چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 169247 18:34 1400/10/25
«خط لوله تابش» در مسیر صادرات بازار شرق

«خط لوله تابش» در مسیر صادرات بازار شرق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«خط لوله تابش» در مسیر صادرات بازار شرق

«خط لوله تابش» در مسیر صادرات بازار شرق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تفاهم‌نامه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد بین شرکت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت امضا شد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، تفاهم‌نامه‌ای برای احداث خط لوله راهبردی انتقال فرآورده‌های نفتی کشور از رفسنجان تا مشهد مقدس با عنوان خط لوله تابش (تأمین انرژی بازار شرق) با حضور جواد اوجی وزیر نفت، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش و رضا دولت‌آبادی مدیرعامل بانک ملت، بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک  ملت امضا شد.

با احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان تا مشهد مقدس، اهدافی چون تامین پایدار سوخت مورد نیاز شرق و شمال شرق کشور (استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی)، کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های حمل، تسهیل صادرات فرآورده به کشورهای همجوار، استفاده از خط لوله به‌عنوان جایگزین حمل و نقل جاده‌ای و ایجاد کریدور انتقال شمال-شمال شرق و جنوب- شمال شرق محقق می‌شود.

ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی در این خط لوله 150 هزار بشکه در روز است و مسیر احداث خط لوله از رفسنجان تا مشهد مقدس نیز از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول 948 کیلومتر عبور خواهد کرد.

در احجام کار این طرح، احداث 2 تلمبه خانه و 3 پایانه نیز تعریف شده و برآورد اولیه سرمایه‌گذاری در این طرح، 372 میلیون یورو است.

  **صرفه‌جویی روزانه ۱۲۰ میلیارد تومانی با احداث خط لوله انتقال فراورده شرق کشور

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در کل سرجمع روزانه 120 میلیارد تومان با احداث خط لوله صرفه‌جویی خواهیم داشت. به عبارت دیگر طی مدت 180 روز 73 میلیون یورو صرفه‌جویی خواهیم داشت.

جلیل سالاری در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه احداث خط لوله راهبردی انتقال فرآورده‌های نفتی به شرق کشور که بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده و بانک ملت منعقد شد، اظهار داشت: اهمیت طرح از این جهت است که در حال حاضر کلیه خطوط فرآورده به ری ختم می‌شود که اگر اتفاقی برای این خط بیفتد، ارتباط شمال شرق را از دست خواهیم داد. از سوی دیگر با توجه به گسترش تهران، انبار ری در مسیر شهر قرار گرفته و چالش‌های زیست محیطی را برای کشور به وجود آورده است.

وی افزود: در حال حاضر کلانشهر تهران و شمال کشور 45 درصد فرآورده‌ها را مصرف می‌کنند. امروز از خط لوله ری به ساری و مشهد 20 میلیون لیتر فرآورده منتقل می‌شود که 6 میلیون لیتر در مسیر و مابقی بین 12 تا 14 میلیون لیتر به مشهد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: خط لوله رفسنجان به مشهد رینگ دیگری است که به لحاظ امنیت و مدیریت بحران، اهمیت دارد. ضمن اینکه از قاچاق فرآورده جلوگیری می‌کند.

سالاری یادآور شد: در حال حاضر میزان مصرف منطقه 15 میلیون لیتر در روز است که برای این میزان 1000 دستگاه نفتکش تردد می‌کند که به اضافه 450 نفتکشی که برای صادرات در حال تردد هستند 1450 نفتکش برای انتقال فرآورده در جاده‌ها در رفت و آمد هستند. این تعداد هرکدام در هر 100 کیلومتر 40 لیتر سوخت مصرف می‌کنند که 400 هزار لیتر مصرف گازوئیل را شامل می‌شود. بنابراین روزانه 7 میلیارد تومان هزینه مصرف سوخت این نفتکش‌ها است.

وی ادامه داد: 10 میلیون لیتر فرآورده معادل 7750 تن در 700 کیلومتر جابه‌جا می‌شود که تفاوت خط لوله و نفتکش طبق استانداردهای ایران 6 به 1 است یعنی با احداث خط لوله 3 میلیارد دیگر صرفه‌جویی شده و 4 میلیارد لیتر هم بابت صادرات صرفه‌جویی خواهد شد. ضمن اینکه 600 کیلومتر فاصله جابه‌جایی کم می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در کل سرجمع روزانه 120 میلیارد تومان با احداث خط لوله صرفه‌جویی خواهیم داشت. به عبارت دیگر طی مدت 180 روز 73 میلیون یورو صرفه‌جویی خواهیم داشت.

سالاری بیان کرد: خط لوله به لحاظ ارزش افزوده، امنیت انرژی، جلوگیری از قاچاق و همچنین صادرات به بازار شرق دارای اهمیت است.

وی اضافه کرد: ما پتانسیل خوبی در کشور افغانستان داریم که می‌توانیم با خط لوله نیاز سوخت این کشور را برطرف کنیم و همچنین مشکل کیفیت سوخت این کشور نیز رفع شود. بنابراین با اجرای این خط لوله، بنزین استاندارد کشور در باک خودروی افغانستان قرار خواهد گرفت و در طی آن، قاچاق کاهش یافته، کیفیت سوخت افزایش پیدا می‌کند و بازار منطقه تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ظرفیت خط لوله رفسنجان به مشهد را 24 میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: به لحاظ تکمیل زنجیره ارزش و پایین دست فرآورده مایع نیز حائز اهمیت است. بنابراین می‌توان گفت که مشابه خط اتیلن در شرق کشور خواهد بود و می‌تواند خوراک مایع پایین دست پتروشیمی را تامین کند و ظرفیت خوبی به جهت اقدام مغفول مانده بند ق ایجاد خواهد کرد.

سالاری ابراز امیدواری کرد: ‌این پروژه با هماهنگی کشورهای شرق و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بتوانیم به کریدور شرقی متصل شده و در بازار شرق حضور پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خط لوله امروز به لحاظ پدافند غیرعامل، تامین انرژی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و امنیت پایداری تامین سوخت منطقه دارای اهمیت است. علاوه بر آن، سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها و صنایع شرق کشور تسهیل می‌شود ضمن اینکه بحران مرکز کشور به لحاظ زلزله‌خیزی برطرف خواهد شد.

**طرح "بنزین برای همه" هنوز در مرحله مطالعات است

وزیر نفت از مذاکرات ایران و روسیه در بخش‌های مختلف اقتصادی خبر داد و گفت: در بخش انرژی مذاکراتی با طرف روس داریم که هر زمان این مذاکرات به نتیجه رسید اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و من فکر می‌کنم خبرهای خوبی در همکاری‌های انرژی ایران و روسیه در راه است.

وزیر نفت با اشاره به مذاکرات اخیر با مسئولان کشور ترکمنستان گفت: هفته گذشته تفاهم‌نامه‌های خوبی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، فرآورده‌های نفتی و نفت خام با ترکمنستان امضا شد که امیدواریم به‌زودی به مرحله امضای قرارداد رسیده و اجرایی شود.

اوجی درباره طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه مردم گفت: این طرح در حال بررسی، کارشناسی و انجام کارهای آزمایشی است و هر زمان ابهام‌هایش برطرف شود، از سمت دولت برای اجرای آن تصمیم‌گیری می‌شود؛ هم‌اکنون در مرحله کارشناسی و مطالعات این طرح، 10 یا 11 دستگاه مختلف درگیر کار هستند.

وزیر نفت با اشاره به اتمام قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه در سال 2026 گفت: در هفته جاری هیئتی از شرکت بوتاش ترکیه با هیئتی از شرکت ملی گاز ایران در این زمینه مذاکره خواهند داشت.

وی افزود: در خصوص صادرات گاز به عمان و تأمین گاز مورد نیاز واحد LNG در این کشور، در حال مذاکره هستیم.

اوجی با بیان اینکه "وزارت نفت به عنوان رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه انتخاب شده است"، گفت: در بخش انرژی مذاکراتی با طرف روس داریم که هر زمان این مذاکرات به نتیجه رسید اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و من فکر می‌کنم خبرهای خوبی در همکاری‌های انرژی ایران و روسیه در راه است.

وزیر نفت در پاسخ به سؤالی در خصوص قرارداد 25 ساله ایران و چین گفت: در ذیل این تفاهم‌ دوجانبه، قراردادهایی در هر بخش باید منعقد شود که در بخش نفت و گاز هر قراردادی به امضا برسد ما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

**تشکیل کنسرسیوم ۴ میلیارد دلاری بانکی برای تأمین مالی پروژه‌های نفتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: کنسرسیومی از بانک‌های داخلی تشکیل شده که حداقل ۴ میلیارد دلار در تأمین مالی طرح‌های نفتی مشارکت داشته باشند و تفاهم‌نامه آن در آینده‌ای نزدیک به امضا می‌رسد.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه احداث خط لوله راهبردی انتقال فرآورده‌های نفتی شرق کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وقتی در تأمین مالی از منابع خارجی دچار محدودیت‌ها و تنگناهایی شدیم، نشان می‌دهیم که باب تأمین مالی از داخل کشور باز است و با سرعت بیشتری پروژه‌های مهم و زیرساختی کشور تأمین مالی خواهند شد.

وی افزود: امروز شاهد به نتیجه رسیدن یکی از همین مسیرهای تأمین مالی و تأمین منابع ارزی مورد نیاز اجرای پروژه مهم خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی در شرق کشور توسط سیستم بانکی هستیم و تفاهم‌نامه‌های بیشتری برای تأمین مالی پروژه‌های نفتی از مسیر بانک‌های کشور در پیش است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: کنسرسیومی از بانک‌های داخلی تشکیل شده که حداقل 4 میلیارد دلار در تأمین مالی طرح‌های نفتی مشارکت داشته باشند و تفاهم‌نامه آن در آینده‌ای نزدیک به امضا می‌رسد و در آن زمان جزئیات بیشتری از این اقدام مهم، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خاندوزی در خصوص تفاهم‌نامه همکاری بلندمدت ایران و چین در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: اجرای تفاهم‌نامه همکاری بلندمدت 25 ساله بین ایران و چین، مستلزم امضای قراردادهای متعدد در بخش‌های مختلف است که در این زمینه در وزارتخانه‌های مختلف، هر وزارتخانه در بخش مربوط به فعالیت خود در چند ماه گذشته مذاکراتی داشتند که برخی از این مذاکرات در حال نهایی شدن است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |