پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 22718 19:44 1394/10/08
خصوصی سازی انسجام صادرات پتروشیمی ایران را از بین برد

خصوصی سازی انسجام صادرات پتروشیمی ایران را از بین برد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خصوصی سازی انسجام صادرات پتروشیمی ایران را از بین برد

خصوصی سازی انسجام صادرات پتروشیمی ایران را از بین برد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

لزوم عرضه همه محصولات پتروشیمی ایران تحت یک برند

گروه امورزیربنایی- مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران گفت: با اجرای خصوصی سازی، یکپارچگی و انسجام صادرات محصولات پتروشیمی ایران از بین رفت بگونه ای که اکنون با رقابت ناسالم بین برخی از این شرکتها در بازارهای بین المللی، آنها به خودزنی و جنگ قیمتی برای فروش محصولات روی آورده اند. مهدی شریفی نیک نفس در حاشیه پنجاه و یکمین سالگرد تاسیس شرکت صنایع ملی پتروشیمی در جمع خبرنگاران با تشریح وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی ایران، افزود: صنعت پتروشیمی، موتور محرک و پیشران توسعه صادرات غیرنفتی کشور است. مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران اضافه کرد: تا پیش از اجرای روند خصوصی سازی، ایران بزرگترین صادرکننده محصولات پلیمری و پتروشیمی به چین، ترکیه و کشورهای اروپایی بود اما پس از واگذاری ها، رتبه ایران در صادرات محصولات پلی اتیلن به کشور چین تا جایگاه پانزدهم کاهش یافت. شریفی به پراکندگی و از بین رفتن صنعت پتروشیمی ایران اشاره کرد و گفت: باید همه محصولات پتروشیمی ایران با عنوان یک برند به بازار جهانی صادر شود. وی اضافه کرد: با وجود اینکه شرکت ها و کشورهای رقیب صنعت پتروشیمی ایران، به صورت متحد در بازار فعالیت می کنند اما صنعت پتروشیمی کشورمان دچار پراکندگی شده است. مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران ادامه داد: انسجام در روند حضور شرکت های ایرانی در بازارهای جهانی وجود ندارد و حتی یک رقابت ناسالم و جنگ قیمتی بین شرکت های ایران در بازارهای جهانی شکل گرفته است. شریفی با بیان اینکه صادرات محصولات پتروشیمی عربستان به ترکیه بدون تعرفه انجام می شود، اظهار داشت: ترکیه برای واردات برخی محصولات پتروشیمی ایرانی، تعرفه هفت درصدی تعیین کرده است.

تا پیش از اجرای روند خصوصی سازی، ایران بزرگترین صادرکننده محصولات پلیمری و پتروشیمی به چین، ترکیه و کشورهای اروپایی بود اما پس از واگذاری ها، رتبه ایران در صادرات محصولات پلی اتیلن به کشور چین تا جایگاه پانزدهم کاهش یافت.

وی افزود: با استفاده از راهکارهایی مانند ایجاد منابع جدید تامین خوراک، کاهش قیمت عرضه انرژی و متنوع سازی بازارهای صادراتی می توان زمینه توسعه صنعت پتروشیمی را فراهم کرد. مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وضعیت بازار جهانی پتروشیمی پرداخت و گفت: کشورهای منطقه مانند عربستان، عمان و امارات متحده عربی برنامه هایی را با هدف طراحی و ساخت واحدهای جدید پتروشیمی (تولید اتیلن) در دست اجرا دارند. مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران ادامه داد: آمریکا نیز برنامه گسترده ای را برای افزایش تولید گاز و اتان در دستور کار دارد که با تحقق آنها گاز آمریکا به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می شود. شریفی افزود: کشورهایی مانند چین، استرالیا، مالزی و اندونزی نیز در نظر دارند طرح های متعددی در بخش صنعت گاز و پتروشیمی اجرا کنند که عملیاتی شدن آنها بازار محصولات پتروشیمی را تحت تاثیر قرار می دهد. به گزارش ایرنا، از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، از ۳۰ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی تولید شده در کشور حدود ۱۳ میلیون تن از به بازارهای جهانی صادر شده است. ارزش محصولات پتروشیمی صادر شده به ایران در این مدت حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده است.

۵ چالشی که خصوصی‌سازی را درگیر کرد

عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی هم در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه زمانی که ماموریت و شرایط محیطی یک سازمان تغییر می‌کند استراتژی آن نیز باید مورد بازنگری واقع شود اظهار داشت: NPC در حال حاضر به جای تصدی‌گری سیاستگذاری و نظارت می‌کند.لذا با توجه به شرایط جدید استراتژی‌ها نیز باید مورد بازنگری واقع شود. وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی به دلیل خصوصی سازی با چند چالش مواجه شده که امیدواریم بتوانیم آنها را رفع کنیم افزود: اولین چالش این است که چگونه در چارچوب قوانین موجود به توسعه صنعت کشور سرعت ببخشیم. شعری مقدم خاطر نشان کرد: اینکه چگونه بخش خصوصی را تشویق به فراهم کردن زیرساخت‌ها کنیم نیز از دیگر چالش‌های این صنعت است. وی در ادامه قانع کردن بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در مناطقی که زیرساخت وجود ندارد را نیز از دیگر چالش‌های این صنعت برشمرد و تصریح کرد: معاونت وزارت نفت و مدیریت شرکت ملی پتروشیمی با هم تعارض دارند بنابراین باید در جهت رفع این تعارض نیز برآییم. شعری مقدم چگونگی انجام وظیفه توسعه‌ای یک شرکت دولتی را نیز از دیگر چالش‌های شرکت صنایع ملی پتروشیمی برشمرد.

توافق ۱۲ میلیارد یورویی ایران-آلمان

معاون وزیر نفت همچنین با بیان اینکه ساخت پتروشیمی در ایران با وجود کاهش قیمت نفت دارای توجیه اقتصادی است، گفت: توافق با آلمانی‌ها برای انجام ۱۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی نهایی شد. وی با بیان اینکه در طول چند سال گذشته شرکت های خارجی از حضور در صنعت پتروشیمی ایران نگرانی داشتند، تبیین کرد: امروزه با توجه به تحولات بین‌المللی انجام گرفته شاهد حضور هیئت های خارجی در صنعت پتروشیمی ایران هستیم. شعری مقدم درخصوص تاثیرات کاهش قیمت نفت بر قیمت محصولات پتروشیمی کشور هم، توضیح داد: این کاهش قیمت می‌تواند تاثیر غیرمستقیمی بر محصولات پتروشیمی ایران داشته باشد.      


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |