شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13318 15:05 1394/03/25
خطری بزرگ در کمین صنعت بیمه

خطری بزرگ در کمین صنعت بیمه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خطری بزرگ در کمین صنعت بیمه

خطری بزرگ در کمین صنعت بیمه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گزارش جهان اقتصاد از حال و روز شرکت های بیمه ای:

خطری بزرگ در کمین صنعت بیمه

محمد امین ناطقیان

aminnateghian@yahoo.com

چند سالی می شود که شرکت های بیمه ای با مشکل کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند، این شرکت ها که این روزها در حوزه هایی زیان ده همانند بیمه سلامت و بیمه شخص ثالث فعالیت خود را متمرکز کرده اند به شدت از کمبود وجه نقد برای ادامه فعالیت های خود رنج می برند، این در حالیست که نقدینگی در این شرکت ها تضمینی برای پرداخت خسارت ها محسوب می شود. سال 94 با افزایش 10 درصدی دیه و ثابت ماندن حق بیمه شخص ثالث در حالی آغاز شد که بسیاری از شرکت ها در یک چشم به هم زدن خود را در لبه پرتگاه دیدند و برخی از کارشناسان با اعلام خطر در این مورد نسبت به ورشکستگی و یا بحرانی شدن اوضاع چندین شرکت مطرح نیز هشدار دادند. پیش بینی های صورت گرفته از سوی آن ها بدین صورت است که شرکت های متمرکز بر بیمه درمان و شخص ثالث، شرکت های دارای خسارات معوق بالا و شرکت هایی که امیدوار به افزایش نرخ حق بیمه ثالث بوده اند بیشتر در معرض این خطرات قرار دارند.

در عین حال این کارشناسان با در نظر گرفتن شرایط موجود، نسبت به هرگونه راه حل هیجانی مانند نرخ شکنی و پذیرش ریسک های نامطلوب به شرکت ها هشدار داده اند. زیرا در عین حال که می تواند شرایط را برای مدت کوتاهی بهبود ببخشد نیز می تواند به صورت معکوس عمل کرده و کار را برای آنها سخت تر کند و بحران را در سراشیبی تندتری قرار دهد. در این رابطه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد:‌ اگر بیمه‌ها نقدینگی و اعتبارات لازم را نداشته باشند به نظام سلامت آسیب وارد می‌شود.رسول خضری در گفت‌وگو ایسنا با بیان اینکه مباحثی از قبیل تعرفه‌ها و زیرمیزی در جلسه اخیر فراکسیون تولید و اشتغال با وزیر بهداشت مورد بررسی قرار گرفت اظهار کرد: پدیده زیرمیزی، توریسم درمانی، فضای کسب و کار، ارزش نسبی خدمات و تخصیص اعتبارات بیمه‌ای از جمله مواردی بوده که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان این که متاسفانه در طی سال 93، 7 درصد از اعتبارات مربوط به بیمه‌ها تخصیص پیدا نکرد گفت: این مساله موجب می‌شود به بیمه‌ها فشار وارد شود و اگر بیمه‌ها نقدینگی و اعتبارات لازم را نداشته باشند و نتوانند به تعهدات خود عمل کنند عملا به مجموعه حوزه نظام سلامت و در نهایت به مردم فشار وارد می‌شود.این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که تعداد بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت رقم قابل توجهی است گفت: این میزان پوشش‌دهی می‌طلبد که اعتباراتی که در نظر گرفته شده به طور کامل تخصیص یابد و اگر تخصیص صد در صدی وجود نداشته باشد کارها با مشکل پیش می‌رود.نماینده مردم پیرانشهر در مجلس همچنین به تخصیص صد در صدی اعتبارات طی سال 91 و92 اشاره کرد و گفت:‌ علی رغم این که در سال 93 طرح تحول سلامت کلید خورد اما 93 درصد توانست محقق شود که این موضوع تا حدودی به سازمان‌های بیمه‌گر فشار می‌آورد؛ به ویژه سازمان بیمه سلامت ایران که متولی این طرح ملی است.

خضری خاطر نشان کرد‌: بنابراین نیاز است که منابع مالی اختصاصی مصوب شده به بیمه جدی گرفته شود. اگر غیر از این باشد علی رغم فشار به مردم موجب نارضایتی جامعه پزشکی در حوزه سلامت خواهد بود.وی درباره‌ی نظارت نظام پزشکی در بحث زیر میزی‌ها گفت: وزارت بهداشت بخشی از کارها برون سپاری کرده و نظام پزشکی نیز در مورد بحث زیرمیزی پیگیر کارها است و اگر خوب عمل نکنند این قسمت از نظارت از آنها گرفته می‌شود.

به گزارش جهان اقتصاد، به صورت كلي در شرایط فعلي که به دليل فقدان مكانيسم‌هاي بازار رقابتي، استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي صنعت بيمه كشور به درستي صورت نمي‌گيرد و به همين ترتيب در بخش صادرات بيمه و در جذب پرتفوي خارج از كشور نيز شاهد حضور كمرنگ شركت‌هاي بيمه داخلي در بازار جهاني بيمه اتكايي هستيم و همچنین با مشکلاتی چون نبود تعرفه ‌اي مشخص در رشته‌هاي بيمه مسئوليت، فقر فرهنگ بيمه در كشور، ريسك ناپذيري مديران دولتي، خلأ و نقصان در قوانين و مقررات بيمه‌اي، عدم رقابت شركت‌هاي بيمه خارجي و داخلي و فراهم نبودن بسترهاي لازم براي حركت به نظام غيرتعرفه ‌اي مواجه هستیم متولیان امر باید با در نظر گرفتن تمهیداتی مشکلات این صنعت را رفع کرده تا در آینده به قولی به دنبال نوش دارو پس از مرگ سهراب نباشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |