پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 85649 13:26 1397/05/06
خلیلیان‌اشکذری: تشکیل بازار داخلی برای خرید حجاج کمک به منافع ملی کشور است

خلیلیان‌اشکذری: تشکیل بازار داخلی برای خرید حجاج کمک به منافع ملی کشور است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خلیلیان‌اشکذری: تشکیل بازار داخلی برای خرید حجاج کمک به منافع ملی کشور است

خلیلیان‌اشکذری: تشکیل بازار داخلی برای خرید حجاج کمک به منافع ملی کشور است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: هرساله در موسم حج، تعداد زیادی از حجاج ایرانی نیز به عربستان سفر می‎کنند و در ضمن این سفر هزینه‎های بسیاری انجام می‎دهند که بعضا غیرضرور به نظر می‌رسد. مدیریت هزینه‎های سفر حج همواره مورد اعتراض برخی منتقدان وضعیت فعلی بوده است و باید برای آن چاره‎ای اندیشیده شود. بخشی از این هزینه‌ها مربوط حمل و نقل است که اکنون عمده سفرها به وسیله شرکت‎های هواپیمایی خارجی و از جمله خود عربستان انجام می‎شود اما بخشی دیگر نیز مربوط به سوغاتی‎هایی است که می‎توان آنها را در داخل نیز تهیه کرد؛ موضوعی که مورد تأکید رئیس سازمان حج و زیارت هم قرار گرفته است. حجاج در راستای تقویت تولید ملی گام بردارند حجت‎الاسلام والمسلمین محمدجمال خلیلیان‌اشکذری، عضو هیئت‏ علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اقتصاد حج و اهمیت ساماندهی بازار حج پرداخت و اظهار کرد: حدود ۸۵ هزار نفر از حجاج ما عازم حج و اکثر آنها هم اولین سفرشان است و هم اقوام و فرزندان مایل هستند که سوغات و هدیه‌ای از از حج برای آنها آورده شود. اصل هدیه هم در اسلام پذیرفته شده و نسبت به آن تشویق شده است. وی ادامه داد: البته امروزه با توجه به شرایط خاص کشور که ما نه تنها در تحریم اقتصادی هستیم بلکه دشمن با این کشور و نظام جمهوری اسلامی، جنگ اقتصادی دارد و آمریکا هم اتاق جنگ اقتصادی علیه ما تشکیل داده است؛ بنابراین همه افراد و به ویژه آنهایی که به سفر حج می‎روند، باید در راستای تقویت تولید ملی گام بردارند. کالاهای موجود در بازار عربستان بی‌کیفیت هستند خلیلیان افزود: حجاج باید در راستای حمایت از کار و اشتغال در داخل قدم بردارند و یکی از راه‌های آن حمایت از کالای ایرانی است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب، امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند، حجاج گرامی هم اعم از زن و مرد باید در این مسیر حرکت کنند و سوغاتی که لازم دارند را قبل یا بعد از سفر، در داخل کشور تهیه کنند. این پژوهشگر اقتصاد اسلامی تأکید کرد: چنین اقدامی، از لحاظ اقتصادی هم به نفع آنهاست؛ چراکه تجربه سفرهای قبلی نشان داده که کالاهای موجود در بازار عربستان، اکثرا کالاهای بی‌کیفیت هستند. همچنین با توجه به افزایش بی‌سابقه نرخ ارز در ماه‌های اخیر که هم عوامل داخلی و هم خارجی در آن نقش داشته‌اند، از لحاظ اقتصادی به نفع آنان است که این کالاها را در داخل تهیه کنند.

شرایط برای خرید آسان حجاج فراهم شود عضو هیئت ‏علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: البته لازمه تحقق این امر این است که فروشگاه‌هایی در داخل شکل گیرند و هم امکان فیزیکی در فرودگاه‌ها یا جاه‎های دیگر و هم امکانات اینترنتی فراهم شود تا حجاج بتوانند به راحتی کالاهای مورد نظر خود را تهیه کنند. خلیلیان یادآور شد: یکی دیگر از لوازم موفقیت این برنامه این است که حجاج احساس کنند که کالای مورد نظر آنان از لحاظ تنوع و کیفیت کالا و همچنین از لحاظ قیمت در دسترس آنان است و در این زمینه هم باید اطلاع‌رسانی صورت گیرد. از سوی دیگر باید این مکان‎ها توسط کاروان‌ها هم معرفی شود تا سوغات مورد نظر خود را به قیمت و کیفیت مناسب تهیه کنند.

تأمین منافع ملی با حمایت از کالای ایرانی وی تأکید کرد: چنین اقدامی می‎تواند موفقیت‌آمیز باشد و مسلما حجاج هم از این ایده استقبال می‎کنند؛ چراکه عربستان هم بیش از سه سال است که به انگیزه‎های سیاسی و به دستور استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکا و سایر کشورهای غربی، مشغول جنگ با مسلمانان یمن است؛ بنابراین حجاج می‎دانند که این هزینه‌ها در عربستان، کمکی به سعودی‌ها و بر علیه مسلمانان یمن است. این کارشناس اقتصاد اسلامی در پایان گفت: با تشکیل چنین بازاری، مسلما حجاج تشویق می‎شوند که علاوه بر جنبه‎های معنوی و حمایت از مسلمانان یمن، به اقتصاد و منافع ملی کشورمان هم کمک خواهند کنند و امیدواریم هم از جهت اطلاع‌رسانی و هم از جهت تشکیل فروشگاه‌های داخلی، شرایط لازم فراهم شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |