شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 133596 18:53 1399/11/28
«خودباوری » مهم ترین رکن توسعه صنعت پتروشیمی

«خودباوری » مهم ترین رکن توسعه صنعت پتروشیمی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«خودباوری » مهم ترین رکن توسعه صنعت پتروشیمی

«خودباوری » مهم ترین رکن توسعه صنعت پتروشیمی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گزارش جهان اقتصاد از مشارکت ۲۰۰ شرکت ایرانی در دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی

گلناز پرتوی مهر- صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور به حساب می آید و نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی وارزآوری در کشور دارد، صنعت شیمیایی از جمله صنایع مطرح در چند دهه گذشته به شمار می آید که توجه خاص کشورها به این صنعت موجب رونق و فراگیری آن در جهان شده است و در حال حاضر این صنعت پس از صنایع غذایی و خودروسازی سومین صنعت بزرگ جهان محسوب می‌شود که در همین راستا برگزاری دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، تلاش برای خودباوری و خود اتکایی بیشتر به عنوان مهم ترین رکن توسعه این صنعت است.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد ، دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با مشارکت بیش از 200 سازنده تجهیزات صنعت نفت، شرکت‌های دانش بنیان، صنایع پتروشیمی، بانک‌ها و موسسات تأمین سرمایه، در نمایشگاهی به وسعت 18 هزار مترمربع آغاز به کار کرد.

هدف از برگزاری این گردهمایی فنی و تخصصی ایجاد فرصت‌های کاری و همکاری چندجانبه بین شرکت‌های پتروشیمی، بانک‌ها و سازندگان تجهیزات و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی است.

در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، 20 نشست تخصصی با محورهای طراحی، ساخت و تامین کاتالیست و مواد شیمیایی، تجهیزات ثابت و دوار، برق و ابزار دقیق، توسعه فناوری‌های صنعت پتروشیمی، بیمه، نوآوری در مدل زنجیره‌های تامین مالی پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، معرفی داخلی‌سازی طرح‌های پتروشیمی، تصفیه آب و پساب، فناوری‌های نوین در تجارت محصولات پتروشیمی، راهکار های عقد قراردادهای ساخت داخل اقلام راهبردی شرکت‌های پتروشیمی با تسهیل گری و حمایت پارک‌های فناوری برگزار خواهد شد.

** 70 تفاهمنامه با سازندگان داخل امضا می‌شود

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، صنعت پتروشیمی را موتور توسعه کشور دانست و گفت: شرکت‌های بزرگ ‌امروز می‌توانند در مسیر رشد و توسعه کشور جریان‌ساز باشند و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی بالایی ایجاد کنند.

جعفر ربیعی در آیین آغاز به کار ‌این رویداد تخصصی با اشاره به اینکه خوشبختانه صنعت پتروشیمی در سال‌های اخیر، برادری خود را ‌به نظام و کشور ثابت کرده است، اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که امروز همه به این موضوع اذعان دارند ‌که صنعت پتروشیمی به صنعتی ارزآور برای کشور آن هم در شرایط بسیار سخت تحریمی و البته به موتور توسعه کشور تبدیل ‌شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است یک وظیفه داشته باشیم، آن وظیفه توسعه ایران است، افزود: در توسعه کشور باید به صنایعی که موتور توسعه دیگر بخش‌ها هستند و صنایع دیگر را فعال می‌کنند، بیشتر بها داده شود، توسعه شرکت‌های بزرگ افزون بر توسعه کشور، اشتغال و رونق اقتصادی را به‌دنبال دارند.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ ‌امروز می‌توانند در مسیر رشد و توسعه کشور جریان‌ساز باشند، ادامه داد: نباید از توسعه شرکت‌ها نگران شد، بلکه برعکس، امروز کشورها را به شرکت‌های بزرگ بین‌المللی‌شان می‌شناسند.

ربیعی اظهار کرد: هلدینگ خلیج فارس با ایجاد تقاضا شرایطی را فراهم کرده است که برخلاف دوره نخست نمایشگاه و همایش ساخت داخل در صنعت پتروشیمی که تنها یک بانک حضور داشت، امروز شاهد حضور چهار بانک در این رویداد تخصصی به‌منظور رفع نیازهای صنعت پتروشیمی باشیم.

وی با اشاره به اینکه حضور تولیدکنندگان ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان در این رویداد تخصصی نشان‌دهنده این است که صنعت پتروشیمی برای سازندگان تقاضا ایجاد کرده است، تصریح کرد: به دنبال افزایش سهم ساخت داخل در صنعت پتروشیمی به ۸۵ درصد هستیم که این حرکتی بسیار بزرگ است.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در ساخت داخل جزو نخستین‌هاست، گفت: این شرکت از سازندگان داخلی که با ارائه تولیدات و تجهیزات خود را ثابت می‌کنند، حمایت می‌کند و من دست کسانی را که با تجهیزات و تولیدات، خود را ثابت کردند می‌بوسم. ربیعی ادامه داد: بیش از ۷۰ تفاهم‌نامه در دومین نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی بین شرکت‌های پتروشیمی و صنعتگران و سازندگان داخلی به امضا می‌رسد.

** امضای بزرگترین توافق نامه های ساخت صنعت نفت با شرکت های ایرانی

مدیر اجرایی دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با اشاره به مشارکت بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان، سازنده تجهیزات، پتروشیمی‌ها و بانک‌ها در این گردهمایی از امضای یکی از بزرگترین توافق‌نامه‌های ساخت توربوکمپرسور در صنعت نفت خبر داد و اعلام کرد: ۱۴ قرارداد و تفاهم نامه ساخت داخلی انواع کاتالیست و موادشیمیایی مصرفی پتروشیمی‌ها هم در این گردهمایی بزرگ امضا خواهد شد.

جواد گلی با اعلام اینکه هدف از برگزاری این گردهمایی فنی و تخصصی ایجاد فرصت‌های کاری و همکاری چندجانبه بین شرکت‌های پتروشیمی، بانک‌ها و سازندگان تجهیزات و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی است، تصریح کرد: بر این اساس، در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، ۲۰ نشست تخصصی با محورهای طراحی، ساخت و تامین کاتالیست و مواد شیمیایی، تجهیزات ثابت و دوار، برق و ابزار دقیق، توسعه فناوری‌های صنعت پتروشیمی، بیمه، نوآوری در مدل زنجیره‌های تامین مالی پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، معرفی داخلی‌سازی طرح‌های پتروشیمی تصفیه آب و پساب، فناوری‌های نوین در تجارت محصولات پتروشیمی، راهکار های عقد قراردادهای ساخت داخل اقلام راهبردی شرکت‌های پتروشیمی با تسهیل گری و حمایت پارک‌های فناوری برگزار خواهد شد.

مدیر اجرایی دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی همچنین از امضای بیش از ۶۰ قرارداد و تفاهم نامه اجرایی در حاشیه برگزاری این رویداد تخصصی بین شرکت‌های تابعه هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس؛ سازندگان تجهیزات و شرکت‌های دانش بنیان داخلی خبر داد و افزود: در این راستا، یکی از بزرگترین توافق نامه‌های کمپرسورسازی صنعت نفت و پتروشیمی با شرکت‌های دانش بنیان و سازنده ایرانی امضا خواهد شد.

وی با اشاره به امضای یکی از بزرگترین توافق نامه‌های طراحی و ساخت انواع الکتروکمپرسورهای مورد نیاز صنایع گاز و پتروشیمی در حاشیه این رویداد با سازندگان ایرانی، اظهار داشت: با امضای این توافق نامه زمینه ساخت دست کم ۳۸ دستگاه انواع توربوکمپرسور با سازندگان و شرکت های دانش بنیان فراهم می‌شود.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس همچنین از امضای تفاهم نامه و قراردادهای دیگری با هدف طراحی و ساخت انواع تجهیزات، مبدل‌های حرارتی و کاتالیست‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: در این گردهمایی، اولین تفاهم نامه ساخت کاتالیست پیچیده و استراتژیک «پالادیوم» مورد نیاز در زنجیره پلی اتیلن ترفتالات با سازندگان ایرانی امضا خواهد شد و در مجموع ۱۴ قرارداد و تفاهم نامه در حوزه کاتالیست سازی منعقد می‌شود.

** توافق ۳.۲ میلیارد یورویی سازندگان ایرانی و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران از امضای تفاهم نامه ۳.۲ میلیارد یورویی با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با هدف تامین کالا و تجهیزات پروژه‌ها و مجتمع های پتروشیمی خبر داد.

سعید محمدپور در مراسم آغاز به کار دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با بیان اینکه در شرایط فعلی ۸۰ تا ۸۵ درصد تجهیزات مورد نیاز طرح ها و پروژه های صنایع نفت گاز پالایش و پتروشیمی توسط سازندگان و شرکت های دانش بنیان ایرانی در داخل کشور قابل طراحی و ساخت است گفت هم اکنون بومی سازی و ایرانی سازی کالا و تجهیزات پر مصرف صنایع نفت گاز و پتروشیمی در قالب ده گروه کالایی پرمصرف برنامه ریزی و کارگروه هایی ی بومی سازی آنها با مشارکت سازمان‌ها دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تشکیل شده است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با بیان این که ۱۵ درصد است تجهیزات و کالاهایی که از خارج کشور وارد می شوند و امکان بومی سازی آن ها وجود ندارد ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزش ارزی پروژه‌های صنعت نفت را تشکیل می دهند تصریح کرد در شرایط فعلی پتانسیل قابل قبولی برای بومی سازی و ایران ایرانی سازی کالا و تجهیزات در داخل فراهم شده که مهم‌ترین حمایت از شرکت‌های ایرانی تقویت تقاضا است.

وی با اشاره به عضویت بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان ایرانی در انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تاکید کرد چنانچه تقاضا در قالب طراحی ارائه پروژه ها جدید در صنعت نفت تحریک نشود شاهد مهاجرت گسترده شرکت ها دانش‌بنیان ایرانی خارج کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه مشترکی بین انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای بومی‌سازی کالا و تجهیزات در طرح ها و مجتمع های پتروشیمی بیان کرد امروز امشب تفاهمنامه به ارزش سه میلیارد و دویست میلیون یورو بین انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس امضا میشود که با امضای و اجرای این تفاهم نامه ۶۰ درصد ظرفیت سازندگان شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه ساخت تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت نفت به کار گرفته خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |