پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 172829 08:02 1400/11/30
خسارت ۱۰ هزار میلیارد ریالی خشکسالی به زیرساخت‌های کشاورزی

خسارت ۱۰ هزار میلیارد ریالی خشکسالی به زیرساخت‌های کشاورزی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خسارت ۱۰ هزار میلیارد ریالی خشکسالی به زیرساخت‌های کشاورزی

خسارت ۱۰ هزار میلیارد ریالی خشکسالی به زیرساخت‌های کشاورزی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، علی مراد اکبری روز جمعه در گفت و گویی اظهار داشت: کشورمان در ۲ دهه اخیر دچار افت دریافت نزولات جوی و در نتیجه انباشت خشکسالی شده است، به طوری که پارسال در طول ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بود و ۱۰ هزار میلیارد ریال در حوزه زیربنایی آب و خاک به کشور خسارت زد که دولت از این مبلغ چهار هزار میلیارد ریال آن را برای مرمت و لایروبی قنوات، انتقال آب با لوله، ایجاد استخرهای ذخیره آب، کانال‌های عمومی آبیاری و تامین تجهیزات مورد نیاز ایستگاه های پمپاژ آب تخصیص داد.

وی افزود: امسال نیز با وجودی که در برخی استان‌ها بارش‌ها مطلوب بوده اما در برخی استان‌ها از جمله خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و همدان از میانگین بلندمدت ۳۰ ساله تاکنون بسیار کمتر است و در میان این مناطق استان ایلام با ۵۷ درصد نسبت به میانگین بلندمدت ۳۰ ساله دارای کمترین سطح بارش نزولات جوی است و کرمانشاه رتبه دوم با ۵۱ درصد دارد.

شوری و قلیایی بودن چهار میلیون هکتار اراضی کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از ۱۸،۵ میلیون هکتار اراضی موجود در چرخه تولید، حدود ۷،۸ میلیون هکتار در چرخه کشت آبی و دیم هستند که از این منابع نیز ۱،۳ میلیون هکتار کشور فاقد محدودیت خاک است و در کلاس یک خاک‌شناسی طبقه‌بندی شده اما سایر اراضی به ویژه در چهار میلیون هکتار مشکلات عدیده شوری و قلیایی خاک دارند.

اکبری یادآور شد: قانون حفاظت خاک که در مجلس مصوب و به دولت نیز ابلاغ شده است، دارای ۲ شاخصه مهم خط مشی‌های قانون حفاظت خاک و آیین نامه اجرایی قانون حفاظت خاک بوده که توسط کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان های برنامه و بودجه و حفاظت محیط زیست مطالعه و تدوین شد و با تصویب نهایی در مجلس و ابلاغ آن به دولت منتظر ابلاغ آن از سوی دولت برای اجرا توسط دستگاه های ذیربط هستیم.

مدیریت منابع آبی بدون حفظ منابع خاکی میسر نیست

وی با بیان اینکه ایران کشور خشک و نیمه خشکی است ولی با این وجود خاک در کشور ما مورد غفلت واقع شده است، تاکید کرد: نکته حائز اهمیت اینکه مدیریت منابع آبی بدون مدیریت منابع خاکی بی‌نتیجه است چرا که آب در بستر خاک مدیریت می‌شود و جلوگیری از فرسایش یا آلودگی خاک به ویژه آلودگی‌های نوظهور چون نانو از مفاد این آیین نامه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک اضافه کرد: یک طرح در برخی استان‌های پایلوت از جمله سیستان و بلوچستان و ایلام نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک در دست تهیه است ولی با وجود آنکه در برنامه ششم توسعه به صراحت تصویب شده که سالانه ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور بهبود وضعیت خاک با هدف حاصلخیزی آن پیدا کنند و علی‌رغم اینکه در طی سال‌های اخیر ماده ۲۳ قانون ایجاد ردیف انجام شود اما هنوز برای تحقق آن هیچ ردیفی تشکیل نشده است.

اکبری با اشاره به اینکه دفتر خاک در وزارتخانه تشکیل شده است که سالانه حداقل ۲ هزار میلیارد تومان باید به آن اختصاص یابد، ابراز امیدواری کرد: در دولت کنونی یک ردیف اعتباری بودجه برای موضوع خاک در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: ۶۰ درصد اراضی ما دارای کمبود ماده و کربن آلی خاک است که این مواد آلی باعث حاصلخیزی خاک و افزایش ظرفیت پذیرش آب می‌شود و در مناطق دارای بیش از ۲ درصد وجود مواد عالی در خاک، میزان صرفه‌جویی در مصرف آب تا ۳۰ درصد بیشتر خواهد بود.

اکبری تاکید کرد: مدیریت، حفاظت کمی و کیفی از منابع آبی و خاکی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد که سهل‌انگاری در این مورد باعث بروز مشکل در تولید، مخاطره در امنیت منابع آبی و مواد غذایی می‌شود که به تدریج تبعاتی را در پی خواهد داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |