جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 161566 19:14 1400/08/23
خطر تورم‌زائی بیخ گوش طرح نهضت ملی مسکن

خطر تورم‌زائی بیخ گوش طرح نهضت ملی مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خطر تورم‌زائی بیخ گوش طرح نهضت ملی مسکن

خطر تورم‌زائی بیخ گوش طرح نهضت ملی مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-برخورداری از مسکن مناسب یکی از نیازهای ضروری هر فردی در جامعه محسوب می‏شود  و پیرو این موضوع، مدتی است که در کشور ساخت یک میلیون واحد مسکونی درسال و نهضت ملی مسکن در راستای قانون جهش تولید خبرساز شده است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ پیرو خبرهای مربوط به آغاز نهضت ملی مسکن در کشور بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان این حوزه به این طرح ایراداتی وارد کرده و تورم زا بودن این طرح را مطرح کردند. حتی به گمان بعضی از این افراد ممکن است بار دیگر با مشکل خانه‏های خالی مواجه شویم.

خبرنگار جهان اقتصاد در این زمینه با حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران، به گفت‏‌وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: تورم زا بودن یا نبودن ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال به این مساله بستگی دارد که دولت به عنوان متولی با چه منابعی در حوزه ساخت این تعداد واحد مسکونی ورود خواهد کرد در حالی که اکنون در حال برنامه ریزی برای آغاز این پروژه است.

محتشم بیان کرد:اگر قرارباشد که پروژه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال به مثابه مسکن مهر صورت گیرد، به طور قطع تورم‌زا خواهد بود زیرا متاسفانه از سوی دیگر نمی‏توان شرایط خوبی از نظراقتصادی را پیش‌بینی کرد.

وی افزود: در زمان ساخت مسکن مهر در دولت نهم و دهم برای ساخت واحدهای مسکونی   قراردادهایی منعقد شد که قرار بود 10میلیون تومان آن توسط آورده شخصی افراد و مبلغی نیز ازطریق تسهیلات فراهم شد و نزدیک به 42هزار میلیارد تومان پول ازطریق خط اعتباری بانک مرکزی و به عبارت دیگر پول پر قدرت وارد سیستم اقتصادی شد که در نتیجه پس از دو سال دلار در آن مقطع بیش از 200 درصد افزایش پیدا کرد یعنی دلار از 1100 تومان به 3600 تومان رسید.

این فعال حوزه مسکن عنوان کرد: اگر قرار است، همانند ساخت مسکن مهر در ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، خط اعتباری از طریق بانک مرکزی ایجاد شود و پولی وارد گردش اقتصادی کشور شود، مجدد با شرایطی مواجه خواهیم شد که کاهش ارزش پول ملی را به دنبال خواهد داشت.

محتشم گفت: اگر قراراست، تکنولوژی ساخت و ساز را بابت مطالبات کشور از کشور خارجی وارد کنند که تهاتر شده است و سپس مابقی هزینه ساخت و مصالح مورد نیاز را به صورت غیرتورم‌زا استفاده کند، درآن صورت باید منتظر بود که دولت از چه روش و سیاستی استفاده خواهد کرد که برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال اقدام کند.

وی تاکید کرد: هنگامی که دولت در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای سه دهک مورد نظر برنامه‌ریزی کرده، زمین رایگان و وام ارزان قیمت در نظر گرفته است البته زمین رایگان در تهران اندک است. البته در ارتباط با استان تهران قضیه متفاوت است یعنی نقاطی وجود دارد که دولت می‏تواند زمین در اختیار افراد قرار دهد اما تعدادی نخواهد بود که بتواند واحدهای مورد نظرش را پوشش دهد. حتی در بافت فرسوده نیزامکان تامین زمین رایگان توسط دولت امکان‌پذیر نخواهد بود زیرا بافت‏های فرسوده عموما در دسترس مردم است و نمی‏توان نوسازی آن را به آسانی انجام داد.

این فعال حوزه مسکن گفت: آنچه که مسلم است، اعطای زمین رایگان توسط دولت درروستاها و شهرهای کوچک ممکن است و در سایر نقاط باید طرح آمایش زمینی انجام شود و قاعدتا در شهرهای بزرگ باید مجموعه‏هایی ایجاد شود که بتواند واحدهای کوچک ایجاد و از تراکم بیشتری استفاده کند تا بتواند به واحدهای بیشتری دسترسی پیدا کند و برای متقاضیان بیشتری خانه بسازد.

محتشم بیان کرد: اصولا بین 5 الی 10 درصد خانه‏های ساخته شده یا خانه‏هایی به تعداد خانوارهای جمعیتی لازم است و به دلیل تعادل بازار تعداد واحدهای مازاد نیاز است. این که مازاد بر این تعداد خانه خالی وجود داشته باشد به وضعیت اقتصاد کلان باز می گردد به طوری که اگر قرارباشد در کشور شرایط سرمایه گذاری، تولید و بازدهی سرمایه طوری نباشد که در سایر بخش‏ها سرمایه‌گذاری کنند الزاما سرمایه‏های خود را به سمت بخش مسکن معطوف می‏دارند. آن بخش مسکن در خانه‏های خالی مستطر می‏شود و افراد دارای تمکن مالی برای حفظ سرمایه گذاری همین خانه ‏ها را ایجاد می‌کنند. حال اکنون مالیات بر خانه‏های خالی نیز اگر پیگیری نشود باید به فکر چاره ای دیگر بود .

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: در حال حاضر قانون مالیات بر خانه‏های خالی بازدارندگی در مقابل احتکار سرمایه گذاران به وجود خواهد آورد که آثارآن را سال آینده مشاهده خواهیم کرد.

وی افزود: خانه‌هایی که قرار است دولت با امتیاز یا با وام‏های ارزان قیمت با تسهیلات در اختبارافراد قراردهد، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که شرایط را برای برخورداری افراد واجد شرایط به وجود آورد. هنگامی که دولت در ماجرای مسکن مهر نتوانست به تعهدات خود به موقع عمل کند و پروسه تحویل واحدها به طول انجامید اکنون باعث شده در پردیس خانه‏هایی که قیمت پیدا کرده است، متقاضیان واقعی امتیازشان را بدهند و واحد را با عدد دیگری به فرد دیگری واگذار کنند و این گونه است که سرمایه گذاران، صاحب تعداد زیادی از مسکن‌های مهر هستند در حالی که افرادی هنوز در صف خانه خریدن قرار دارند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: برنامه ریزی دولت باید در نهضت ملی مسکن به گونه‌ای باشد که افراد ثبت‌نام کننده سهم خود را نفروشند و به نوعی بتوانند  صاحب مسکن شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |