چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 173587 20:09 1400/12/06
خطر چند قله ای شدن پیک ششم کرونا

خطر چند قله ای شدن پیک ششم کرونا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خطر چند قله ای شدن پیک ششم کرونا

خطر چند قله ای شدن پیک ششم کرونا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی



فریده خدادادی-متاســفانه در هفته های اخیر در موج ششم کرونا ، سویه امیکرون در کشور فراگیرتر شده اســت به طوری که افراد به طور خفیف و شدید با این بیماری درگیر هستند و مرگ و میر ناشی از آن در کشور سرعت گرفته است.
بــه گزارش جهان اقتصــاد، با وجود ســرعت روز افزون ابتلا به امیکرون در کشور ، سفرهای برون شهری آغاز شده است ، حتی گویا در نوروز امســال از محدودیت های کرونایی به شدت سالهای قبل خبری نباشد غافل از این که هر گونه عادی انگاری نسبت به کرونا و خود همین ســفرها ممکن است، آغازگر جریان غصه دار دیگری باشد.
در کنار آمار بالای مبتلایان به کرونا و سه رقمی شدن آمار فوتی هابه رغم تاکید مسیولین ،مراجعه افراد برای تزریق واکسن همچنان پایین است.
روز پنج شنبه، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران از کنترل امیکرون در کشور خبر داد .
به گفته وی، موج اول امیکرون که ورود بیماران سرپایی به مراکز درمانی است سپری شــده و کاهش یافته است و در زمان حاضربیشــتر در مرحله دوم کم کردن شــمار بستری هاهستیم که باموفقیت در این مرحله در هفته های آینده شــمار مرگ و میر که مرحله سوم بیماری است نیز کاهش خواهد یافت و وضعیت بهترخواهد شد.
با توجه به گفته وزیر بهداشت، تاکنون ۹۲ درصد مردم کشور یک دوز، ۸۵ درصد ۲ دوز و ۳۵ درصد نیز ســه دوز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.
به گفته وی، هم اکنون در مراکز درمانی مشکل خاصی وجود ندارد و بــا مراقبت های الزم که انجام می گیرد، شــدت ورود بیماران سرپایی کم شده و بیشتر در مرحله بستری هستیم و فکر میکنیم که
در چند هفته آینده وضعیت بهتر خواهد شد.
بر اســاس مصوبه اخیر نشست ستاد کرونانیز ،در ایام نوروز سال آینده محدودیت های سال های گذشته وجود نخواهد داشت امابرای کســانی که میخواهند با وسایل نقلیه هواپیما، قطار، وسایل نقلیه عمومی و حتی شــخصی مسافرت کنند و بخواهند از هتل اســتفاده کنند،معیار واکسیناسیون مهم اســت.از طرفی وضعیت واکسیناسیون مسافران در سامانه "ایران من" چک میشود و به طورحتم باید واکسن زده باشند.
خبرنــگار جهان اقتصاد، در این زمینه بــا محمد رضا محبوب فر کارشناس حوزه سلامت ، به گفتوگو پرداخته است که در ادامه میخوانید.
این کارشناس حوزه سلامت اظهار کرد: در حال حاضر موج بستری شدگان و فوت ناشی ابتلا به کرونا را شاهد هســتیم به طوری که به رغم افزایش مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی و بیمارستان ها، متاسفانه نیاز افراد به بستری نیز روبه افزایش است.
محبــوب فر افزود: با توجه به همزمانی دلتا و امیکرون، 20درصد موارد از مبتلایان به سویه دلتا و 80درصد مابقی به امیکرون و زیرســویه های BA1,BA2 مبتلا هستند ومرگ و میر فزاینده را در
کشور شاهد هستیم.
وی با انتقاد نسبت به صحبت اخیر وزیر بهداشت و درمان مبنی بر کنترل کرونا و وضعیت نزولی بیماری در کشــور، اظهار کرد:براســاس چیزی که در جامعه مشــهود است به نظر می رسد که هنگامی که مداخله‌ای صورت نگرفته و فرآیند واکسیناسیون لاک پشتی است و بسیاری از افراد برای تزریق دوز اول و دوم واکسن مراجعه نکردند، از صحبت وزیر بهداشت مبنی بر کنترل بیماری کرونا در کشــور چه معنا و مفهومی جز عادی انگاری در آســتانه نوروز برداشت می شود؟
این کارشناس حوزه سلامت و بحران های محیطی ، کنترل بیماری کرونا درکشور را تکذیب و عنوان کرد: در این شرایط تعطیلات نوروزی با سیل مسافران همراه خواهد بود و آنچه که مسئولین درباره سامانه «ایران من»عنوان می کنند، در حد شعار است چراکه کنترل سفرها با وسایل حمل نقل عمومی، شهری، زمینی و هوایی از طریق این سامانه ممکن نیست و حتی اگر افراد به ترمینال جهت تهیه بلیط مراجعه کنند مشخص نیست که فرد واکسن تزریق کرده باشد یاخیر.
بــه گفته وی، در حال حاضر امیکرون در اوج قرار دارد و بیماری کرونا را چند قله ای داریم به طوری که طی این هفته و هفته آینده قله بیماری را خواهیم داشت و پس از سپری شدن این دوهفته با سیل جمعیت مسافرین نوروزی مواجه خواهیم شد و در هفته سوم و چهارم فروردین ماه ۱۴۰۱ قله دوم پیک ششم کرونا مجددا اوج خواهد گرفت.
عضو انجمن آمایش ســرزمین ایران تصریح کرد: در حال حاضر مدت واکسیناســیون برای دوز ســوم و دوز اول و دوم کودکان گذشته است یعنی اکنون با پخش شدن ویروس امیکرون در کشور واکسیناسیون با تاثیر چندانی همراه نیست و ممکن است عوارض آن شدت پیدا کند .
محبوب فر گفت: ما زمان واکسیناسیون را از دست دادیم زیرا این فرآیند زمانی موثر واقع می شد که پیش از پیک ششم کرونا انجام می گرفت .
عضو انجمن مخاطرات محیطی و توســعه پایــدار ایران گفت: واکســنهای موجود، اثرگذاری لازم را در برابر سویه های جدیدنخواهد داشت.
به عقیــده کارشناس حوزه سلامت ، کشــور به یک دوره آرامش، ثبات و واردات واکســن های جدید از مبدا اصلی(کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس)نیاز دارد.
وی عنوان کرد: مســئولین به جای تاکیــد بر تزریق دوز چهارم و واکســنهای دیگر قرنطینه و تعطیلی را اجرایی کنند تا وضعیت بیماری فروکش کند و تثبیت شود.
محبوب فر گفت: تا کرونا جهش بعدی پیدا نکند، وارد پیک هفتم نخواهیم شد اما اکنون نگرانی از سوی امیکرون و دلتا است و پیک ششم به دلیل فرآیند کند واکسیناسیون چند قله‌ای خواهیم داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |