جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 113207 18:29 1399/07/05
خسارت12هزار میلیارد تومانی صنعت گردشگری ایران

خسارت12هزار میلیارد تومانی صنعت گردشگری ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خسارت12هزار میلیارد تومانی صنعت گردشگری ایران

خسارت12هزار میلیارد تومانی صنعت گردشگری ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهناز اسماعیلی-معاون گردشگری کشور با تاکید بر آنکه سلامت مهم است اما باید معیشت کسانی که در حوزه گردشگری فعال هستند را نیز در نظر بگیریم، گفت: تعریف سفرهای هوشمند و سفرهای برنامه‌ریزی شده توسط فعالان گردشگری مدنظر ما است. در حال حاضر، سفر در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی در کشور انجام می‌شود و هیچ محدودیتی ندارد البته استان‌ها می‌توانند باتوجه به شرایط موجود تصمیماتی را اخذ کنند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، ولی تیموری در نشست خبری به مناسبت آغاز روز جهانی گردشگری و هفته گردشگری با اشاره به آنکه 27 سپتامبر به عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری شده است، اظهار داشت: شورای عالی گردشگری این روز را در تقویم ایران نیز این روز را به عنوان روز گردشگری معرفی کرده است. در شرایط فعلی که تمام زنجیره گردشگری با فاجعه روبه‌رو هستند، تلاش ما بر آن است تا بتوانیم کارهایی در این حوزه انجام دهیم.

به گفته او و براساس گزارش‌های بین‌المللی، شاهد ریزش 65 درصدی سفرهای بین‌المللی هستیم. این در حالی است که تقریبا نیمه اول سال 2020 بدون کرونا در کشورهای اروپایی گذشت و این آمار درواقع برای سه ماه حضور و شیوع کرونا در کشورهای دنیا است، بنابراین می‌توان گفت از این پس گردشگری بین‌المللی بیش از گذشته دستخوش ریزش به واسطه شیوع کرونا خواهد بود.

تیموری خاطرنشان کرد: هرچند اکنون برخی از کشورها درصدد بازگشایی مرزها برآمدند اما همچنان تردیدهایی در رونق و ترویج گردشگری وجود دارد چراکه باید بیشتر در خصوص شرایط و کنترل بیماری و اینکه این مهم به کجا می‌رسد، تحقیق کنیم. در حال حاضر 53 کشور درصدد بازگشایی مرزهای خود برآمده‌اند و فقط سه کشور پروتکل‌ها را برداشته اما سایرین پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند. ما نیز درصدد آن هستیم با تعریف پروتکل‌های بهداشتی، دوباره حوزه گردشگری را به کشور بازگردیم.

وی در خصوص وضعیت گردشگری در عرصه بین‌الملل و گردشگری ورودی نیز گفت: تلاش‌هایی انجام شده و باید براساس توافق‌های بین‌المللی و منطقه‌ای اتفاق بیفتد. در این خصوص پیش‌نویس پروتکل‌هایی در خصوص ورود گردشگری به وزارت بهداشت ارائه داده‌ایم که در دست بررسی است که امیدواریم به زودی ابلاغ شود. نباید فراموش کنیم که با شرایط اقتصادی سخت روبه‌رو هستیم.

تیموری در ادامه از برگزاری مراسم با پروتکل‌های بهداشتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری در هتل ارم خبر داد و گفت: فردا این مراسم با حضور آنلاین 31 استان برگزار خواهد شد و ما درصدد آن هستیم تا در سال گردشگری شعار سازمان جهانی گردشگری جهانی که توسعه روستایی است را محقق کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری و روستایی طی سال‌های گذشته شاهد توسعه و رونق بودیم و ما در سال جاری نیز توجه به این حوزه را در برنامه خود قرار داده‌ایم چنانکه سند بخش توسعه گردشگری روستایی و عشایری را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. بر این اساس شرح خدمات مشخص شده و قصد داریم نقشه راهی برای توسعه روستایی ترسیم کنیم. در این میان آگاهی‌بخشی، معرفی هویت‌ها در حوزه میراث فرهنگی بومی، روستاها و توجه به توسعه پایدار روستایی مدنظر است.

تیموری در خصوص گردشگری چابهار و بسته شدن فرودگاه کنارک گفت: خط مشی‌های کلی در خصوص توزیع سفر در کشور داریم و تمام تلاش ما بر آن است تا این حوزه به صورت همه مکانی رشد یابد. آنچه که در چابهار اتفاق افتاد قابل حل است و بحرانی نیست. این مشکل مقطعی بود و اکنون نیز برطرف شده است. در بستری نیاز داریم که در حمایت‌های همه اجزا هستیم. اگر بخواهیم فقط منافع گردشگری را در نظر قرار دهیم، قطعا گردشگری پایدار نخواهیم داشت. به نظر ما چابهار یکی از مناطقی است که برای حضور گردشگری داخلی و بین‌المللی و سرمایه‌گذاران مناسب است. در نظر داریم بخشی از سواحل مکران را به عنوان منطقه آزاد گردشگری در نظر بگیریم.

معاون گردشگری کشور در خصوص خسارت‌های وارده به حوزه گردشگری و بیکاران این حوزه که شیوع کرونا یکی از عوامل آن است، گفت: کشور ما قبل از کرونا نیز با چند اتفاق ناخوشایند روبه‌رو بود که ابعاد خسارت‌های آن در حوزه گردشگری را بالا برد. اکنون می‌توانم بگویم براساس برآورده‌ای انجام شده تا نیمه اول مرداد ماه 12 هزار میلیارد تومان خسارت و عدم تحقق درآمدها در حوزه گردشگری اتفاق افتاده که این رقم در سه ماهه اول سال 3300 هزار میلیارد تومان بود. اکنون در حال انجام برآورد سوم در خصوص خسارت‌های وارده به گردشگری هستیم.

وی ادامه داد: هرچند در حوزه تعطیلی‌ها و بیکاری‌ها عدد دقیقی نداریم چراکه آمار رسمی و دقیقی از فعالان این حوزه در دست نداریم چراکه بیشتر این افراد، کارکنان گردشگری شامل کد بیمه و اشتغال رسمی نمی‌شوند و فصلی هستند اما می‌توان گفت در حوزه اشتغال رسمی حوزه گردشگری که آمار در حدود یک میلیون و 350 نفر است، در حال حاضر یک سوم نیروها مشغول به کار هستند.

معاون گردشگری کشور در ادامه در خصوص اقدامات انجام شده و ارائه بسته‌های حمایتی در شرایط شیوع کرونا به حوزه گردشگری گفت: بسته اولیه حمایتی برای 14 رسته شغلی کشور از جمله گردشگری تعریف شد. وام و تسهیلات 12 درصدی کرونا تعلق گرفت که با استقبال کمی روبه‌رو شد و تاکنون از حدود 600 میلیارد تومان که از سوی فعالان گردشگری به بانک‌ها اعلام شده 250 میلیارد تومان پرداخت شد. هرچند این بسته‌ها نمی‌تواند برای گردشگری اثربخش باشند اما با حضور در کارگروه بررسی اقتصادی کرونا موفق شدیم اولین بسته حمایتی بخشی به گروه گردشگری و صنایع دستی را اختصاص دهیم. تا پایان سال سه محور حمایتی نیز در نظر گرفته شده که به تدریج اعلام خواهد شد.

تیموری در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش متولی‌گری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شرایط بحران کرونا در خصوص مدیریت سفر و تبلیغات و انجام سفرهای هوشمند و ایمن برای گردشگران گفت: هیچوقت نگذاشتیم مصوبه‌ای در ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی بخش‌های گردشگری مصوب شود، ضمن آنکه ممنوعیت سفر اتفاق نیفتاد. آنچه که طی ماه‌های گذشته در حوزه سفر شاهد بودیم نیازمند فرهنگ‌سازی برای انجام سفرهای ایمن و هوشمند است تا سفرهای بی‌حساب و کتاب اتفاق نیفتد. هرچند وزارت بهداشت صحبت از انجام عدم سفر می‌کند اما با انجام سفر توسط تور و دفاتر خدمات مسافرتی تا رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اقامت در هتل‌ها مشکلی ندارد. مردم باید کمک کنند تا از طریق انجام سفرهای ایمن و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه گردشگری به توسعه و رونق دست یابیم.

وی در خصوص تسهیل صدور روادید با سایر کشورها گفت: با لغو روادید و تسهیلات، شاهد توسعه در حوزه گردشگری با کشورهایی مانند عمان و چین بودیم. اکنون در حالی درصدد لغو روادید با روسیه برآمدیم که طی ماه‌های گذشته شاهد منفی شدن گردشگران ورودی از روسیه بودیم، چنانکه این درصد به منفی 38 درصد رسیده بود اما در سه ماه مثبت شد. اکنون بازار گردشگری روسیه را نیز خواهیم داشت. هرچند به دلیل شیوع کرونا فعلا فهرستی از کشورهای بازار هدف در اختیار نداریم اما قصد داریم با تعریف پروتکل‌های بهداشتی، این حوزه را رونق دهیم.

به گفته معاون گردشگری با توجه به آنکه بیشترین ورودی ما در حوزه گردشگران ورودی در حوزه گردشگران مذهبی بود از این رو بیشترین خسارت نیز به این حوزه وارد شد. با این وجود کرونا سبب نشد تا توسعه زیرساخت‌های گردشگری متوقف شود و پروژه‌های عمرانی در دست کار هستند. همچنین حوزه زیرساخت‌های فناوری و معرفی فعالیت‌های گردشگری در دست انجام است.

وی در خصوص سند راهبردی گردشگری نیز گفت: بعد از انقلاب، اولین سندی که در به تصویب هیات وزیران رسید سند راهبردی گردشگری است. این سند در سطح راهبردی است و کلیات را پوشش می‌دهد و وزارتخانه‌ها را مکلف به انجام کارها کرده است. ضمن آنکه تبدیل سازمان به وزارتخانه یکی از خروجی‌های طرح جامع گردشگری بود. هرچند هنوز شرح وظایف تفصیلی اتفاق نیفتاده اما امیدوار هستیم با اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه بتوانیم به اهداف حوزه گردشگری دست بیابیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |