جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 139174 19:14 1400/02/05
«خودتحریمی» صادرات فرآورده های نفت مشکلی علاوه بر«تحریم»

«خودتحریمی» صادرات فرآورده های نفت مشکلی علاوه بر«تحریم»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«خودتحریمی» صادرات فرآورده های نفت مشکلی علاوه بر«تحریم»

«خودتحریمی» صادرات فرآورده های نفت مشکلی علاوه بر«تحریم»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سخنگوی اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی، در گفت وگو با جهان اقتصاد

با توجه به مسأله تحریم‌ها در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی، خودمان هم سختگیری اعمال کردیم و تغییر مکرر قوانین و مقررات و سختگیری‌های پیمان ارضی بر میزان صادرات تاثیر گذار بوده است، اگر محدودیت‌ها و تحریم‌ها از میان برداشته شود و ظرفیت توان صادراتی کشور بیش از دوبرابر ظرفیت پنج میلیارد دلاری برسد؛ صادرات می تواند بسیاری از مسایل و مشکلات کشور را برطرف سازد.

سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادر کنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی، در گفت وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: خوشبختانه فرآورده‌های نفتی درگیر بحث تحریم ها نیست و اغلب کشورهای همسایه ایران از ظرفیت پالایشی برخوردار نیستند یا ظرفیت پالایشگاه‌ها کمتر از مقدار نیاز آنها است، بنابراین صادرات فرآورده‌های نفتی دراقلیم کردستان، افغانستان،ارمنستان، پاکستان و سایر کشورهای همسایه ادامه دارد.

وی افزود:در حال حاضر، تنها مشکل با کشورهای ترکیه و گرجستان است و در سایر بازارها نیز موضوع رقابت مطرح است و ممنوعیت تحریم وجود ندارد.

وی با اشاره مذاکرات برای برداشته شدن تحریم‌‌ها تصریح کرد: با لغو تحریم‌ها امکانات بانکی فراهم می‌شود، به موجب آن ریسک تجارت کاهش پیدا می‌کند چرا که اکنون هر فرد که در صدد انجام کار تجاری باشد با ریسک بسیار زیادی در دریافتها و پرداختهای خود مواجه خواهد شد و حتی در تامین مالی نیز دچار مشکل است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با برداشته شدن تحریم‌ها، نیز قیمت‌ها بهبود پیدا می‌کند به طوری که به دلیل شرایط تحریمی و منحصر شدن به کشورهای منطقه مجبور به ارایه تخفیف هستیم و با قیمت های بهتر می توان نسبت به فروش اقدام کرد وهزینه های حمل و نقل کاهش پیدا می کند.

وی عنوان کرد: درحال حاضر هزینه‌های حمل و نقل بیش از نرم معمول است و نگهداری اسناد و هزینه‌ها در دفاتر کشورهای همسایه هزینه‌بر است و اگر واسطه‌ها حذف شوند؛ یک زنجیر از دست و پای بخش‌خصوصی و اقتصاد کشور باز می شود و ظرفیت‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا ظرفیت ایران در بخش صادرات بیش از ظرفیت سایر کشورها است.

به گفته وی، افزایش صادرات، تنها راه‌حلی است که می‌تواند مشکلات ساختاری اقتصاد کشور را بهتر حل کند و همچنین وابستگی دولت به بودجه بخش نفت را بکاهد و کسری بودجه دولت را کاهش دهد که تحقق این امرمهم با تلاش و کوشش فعالان اقتصادی و اصلاح قوانین و مقرارت داخل کشور امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بحث صادرات فرآورده‌های نفتی از جمله قیر با کشور ترکیه مشکل داریم گفت: اجلاس مشترک اقتصادی دوکشور ایران و ترکیه به صورت مجازی برگزار شد و آقای ظریف در یک‌ماه اخیر طی سفری که به ترکیه داشتند، این موارد را مطرح کردند و ترک‌ها ادعا کرده بودند که به دلیل برخی از مقررات، واردات قیر را از کشورها محدود کردند و آقای ظریف هم با ارایه مدارکی اعلام کردند که ترک‌ها سالانه از طریق ایران یک میلیون تن قیر از طریق عراق ترانزیت می کنند چطور اعلام می کنید که بین کشورها امنیت ایجاد شده در حالی که به واسطه قیر ایران این وضعیت ایجاد شده و  قول بررسی این موضوع را داده بودند.

حسینی عنوان کرد: واحدهای تولیدی در غرب کشور مانند تبریز، ماکو، زنجان، آستارا و مرز بازرگان که اغلب نگاهشان به بازار ترکیه و گرجستان است، به دلیل بسته بودن بازار این دو کشور به روی ایران، نزدیک به یک سال است که فعالیت اقتصادی نداشتند و امیدواریم با همکاری وزارت امور خارجه و پیگیری اتحادیه بتوان این مشکل را برطرف کرد و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه مسایل این دو کشورحل و فصل شود.

وی افزود: کشور ترکیه فرآورده‌های نفتی از ایران وارد نمی کند و با توجه به نزدیکی مرزهای ایران و ترکیه اما کانال ورودی بسیاری از فرآورده‌های نفتی و واردات به ترکیه، بندر استانبول است و ایران در حوزه دریایی باید کل کانال سوئز را دور بزند تا بازار استانبول دسترسی پیدا کند بنابراین همسایگی با ترکیه هیچ مزیتی را ایجاد نکرده است .

وی در پایان تاکید کرد: ترکیه به عنوان کشوری که بیش از ۲۰۰میلیارد دلار واردات دارد از کشش لازم برای جذب ۱۰ الی ۱۵ میلیارد دلار کالا از ایران برخوردار است و سال‌های گذشته توافقنامه تعرفه ترجیحی بین دو کشور نوشته شده بود که در جریانات دوسال گذشته با مشکلات ارزی مواجه شده و اکنون تلاشهایی به کار گرفته شده تا روابط با ترکیه بهبود پیدا کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |