوسان به حالت عادی بازخواهد گشت و همان طور که هیئت مدیره سازمان بورس اعلام کرده که این دامنه نوسان حدود یک ماه است، تحقق خواهد یافت. بنابراین دامنه نوسان نا متقارن، یک طرح شکست خورده نیست، بلکه این طرح آگاهانه طرح ریزی شده است تا برای بازار سرمایه زمان بخرد و این طرح تا کنون موفق عمل کرده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |