پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 195847 09:37 1401/06/28
خنثی‌سازی تحریم‌ها با عضویت ایران در سازمان شانگهای

خنثی‌سازی تحریم‌ها با عضویت ایران در سازمان شانگهای

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خنثی‌سازی تحریم‌ها با عضویت ایران در سازمان شانگهای

خنثی‌سازی تحریم‌ها با عضویت ایران در سازمان شانگهای

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، ایران روز جمعه گذشته (۲۵ شهریورماه) به صورت رسمی به عضویت سازمان همکاری‌های شانگهای در آمد. سران کشورهای چین، روسیه، هند، ایران، ازبکستان، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، پاکستان، مغولستان، تاجیکستان و ترکمنستان عضو این نهاد اقتصادی منطقه‌ای هستند.

«عباس علوی راد» عضو انجمن اقتصاددانان ایران در خصوص عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و اثرات آن بر اقتصادی کشور، اظهار داشت: این موضوع از چند جهت برای کشور اهمیت دارد؛ نخست از بُعد زمانی است؛ زیرا ایران زمانی به سازمان ملحق شانگهای می‌شود که تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه کشور اعمال شده است.

وی افزود: عضویت در سازمان شانگهای در دوره تحریم اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌توان از مزایای اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای بهره‌مند شد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اعضای سازمان شانگهای کشورهایی هستند که هم اکنون مراودات خوبی نسبت به گذشته با ایران دارند، برای مثال با کشورهای چین و روسیه قراردادهای بلندمدت منعقد کرده‌ایم یا کشور هند از مهم‌ترین خریداران نفتی ایران است و این عضویت به نفع ایران است.

علوی راد درباره اهمیت عضویت در شانگهای از بُعد تجارت خارجی نیز گفت: برخی از اعضای این نهاد اقتصادی کشورهای کوچکی همچون ارمنستان یا کشورهای آسیای صغیر هستند و مراودات با آنها در افزایش حجم و ارزش تجارت خارجی در کوتاه‌مدت و بلندمدت ارزشمند است.

وی اضافه کرد: برخی شرکت‌های داخلی به دلیل تحریم امکان حضور در مبادلات تجاری را ندارند و با عضویت در شانگهای این امکان برای آنها فراهم می‌شود که در عرصه تجارت خارجی حاضر شوند.

این کارشناس مزیت دیگر عضویت ایران در سازمان شانگهای را افزایش سرمایه‌گذاری خارجی دانست و گفت: کشور در سال‌های گذشته به لحاظ جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق نبود؛ اما با توجه به تنوع کشورهای عضو سازمان شانگهای از لحاظ حجم اقتصاد و تنوع در ساختار اقتصادی، امکان سرمایه‌گذاری مستقیم و همکاری فراهم می‌شود و می‌توانیم نیازهای خود در این بخش را تامین کنیم.

علوی راد با اشاره به موقعیت استراتژیک کشور بیان کرد: کشور ما در موقعیت جغرافیایی و استراتژیک قرار دارد و شرایط ترانزیت و حمل و نقل کالا از بنادر و دیگر راه‌های مواصلاتی کشور در شرایط منحصر به فردی قرار داده گرفته است.

وی درباره پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه، گفت: بسیاری از کشورها در دنیا تصمیم گرفتند سلطه ارزهای مهم را بشکنند و همکاری پولی ایران با روسیه شروع خوبی در این زمینه است که باید به کشورهای دیگر نیز تسری یابد.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران ادامه داد: بحث روبل-ریال باید به سایر ارزها نیز گسترش یابد و نگاه ما به قراردادهای دو و چند جانبه نباید محدود به شرایط تحریمی باشد؛ بلکه باید به عنوان پارادایم برای شکست سلطه دلار باشد.

علوی راد تاکید کرد: باید مطالعات دقیقی درباره پیمان‌های پولی انجام شود و عضویت ایران در شانگهای نظام‌های پولی متنوعی در دنیا را به دنبال دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |