پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 199170 19:23 1401/09/26
خودرویی ها همچنان لیدر بورس

خودرویی ها همچنان لیدر بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خودرویی ها همچنان لیدر بورس

خودرویی ها همچنان لیدر بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بازار سرمایه در شرایطی هفته کاری گذشته خود را به پایان رساند که بازدهی به ترتیب مثبت ۵ و ۴ درصدی شاخص کل و هم وزن در کنار رشد ارزش معاملات خرد از نکات قابل توجه آن بود البته رشد تقاضا در روز سه شنبه با همان شدت نتوانست برای روز بعد تداوم یابد .

حسن حسین نیا، کارشناس بازار سرمایه؛ در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار داشت: افزایش ارزش بازار و معاملات صنایع شیمیایی ، معدنی و فلزات اساسی همزمان با رشد نرخ‌های جهانی و متاثر از داده‌های تورمی بالاتر از انتظارات ایالات متحده صورت گرفت که البته منطبق بر تحلیل‌های بنیادی صنایع مذکور در داخل کشور نیز است؛ ولی سیاست‌های کنترل تورم فدرال رزرو در انتهای هفته مجددا فشار عرضه‌ها را بر نرخ‌های جهانی تحمیل کرد که انتظار می‌رود تاثیر افت قیمت کامودیتی در هفته پیش رو و در معاملات بازار سرمایه نیز قابل رویت باشد.

وی تصریح کرد: وضعیت ناپایدار بازارهای جهانی در کنار ریسک‌های سیستماتیک و سیاست‌گذاری اقتصادی و بودجه بندی، بخش بزرگی از شرکت‌های بورسی را که حجم قابل توجهی از سودآوری بازار مرهون آن است متاثر کرده و تداوم شرایط یاد شده می‌تواند به آسیبی جدی بر پیکره بازار سرمایه و تولید تبدیل شود.

وی بیان داشت: اگر بخواهیم به آسیب شناسی دقیق تولید بپردازیم باید سیاست‌های بودجه‌ای دولت که در تعیین نرخ خوراک صنایع و بهره مالکانه نمود پیدا می‌کند و همچنین استراتژی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در کنترل تورم که با افزایش نرخ بهره بین بانکی و بازدهی اوراق بدهی و اوراق گام عملا فلسفه وجودی آنها برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی را زیر سوال برده را بازشمرد.

حسین نیا عنوان داشت: نگاهی به بازدهی ۳۰ درصد اوراق گام که بر باورهای تورمی دامن می‌زند شرکت‌های بزرگ را در جهت دسترسی به نقدینگی برای طرح‌های توسعه، اورهال و غیره با معضل جدی مواجه ساخته و به نظر می‌رسد تدبیر عاجل و عملیاتی ضرورت دو چندان دارد.

وی در ادامه افزود: در کنار عوامل یاد شده عدم برنامه‌ریزی دولت در مقاطع گذشته برای نوسازی و گسترش خطوط استحصال، انتقال و تولید انرژی به ریسک جدی در حال حاضر تبدیل شده به گونه‌ای که در تابستان با قطع برق و در زمستان با قطع گاز صنایع مواجه هستیم .

وی با اشاره به اینکه بیان نکات یاد شده در جهت پاسخ به ابهام موجود برای سرمایه‌گذاران بورسی است که خود در دو راهی ابهام و شفافیت عملکرد نهادهای بازار سرمایه گرفتار هستند گفت: علاوه بر صنایع یاد شده، همچنان گروه خودرویی به عنوان صنعت پرحاشیه و خبر بورسی، در کانون توجهات قرار دارد، عرضه‌های موفق خودرو در بورس کالا با فاصله زمانی کمتر ادامه دارد و انتقال بخش قابل توجهی از سود این عرضه‌ها از جیب دلالان به حساب تولیدکننده و جامعه سهام‌داری ۵۰ میلیونی به واسطه سهام عدالت، داد رانتخواران را در آورده و با دلیل‌های بنی اسرائیلی، رشد قیمتی خودرو در بازار آزاد را که بخش بزرگی از آن ناشی از رشد دلار و انتظارات تورمی و تغییر ذائقه جامعه در جهت تبدیل آن از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای است به مکانیسم عرضه و تقاضای شفاف بورس کالا مرتبط می‌کنند، حال آنکه شفافیت همواره در تابلوی معاملات قابل رویت و پیگیری خواهد بود و نه در مکانیسم قرعه‌کشی! «آنچه بیان شد لزوم افزایش و تسهیل تولید که قبل‌تر به معضلات آن اشاره شد را نفی نمی‌کند».

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: خبرهای مرتبط با عرضه بلوک و «سهام تودلی» خودروسازان که با عرضه پارس خودرو استارت خورده است در روزهای آینده نیز قابلیت تاثیرگذاری بر بازار را خواهد داشت و همچنان می توان به این صنعت به عنوان لیدر این روزهای بازار نگاه کرد.

وی خاطرنشان کرد: در پیش‌بینی وضعیت بورس در روزهای آینده می‌توان بر تاثیرپذیری فضای کلی بازار از روند قیمتی دلار داخلی اشاره کرد، رشد دلار می‌تواند به رشد نسبی هرچند محدود صنایع دلاری و صادرات محور بی‌انجامد و البته نزدیک شدن نرخ دلار نیمایی به بازار آزاد می تواند تسهیل کننده باشد.

وی در پایان اظهار داشت: در گوشه دیگر بازار صنعت خودرویی که درگیر مقاومت‌های روانی قیمتی خود هستند و در صورت عبور از آن‌ها می‌توانند همچنان سهامداران خود را امیدوار نگه دارند و تک سهم‌هایی که با ورود نقدینگی مواجه بوده و رشد خوبی را تجربه کرده‌اند پدیده قابل توجه هفته‌های اخیر است که با بررسی شرایط و ارزش معاملات خرد سهام می‌توان تداوم آن را همچنان در نظر داشت .



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |