پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 160258 18:17 1400/08/14
خودکفایی کشور در تولید لوله کاروگیت در زمان تحریم‌ها

خودکفایی کشور در تولید لوله کاروگیت در زمان تحریم‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خودکفایی کشور در تولید لوله کاروگیت در زمان تحریم‌ها

خودکفایی کشور در تولید لوله کاروگیت در زمان تحریم‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مدیرعامل شرکت تولیدی لوله های دوجداره قدر، در گفت‌وگو با جهان اقتصاد مطرح کرد

شرکت تولیدی لوله های دوجداره قدر زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی وابسته به شستا فعالیت خود را با مشارکت شرکت دروسباخ آلمان در سال 2004 شروع کرد که تولید لوله‌های کاروگیت فاضلابی درایران را به‌عهده دارد و به‌طوری‌که یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده لوله دوجداره پلی اتیلن در ایران و خاورمیانه است.

محمد نیکوبخت، مدیرعامل شرکت تولیدی لوله های دوجداره قدر، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: این شرکت دارای 5 خط تولید لوله کاروگیت با تکنولوژی به روز شرکت دروسباخ  آلمان و بتن فیلد اتریش با توان ظرفیت عملی 11 هزار تن در سال انواع لوله و اتصالات دوجداره از سایز 110میلیمتر تا 1000میلیمتر در سال در شهر صنعتی ساوه در حال بهره‌برداری است.

وی تصریح کرد: به دلیل استفاده از تکنولوی روز دنیا در ماشین آلات تولیدی شرکت لوله‌های دوجداره قدر و داشتن سیستم کامپیوتر مرکزی، ال اس کارت و سی اف کارت، به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور همواره با مشکلات تامین قطعات و خدمات پشتیبانی از طرف شرکتهای سازنده غربی مواجه بوده و هستیم.  

وی عنوان کرد: همچنین به دلیل حساسیت و دقت بالای این ماشین آلات و شرایط خاص نگهداری پیشنهادی از طرف شرکت سازنده ازجمله نداشتن نوسانات و قطعی مکرر برق در کشور بخصوص در فصول گرم سال، نیاز ما به قطعات و لوازم یدکی بیش از پیش است  که علاوه بر تحمیل بار مالی سنگین به شرکت همواره با مشکل تامین قطعات از طرف شرکتهای اروپایی روبرو بوده‌ایم.

نیکوبخت ادامه داد: به عنوان نمونه یکی از خطوط بسیار پر کاربرد این شرکت خط (HD250) سایز 200 میلیمتر است و به دلیل نوسان و قطعی، علاوه بر داشتن سیستم های محافظتی به مدت بیش از 8 ماه از مدار تولید خارج شده بود.

به گفته وی، این خطوط با استفاده از سیستم کامپیوتر مرکزی با داشتن کارت حافظه و ال اس کارت‌ها فرمان اپراتور را به دستگاه منتقل و عملیات سینکروناسیون هر دوجداره لوله با دقت بسیار بالا، عملیات تزریق، پخت و سایر مراحل اتفاق می افتد تا نهایتا لوله دوجداره کاروگیت تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل قطعی ناگهانی برق علی‌رغم داشتن یو پی اس و سایر مدارهای حفاظتی ارتباط کامپیوتر مرکزی و کارتهای حافظه با سایر قسمت‌ها از کار افتاده بود و کلیه برنامه های دستگاه به حالت اولیه به صورت خام بازگشته بود.

مدیرعامل شرکت تولیدی لوله های دوجداره قدر عنوان کرد: به دلیل اهمیت این سایز تولیدی، از همان لحظات اولیه تماس با شرکت آلمانی جهت تامین برنامه و قطعات معیوب آغاز شد و رفع عیب این دستگاه‌های پیشرفته به صورت اتصال از طریق مودم دستگاه به سرور اصلی شرکت سازنده در آلمان است که متاسفانه به دلیل تحریم ها شرکت سازنده آلمانی با ما همکاری نکرد.

وی بیان کرد: بنابراین تصمیم گرفته شد از طریق شرکت‌های واسطه کارت‌ها به صورت برنامه ریزی شده از کشورهای اروپای شرقی با چند برابر قیمت تهیه شود که احتمال 50 درصد با خطا مواجه بودیم چون شرکت سازنده تعهد و گارانتی نسبت به آن نداشت که این بار هم با مشکلات انتقال ارز روبرو شدیم و عملا خط سایز 200 ما همچنان از کار افتاده بود که با توجه به سفارشات و تعهدات قبلی، شرکت وارد فاز بحرانی از جمله پرداخت خسارت وضبط ضمانت نامه های مختلف می شد.

نیکوبخت خاطرنشان کرد: از ابتدای بروز مشکل، بررسی فنی و رفع عیب توسط تیم‌های مختلف فنی شرکت در دستور کار قرار گرفته بود که خوشبختانه با چندین ماه کار شبانه روزی  با اعتماد و تکیه بر توان و دانش مهندسین داخلی توانستیم با تغییر ماژولار سیستم کنترل فرمان و طراحی سیسیتم بومی برای اولین بار در کشور خط مذکور به چرخه مدار تولید بازگردد، لازم به ذکر است هزینه انجام شده کمتر از یک سوم هزینه تامین آن از خارج شده است.

وی در پایان اظهار داشت: در پایان از اعتماد هیات مدیره به مهندسین داخلی و تمام کادر زحمت کش فنی و پشتیبانی شرکت که این موفقیت را رقم زده اند تشکر می‌کنم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |