جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 14396 14:31 1394/05/04
خودروسازان داخلی را دخالت ندهید!

خودروسازان داخلی را دخالت ندهید!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خودروسازان داخلی را دخالت ندهید!

خودروسازان داخلی را دخالت ندهید!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

هشدار درباره تکرار روشهای سابق برای ورود خارجی ها به صنعت خودرو

بررسی جهان اقتصاد درباره آینده موتورمحرک صنعت ایران درپساتحریم

مهناز اسماعیلی

گروه تولید

Mahnaz.esmaeeli@jahaneghtesad.com

صنعت خودروسازی کشور که در زمان تحریم ها و به دلیل تحمیل تحریمی ویژه دچار وضعیتی بغرنج شده بود که حتی تا مرز فلج شدن هم پیش رفت، پس از توافق ایران و قدرتهای جهانی، بدون شک وارد فاز جدیدی خواهد شد.

این روزها و درمیان انبوه خبرهای امیدوارکننده درباره مذاکرات و حضور برندهای مطرح خودروسازی دنیا در ایران، برخی آگاهان معتقدند سیاستگذاری های پیش رو درحوزه خودروسازی، که به موتور محرک صنعت ایران معروف است، نقشی اساسی درآینده این صنعت در دوران پساتحریم خواهد داشت.

در گفت و گوی خبرنگار جهان اقتصاد با علی خاکساری، کارشناس این حوزه و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، وی از ایجاد شرایط رقابتی برای ورود شرکت‌های خارجی به این صنعت سخن گفت.

علی خاکساری در ارتباط با همکاری کشورها و شرکت های مختلف در رابطه با ورود به بازار خودروی کشور گفت: اگر شرایطی فراهم شود که کشورهای بیشتری با ظرفیت های مختلف وارد بازار خودروی کشور شوند، قطعا می تواند هم به لحاظ صنعتی، هم اقتصادی و هم زیست محیطی و حفظ جان مردم تاثیر مثبتی داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر ما باز هم بخواهیم خودمان را به دو یا چند کشور و شرکت محدود کنیم، مسلما جریان دو دهه گذشته در کشور تکرار خواهد شد. پس من به عنوان یک کارشناس پیشنهاد می کنم زمینه ای را فراهم کنیم که کشورهای مختلف از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا، کشورهای آسیای جنوب شرقی و حتی کشورهایی مثل آمریکا به هرشکلی که امکان دارد، وارد این صنعت شوند، یعنی چه در بحث مونتاژ، چه پیمان مشترک و چه حتی واردات به بازار خودروی کشور؛ اما این ورود باید به شکل کاملا رقابتی باشد. یعنی زمینه هایی را فراهم کنیم که شرکت هایی که وارد می شوند دریک بازار کاملا رقابتی در کشور به تولید خودرو مبادرت ورزند، ویا حتی به بحث مستقیم واردات هم نگاهی داشته باشند. به نظر من اگر ما شرایط را رقابتی و کشورهای زیادی را وارد این بحث کنیم، مسلما هم به لحاظ اقتصادی، یعنی به شکل ارزش افزوده و اشتغال بهره خواهیم برد و هم با تنوع و رقابتی که در بازار خودرو ایجاد می کنیم، حتی امکان صادرات واقعی خودرو را هم فراهم می کنیم.

20 سال است حقوق مصرف کننده رعایت نمی شود

این کارشناس صنعت خودرو افزود: پس درنتیجه، علاوه براینکه باید از کشورهایی چون آلمان و فرانسه که وارد کشور می شوند استقبال کنیم، باید شرایط را به گونه ای رقابتی فراهم کنیم که همان دو کشور هم با سایر کشورها و شرکت هایی که می خواهند با کشور ما وارد همکاری شوند، احساس رقابت داشته باشند و اینجاست که به نظرمن، هم اقتصاد سود می برد، هم محیط زیست کشور ازاین بلای خودروهای نامرغوب نجات پیدا می کند وهم حقوق مصرف کننده خودرو در ایران پس از بیش از دو دهه رعایت خواهد شد. یعنی در واقع درشرایط تنوع بازار و رقابت واقعی، مردم ایران می توانند خودرویی با قیمت مناسب و واقعی بخرند و این موضوع سبب خواهد شد که ما شاهد یک تحول اساسی درصنعت حمل و نقل کشورمان باشیم.

وی تصریح کرد: نکته مهم دیگری که به نظر من حتما باید رعایت شود این است که به هیچ وجه کشورها چه آلمان، چه فرانسه یا هر کشور دیگری که می خواهد وارد صنعت خودروی کشور شود، را مجبور نکنیم از طریق شرکت هایی مثل ایران خودرو و سایپا وارد شوند یعنی اجازه بدهیم این شرکت‌ها با برند، مسئولیت و خدمات خودشان وارد بازار کشور شوند.

شرکت های خارجی تحت استیلای شرکت های داخلی

عضوهیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آنچه از آن به عنوان قوانین نانوشته یاد کرد، یادآورشد: متاسفانه دریک دهه گذشته علی رغم اینکه شرکت هایی متقاضی ورود به کشور ما بوده اند و حتی برخی از آنها وارد بازارهای کشور هم شدند، اما براساس یک قانون نانوشته که فقط برخی خواص از آن اطلاع داشتند، همیشه خواستیم این شرکت ها از طریق ایران خودرو یا سایپا، خودرو تولید یا وارد کنند، با این استدلال که باید خدمات پس ازفروش یا انتقال دانش فنی داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه ورود شرکت‌های خارجی ازطریق شرکت های داخلی اشتباه است، گفت: اگر ما بیاییم این شرکت های جدیدی را که می خواهند وارد صنعت ما شوند موظف یا محدود کنیم به اینکه از طریق شرکت هایی مثل ایران خودرو و سایپا وارد بازار خودروی کشور ما شوند، به عنوان کارشناس معتقدم که صد در صد این طرح با شکست مواجه می شود و همین روال انحصاری که در دو دهه گذشته در صنعت خودروی ما، به ضرر اقتصاد و مصرف کننده ایرانی و محیط زیست کشور بوده، ادامه می‌یابد.

احتمال ورشکستگی ایران خودرو و سایپا در رقابت با خارجی ها

خاکساری ادامه داد: پس توصیه می کنم که اگرما واقعا می خواهیم اجازه دهیم خودروهای کیفی تولید و وارد شود، بگذاریم آن کشورها و شرکت ها با برند خودشان تولید کنند اما منافع اقتصادی تولید و واردات را به ما هم برسانند، ازجمله ارزش افزوده، اشتغال، مالیات و سایر منافع اقتصادی؛ درکنار آنها هم بگذاریم ایران خودرو و سایپا دربازار فعالیت خود را داشته باشند که دراین صورت، اگر توان حضور در بازار را داشته باشند که ماندنی خواهند شد اما اگر از میدان این رقابت جاماندند، به نظر من به نفع اقتصاد ، مردم و محیط زیست کشور است که آنها ورشکست شوند و کنار بروند.

وی با ارزیابی مثبت از ورود برندهای خارجی به صنعت خودروی ایران اذعان داشت: در مجموع به اعتقاد من ورود کشورها به صنعت خودروی ما به هر شکلی که باشد، می تواند مفید باشد اما اگر این ورود از درگاه و دریچه ایران خودرو و سایپا باشد، من از همین الان می گویم که این طرح ها شکست خورده است اما اگر مستقل باشند و با برند و سرمایه گذاری خودشان یا سرمایه گذاری جدید ایرانی وارد بشوند، به شرط اینکه اصل رقابت را رعایت کنند، من معتقدم که تازه آن زمان می توانیم انتظارداشته باشیم که در صدسال آینده یک تحول واقعی درصنعت خودروی ما شکل بگیرد.

سرمایه گذاری خارجی به بیراهه نرود

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به وضعیت بنگاه های اقتصادی جهان اظهار کرد: به هرحال یک مسائل و اصول اقتصادی وجود دارد، خودروسازان جهانی یک بنگاه اقتصادی هستند که به دنبال سرمایه گذاری و بازارهای جدید هستند، ما اگر شرایط و قوانین و مقرراتمان را به گونه ای تسهیل کنیم یا حتی قوانینی را که الان داریم درست اجرا کنیم و سلیقه ای عمل نکنیم، به نظر من این شکست حصر تحریم‌ها می‌تواند یک فرصت مناسب برای این شرکت‌های خارجی باشد که وارد بازار خودروی کشور شوند؛ شرایط هم باید به گونه ای ایجاد شود که ما نرویم دوباره این شرکت هایی که می خواهند وارد بازار کشور ما شوند را موظف کنیم که مثلا شما باید با ایران خودرو یا سایپا قرارداد ببندید و بعد در کشور خودرو تولید کنید، اینها در واقع به بیراهه بردن سرمایه گذاری خارجی است.

خاکساری در تشریح این مطلب اضافه کرد: گره زدن سرنوشت خارجی ها به دو خودروساز معروف کشور سبب بروز معضلاتی در این حوزه خواهد شد چراکه با این کار سرمایه گذارخارجی باید وارد کشور شود و هزینه ها و در واقع ورشکستگی این دو شرکت را جبران کند، اما اگر ما اجازه دهیم که اینها بیایند مستقلا وارد شوند و در واقع بگذاریم فعالیت اقتصادی خودشان که مسلما تجربه اش را در کشورهای دیگر دارند، مثل کاری که شرکت های تولیدکننده خودرو در ترکیه یا چین و هند انجام می‌دهند را درایران اجرا کنند، مطمئنا هم آن شرکت ها می توانند از منافع اقتصادی کشورشان حفاظت کنند و هم اقتصاد ما و مردم ایران می توانند از این تجربیات و برندهای جهانی بهره ببرند و به طور کلی از هرجهت به نفع کشور است.

دو شرکت بزرگ دو مشکل صنعت خودرو کشورند

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی مهمترین مشکل در رابطه با ورود شرکت های خارجی را ادعای ایران خودرو و سایپا دانست و گفت: این دو طبق روال گذشته و طبق تجربیات گذشته که دارند، همیشه می خواهند خود را ناظر برعملکرد خودروسازی و واردات کشور بدانند و از این طریق می خواهند ضعف های مدیریتی و اقتصادی خود را جبران کنند و گردن دیگران بیندازند. به همین دلیل من می گویم ما باید بگذاریم ایران خودرو و سایپا فعالیت خود را انجام دهند اما در کنار اینها 5 یا 10 شرکت تولیدکننده خودرو در شهرهای مختلف کشور ما شروع به فعالیت کنند، بدون اینکه بخواهند از قوانین و مقررات و شرط و شروطی که ایران خودرو و سایپا می گذارند، پیروی کنند.

خاکساری ادامه داد: اگر ایران خودرو و سایپا هم واقعا یک بنگاه اقتصادی باشند و به توسعه صنعت خودرو و منافع اقتصادی و ملی فکر کنند، درکنار اینها فعالیت خواهد کرد و خودشان را کنار رقبا رشد می دهند، چون که مسلما ایران خودرو و سایپا، حداقل، زیرساخت های فراوانی دارند و اگر مدیریت صحیح داشته باشند، این بیشترین مزایا را برای آنها دارند و از رقبای تازه وارد که می خواهند زیرساخت هایشان را ایجاد کنند، می توانند یک گام پیش باشند.

وی درنهایت گفت: در این میان اما نگرانی اصلی من به عنوان کارشناس این است که در هر قرارداد و هر مسئله ای که می خواهد اتفاق بیفتد، ایران خودرو و سایپا یا می خواهند دخالت کنند یا شرط و شروط خود را به اسم منافع ملی بگذارد، درحالی که در واقع منافع یک گروه یا چند شخص خاص را تامین می کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |