چهارشنبه 29 فروردین، 1403

کدخبر: 199093 19:18 1401/09/19
خودروهای مونتاژی تنها بازمانده تجارت با چین

خودروهای مونتاژی تنها بازمانده تجارت با چین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خودروهای مونتاژی تنها بازمانده تجارت با چین

خودروهای مونتاژی تنها بازمانده تجارت با چین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

چند روز پیش شرکت‌های سعودی و چینی در چارچوب سفر شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین به سعودی، ۳۴ قرارداد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را امضا کردند و یک ماه قبل هم خبر قرارداد خرید گاز قطر توسط چین رسانه‌ای شد.

پیمان مولوی، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد ضمن بیان مطلب بالا اظهار داشت: بسیاری از تحلیل‌گران با حیاط خلوت خواندن کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس برای آمریکا، این روزها باید حتما تجدید نظری اساسی در حضور چین در منطقه داشته باشند.

وی تصریح کرد: چین دومین اقتصاد جهان و بر اساس پیش‌بینی‌ها «درصورت همین روند کنونی بدون رویدادی همانند کرونا و یا ...» تا سال ۲۰۵۰ بزرگترین اقتصاد جهان خواهد بود، البته در این سال‌ها هند نیز جایگزین آلمان و ژاپن خواهد شد و می توان سه قدرت اول را آمریکا، چین و هند نامید با این تفاوت که نقطه ثقل این بار دیگر در غرب نیست و به شرق رسیده است همانند ۲۵۰ سال قبل.

وی با اشاره به اینکه در این بین کشورهای تولید کننده انرژی همانند عربستان و قطر در کنار کویت و امارات متحده عربی بیشترین بهره را در ۴۰ سال گذشته از آن برده اند عنوان کرد: کافی است به صندوق‌های ثروت این کشورها بنگرید که بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد دلار اندوخته دارند و درآمد سرانه آنها بیش از ۲۰ هزار دلار است.

وی در ادامه افزود: در حوزه متنوع سازی سرمایه گذاری هم اقداماتی درست موجب شده است که از سهام بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان تا صندوق‌های سرمایه گذاری تا دارایی‌هایی همانند املاک در اقصی نقاط جهان همه و همه امکان پایداری درآمد را در سال‌های پیش رو برای این کشورها به ارمغان آورده است.

مولوی عنوان کرد: قراردادهای چین با این کشورها در بازاری که در آن رقابت حرف اول را می زند و تضمین ارایه و عرضه برای اقتصاد ایران حتما ناراحت کننده است.

وی بیان داشت: اقتصادی که در ۱۰ سال گذشته دقیقا از زمان تحریم‌های اتمی تا امروز اقتصادش یک سوم شده است و درآمد سرانه نیز به شدت کاهش یافته است و اقتصادی که به دلیل عدم سرمایه گذاری در بخش انرژی تا به آنجا تحلیل می‌رود که دیگر حتی صادراتی هم نداشته باشد و در کنار ریسک تحریم، شما با ریسک‌های متعدد دیگر هم روبرو هستید.

وی با بیان اینکه در این شرایط اقتصاد ایران در حال از دست دادن پتانسل طبیعی خود در بخش انرژی است و رقبای منطقه‌ای نیز در جهت منافع ملی خود اقدام می کنند مطرح کرد: در این بین اما حرکت چین نیز نشان می‌دهد که بی‌خود در این سال‌ها به دومین اقتصاد جهان بدل نشده است، آنها علاج واقعه را پیش از وقوع کرده‌اند و امنیت انرژی برای آنها همه چیز است.

وی خاطرنشان کرد: چین نیز براساس منافع ملی خود در یک سیستم بین المللی فعالیت می‌کند، چینی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام از اقتصاد ایران بیرون رفتند و تقریبا فاینانس و سرمایه‌گذاری خاصی در ایران نمی کنند و فقط ما شاهد خودروهای چینی و قطعات چینی آنها و فروش محصولات مصرفی هستیم.

وی با اشاره به اینکه چین ثابت کرده است که رشد اقتصادی برایش اولویت است و برای رسیدن به آن هر کاری می کند گفت: در این راستا کشورهای اطراف ایران همانند عراق و ترکیه نیز در حال ثبت رکوردهای رشد اقتصاد هستند و این یعنی بازار صادراتی ایران را محدود و محدودتر می کنند.

وی در پایان با بیان اینکه ریسک اعتباری بین المللی ایران امروز ۷ از ۷ معادل‪ -B است و این امر سرمایه گذاری میان و بلند مدت بین المللی را برای ایران نامقدور می‌کند اظهار داشت: عربستان A،امارات‪-AA، کویتAA- ،قطرAA +،عراقB ،اذربایجانBB ،ترکیهB رتبه اعتباری برخی کشورها است که هرچه رتبه اعتباری بالاتر، ریسک کمتر و سرمایه گذاری در آن با امنیت بیشتری روبرو خواهد بود و بدون بهبود ریسک‌های اقتصادی، کشوری و سیاسی نمی توان به بهبود رتبه اعتباری چشم داشت و چینی‌ها هم این را می دانند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |