پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 167653 15:37 1400/10/11
داخلی‌سازی صنعت خودرو، نیازمند تامین مواد اولیه است

داخلی‌سازی صنعت خودرو، نیازمند تامین مواد اولیه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
داخلی‌سازی صنعت خودرو، نیازمند تامین مواد اولیه است

داخلی‌سازی صنعت خودرو، نیازمند تامین مواد اولیه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، مقرر است در مدت سه سال (سال‌های ۹۸ تا پایان ۱۴۰۰) در مجموع ۱۰ میلیارد دلار توسعه داخلی‌سازی و جایگزینی کالاهای ساخت داخل با کالاهای وارداتی انجام شود.

مطابق اعلام مسوولان، پارسال سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تعهد در این زمینه و داخلی‌سازی کالاها و تجهیزات در استان‌های مختلف ایجاد شد، اما استان‌ها عملکردی درخشان داشتند و رقمی بیش از این مقدار را محقق کردند.

از تیرماه ۹۸ تا اواخر تابستان ۹۹ چهار میز ساخت داخل در صنعت خودروسازی برگزار شد. در مجموع چهار میز ساخت داخل یاد شده ۱۵۴  قطعه- پروژه با ارزش  چهار هزار و ۴۶۰  میلیارد تومان و کاهش ارزبری سالیانه  ۳۴۱ میلیون یورو در تیراژ انبوه داخلی‌سازی شد.

اما برگزاری میز پنجم، منتظر انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت ماند تا اینکه بالاخره پس از چند ماه انتظار و بهبود شرایط کرونایی کشور، ۲۷ مهرماه امسال میز پنجم داخلی‌سازی صنعت خودروسازی کشور به ارزش ۵۶ میلیون یورو با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم کلید خورد.

ارزش قراردادهای امضاء شده این میز  بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال است که داخلی‌سازی این قطعات سالیانه  ۵۶ میلیون یورو صرفه جویی را به‌دنبال خواهد داشت.  این قراردادها بین ۲۳ شرکت توانمند داخلی برای داخلی‌سازی ۳۳  قطعه- پروژه در خودروهای تولیدی دو خودرو ساز بزرگ داخلی منعقد شد.

امروز قطعه‌سازان موفق به داخلی‌سازی برخی نیمه‌هادی‌ها، سنسورها، کامپیوتر خودرو و قطعات خاص شده‌اند که روزگاری هیچ ایده و تفکری برای داخلی‌سازی آنها وجود نداشت.

سال‌های گذشته در شرایط غیرتحریمی، تا ۸۵ درصد داخلی‌سازی خودروهای پرتیراژ داخلی همچون پراید، پژو ۴۰۵ و سمند پیش رفتیم و امروز با اعمال تحریم‌های ظالمانه، داخلی‌سازی ۱۵ درصد باقی‌مانده این خودروها نیز توجیه پیدا کرده است.

در این زمینه، «مازیار بیگلو» دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اکنون بین ۷۰ تا ۸۰ درصد خودروهای ایرانی (بسته به نوع خودروها) داخلی‌سازی شده و محصولات جدید ایران‌خودرو و سایپا نیز با همین میزان خودکفایی در کل زنجیره تامین، به بازار عرضه می‌شوند.

وی گفت: در یکی دو سال گذشته شاهد حرکت خوب صنعتگران در مسیر داخلی‌سازی خودرو بودیم، اما ادامه این مسیر نیازمند تامین مواد اولیه است.

این مقام صنفی اظهار داشت: به‌طور مثال در بخش فولاد با مشکلاتی مواجه هستیم، زیرا قطعات فولادی داخلی‌سازی شده اما در تامین فولاد کمبودهایی وجود دارد.

وی تاکید کرد:‌ همچنین در موضوع داخلی‌سازی، باید قیمت‌ها برای سازندگان مقرون به صرفه باشد اما از آنجایی که در بسیاری موارد قیمت‌گذاری مواد اولیه از نرخ ارز تبعیت می‌کند، زحمات داخلی‌سازان بر باد می‌رود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خاطرنشان‌کرد: اینکه در مسیر داخلی‌سازی به استقلال می‌رسیم و وابستگی‌مان به خارج، همچنین مصرف ارز کاهش می‌یابد خوب است، اما باید گفت تاکنون از نظر قیمتی در مسیر داخلی‌سازی اتفاقات خوبی نیفتاده است.

سرمایه‌گذاری در قطعه‌سازی

بیگلو در ادامه گفت: ‌در مجموع وضعیت مساعدی را در مقوله سرمایه‌گذاری در این صنعت شاهد نیستیم، زیرا عمده واحدها با مشکلات تامین مواد اولیه و نقدینگی مواجه‌اند، همچنین عمده سرمایه‌گذاری‌ها به سمت خودروهای جدیدی و داخلی‌سازی ها رفته و قطعه‌سازان نیز دست به عصا حرکت می‌کنند.

این مقام صنفی، توسعه گیربکس اتوماتیک را از جمله خواسته‌های منطقی مشتریان خودروها برشمرد که باید به نحو شایسته‌ای از سوی خودروسازان و قطعه‌سازن پاسخ داده شود، اما گفت: در این زمینه نیازمند سرمایه‌گذاری و تامین زیرساخت هستیم.

وی بیان‌داشت: در حالی که شاهد مطرح شدن موضوعات کلی درخصوص صنعت خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم، هنوز اطلاعی از رئوس و جزئیات برنامه‌ها در دست نیست.

بیگلو افزود: به‌طور مثال وزیر صنعت سخن از افزایش تیراژ تولید به میان آورده، اما باید گفت نخستین گام در تحقق این مهم رفع مشکلات نقدینگی این صنعت و همچنین چگونگی قیمت‌گذاری‌هاست؛ به‌طور حتم وزیر برنامه‌ای در این راستا دارد اما هنوز جزئیات آن اطلاع‌رسانی نشده است.

این مقام صنفی در عین حال با اشاره به عملکرد هشت ماهه ابتدایی امسال خودروسازان در کشور، تولید ۱۰۰ هزار خودرو بیش از برنامه تعیین شده برای امسال را بعید برشمرد و گفت: وضعیت نقدینگی در این صنعت هر روز وخیم‌تر شده که عاملی تاثیرگذار در دستیابی به تیراژ برنامه‌ریزی شده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو یادآوری‌کرد: در سال‌های گذشته شاهد بودیم یک زمان شورای رقابت، روزی سازمان حمایت و زمانی دیگر ستاد تنظیم بازار، به قیمت‌گذاری خودرو می‌پرداختند، البته این مهم نیست که چه ارگان یا دستگاهی در این زمینه به تعیین قیمت بپردازد، بلکه باید قیمت‌گذاری دستوری کنار گذاشته شده و به‌جای آن دست‌اندرکاران امر به قیمت‌های رقابتی و بازار آزاد معتقد شوند تا کاهش مشکلات را شاهد باشیم.

بیگلو تاکید کرد: در صورتی که تداوم شراط نابسامان کنونی را در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی شاهد باشیم، حتی تولید سه میلیون دستگاه خودرو در افق ۱۴۰۴ نیز دور از دسترس خواهد بود.

صنعت لنت‌سازی آماده ۱۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی

با وجود مشکلات یاد شده، رییس انجمن لنت ترمز و کلاچ از توافق این انجمن و سازندگان کیت کلاچ با خودروسازان برای داخلی‌سازی لنت کلاچ به ارزش سالیانه ۱۰ میلیون یورو خبر داد.

«حسین لاجوردی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: لنت کلاچ از جمله قطعاتی است که تاکنون عمده آن از خارج کشور وارد و بخش خیلی کوچکی از آن توسط برخی شرکت‌های داخلی تولید می‌شد.

وی با اشاره به جلسه اخیر اعضای این انجمن با انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو، خودروسازان و مجموعه‌سازان، خاطرنشان‌کرد: در این جلسه نتایج خوبی حاصل و مقرر شد با تشکیل شدن تیم‌هایی از سوی خودروسازان و مجموعه‌سازان، مسائل فنی و کیفی مربوطه در تولید لنت کلاچ بررسی شود و پس از تایید نهایی آنها داخلی‌سازی کامل این محصول اجرایی شود.

این مقام صنفی یادآوری کرد: عمده لنت کلاچ مورد نیاز کشور از چین، ترکیه ،مراکش و اسپانیا وارد می‌شود و داخلی‌سازی آن از سوی شرکت‌های ایرانی، صرفه‌جویی ارزی سالیانه دست‌کم ۱۰ میلیون یورویی را به دنبال خواهد داشت.

تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |