جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 108174 19:49 1399/05/11
خرید متری مسکن با اوراق بورس امکان‌پذیر می‌شود

خرید متری مسکن با اوراق بورس امکان‌پذیر می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خرید متری مسکن با اوراق بورس امکان‌پذیر می‌شود

خرید متری مسکن با اوراق بورس امکان‌پذیر می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی-وزیر راه و شهرسازی 11 خرداد ماه از احداث مسکن کارگران در جوار شهرک‌های صنعتی خبر داده و گفته بود: هدفگذاری اتاق تعاون احداث 100هزار واحد مسکونی کارگری است.

محمد اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه با اتاق تعاون برای ساخت مسکن و حمل و نقل اظهار کرده بود: در این تفاهمنامه دو بخش مورد مطالبه، هدفگذاری شده‌است و پیرو تفاهم با وزیر کار و رفاه اجتماعی احداث منازل کارگری در جوار تمامی شهرک‌های صنعتی که قابلیت مسکونی دارند، اجرا خواهد شد.

از سوی دیگر، دو روز بعد، وزیر اقتصاد خبر از راه اندازی "بورس املاک و مستغلات" داد و اعلام کرد سازمان‌ها و نهادهایی همچون بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و تامین اجتماعی و... هم امکان عرضه املاک مازاد خود را در بورس مسکن خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، ارتباط بین بازار‌سرمایه با بازار مسکن، بحث جدیدی نیست و علاوه بر حضور تعدادی از شرکت‌های انبوه‌ساز در جمع شرکت‌های سهامی‌عام، اوراق مسکن هم چند سالی است که در این بازار داد و ستد می‌شود اما عرضه املاک از طریق بازارسرمایه، موضوعی بوده که در این سال‌ها بارها و بارها تکرار شده است.

سهم بخش مسکن در اقتصاد ملی حدود ۳۵ درصد است و براساس اصل ۳۱ قانون اساسی، دولت مکلف به تامین مسکن مردم است. در بورس املاک و مستغلات و امتیازات، صندوق‌های مختلف و طرح‌های متری مسکن وجود دارد که علاقمندان با توجه به مبلغ سرمایه‌گذاری خود، می‌توانند هر ساله بخشی از منابع خود را به متراژ تبدیل کنند.

در همین راستا، رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه 100 هزار واحد مسکونی برای کارگران در شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شود، گفت: بورس املاک و مستغلات نیز به زودی با مشارکت بخش خصوصی، تعاونی و نهادها ایجاد می‌شود.

بهمن عبداللهی در نشستی اعلام کرد: با توجه به مشکلات مسکن که در کشور ایجاد شده و به ویژه بحران دوران کرونا، خرید و فروش، اجاره و رهن مسکن شرایط خوبی ندارد، از طرفی کمبود عرضه نسبت به تقاضا به ویژه برای مسکن‌های متوسط به پایین دچار معضل شده است.

وی افزود: در این زمینه شورای عالی بورس مدتها پیش تصمیم گرفت بورس، املاک و مستغلات را برای کالای مسکن ایجاد کنند، البته برخی گفتند این بورس در دل بورس کالا ایجاد شود، اما با توجه به پیچیدگی و اهمیت مسکن که به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور به شمار می‌رود، قرار شد بورس ویژه املاک و مستغلات با سرمایه 5 هزار میلیارد تومان راه‌اندازی شود.

رئیس اتاق تعاون گفت: قرار شد 35 درصد از سهام بورس املاک توسط بخش خصوصی و تعاونی و نیز با مشارکت اتاق بازرگانی و اتاق تعاون فراهم شود، 35 درصد برای شرکت‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی و 30 درصد هم به صورت پذیره‌نویسی توسط آحاد مردم فراهم شود.

به گفته وی، مردم از طریق خرید اوراق بورس مسکن که می‌توانند آن را تبدیل به سهام کنند، به صورت متری مسکن خریداری کنند و چون بازار پرسودی است، پیش‌بینی می‌شود جذب سرمایه خوبی صورت بگیرد و بخش مهمی از نقدینگی جامعه را جذب کند.

به گفته وی، با راه‌اندازی بورس املاک، اولاً سرمایه‌های سرگردان جذب تولید مسکن می‌شود، کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی رونق می‌گیرد، ثانیاً باعث افزایش تولید مسکن می‌شود و همچنین صنایع دیگر مرتبط با مسکن را رونق می‌دهد و اگر موانعی پیش نیاید، تا چهار ماه آینده بورس مسکن و املاک و مستغلات راه‌اندازی می‌شود.

عبداللهی همچنین در مورد اینکه آیا بورس مسکن منجر به افزایش نرخ مسکن نمی‌شود، گفت: برخی گفته‌اند ممکن است باعث افزایش قیمت املاک شود، اما در شورای عالی بورس به جزئیات نرسیده‌اند و قرار است کاری شود که اجازه سوءاستفاده و افزایش قیمت برای دلالان ندهیم. سهامداران این بورس، نهادهای عمومی غیردولتی که صاحبان زمین‌های بزرگ و سرمایه هستند، خواهند بود و آنچه مسلم است، با بورس املاک، تولید مسکن افزایش می‌یابد که پیش‌بینی می‌شود به کاهش قیمت منجر شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: به عنوان مثال، وقتی یک برج مسکونی با 40 واحد راه‌اندازی می‌شود، مردم در بورس، اوراق بورسی خریداری می‌کنند و نه واحد آن برج را،‌بنابراین از ارزش کل پروژه به اندازه قیمت سهام در آن پروژه به صورت مشاع سهیم می‌شوید و با افزایش تعداد سهام می‌توانید یک واحد مسکونی خریداری کنید.

** برنامه برای ایجاد 100 هزار مسکن کارگری

رئیس اتاق تعاون همچنین در مورد قراردادی که اتاق تعاون و وزارت راه و شهرسازی امضا کرده است، گفت: مشکل مسکن برای کارگران به عنوان اقشار آسیب‌پذیر وجود دارد. طبق این تفاهم‌نامه قرار شد با توجه به اینکه 800 هزار کارگر در شهرک‌های صنعتی کشور مشغول کار هستند که عموماً متقاضی مسکن هستند، قرار شد 100 هزار واحد مسکونی در شهرک‌های صنعتی و یا نزدیک کارخانه‌ها برای کارگران ایجاد شود تا مشکل رفت و آمد و هزینه مسکن آنها حل شود.

وی گفت: در فاز اول قرار شد برای شهرک‌های صنعتی استان تهران، البرز و قزوین چهار شهرک صنعتی شناسایی شده و واحدهای مسکونی برای کارگران آنها ایجاد شود.

به گفته عبداللهی، در شهر ایوانکی استان تهران، کارهای اختصاص زمین و شروع پروژه رو به اتمام است. قرار است 10 هکتار زمین برای ایجاد یک‌هزار واحد مسکونی فراهم شود و این پروژه به زودی توسط رئیس‌جمهوری به صورت مجازی کلنگ‌زنی می‌شود. محور دوم، شهرک صنعتی کاسپین قزوین با 900 واحد مسکونی ایجاد و یا تکمیل واحدهای نیمه‌کاره آغاز می‌شود. در بخش سوم، در شهر صنعتی اشتهارد استان البرز که قرار شد وزارت راه زمین مورد نیاز را دراختیار قرار دهد. همچنین محور چهارم،‌ شهرک صنعتی شمس‌آباد به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی کشور که 45 هزار کارگر دارد، 20 هکتار زمین برای مسکن کارگری شناسایی شده است.

وی همچنین گفت: در 12 استان کشور و در شهرک‌های صنعتی، احداث زمین کارگری دنبال می‌شود و در کمیته‌های مسکن کارگری در استان‌ها با مسئولیت معاون عمرانی استاندار و همکاری وزارت راه و شهرسازی و اتاق تعاون تشکیل می‌شود.

به گفته عبداللهی، حمایت مالی برای ایجاد مسکن کارگری با بانک مسکن خواهد بود و سه ضلع وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی، بانک مسکن به عنوان تأمین کننده مالی و اتاق تعاون به عنوان کارگزار و عامل برای ساخت مسکن کارگری در کنار هم قرار می‌گیرند و افراد مستحق را شناسایی می‌کنیم و اگر این کار به خوبی پیش رود، قیمت تمام شده زمین برای مسکن بسیار ارزان می‌شود و حتی ممکن است در برخی موارد قیمت زمین از مسکن حذف شود.

وی گفت: اولین پروژه مسکن کارگری در ایوانکی راه‌اندازی می‌شود که نقشه‌های آن آماده شده، زمین فراهم شده و به زودی کلنگ‌زنی انجام می‌شود.

رئیس اتاق تعاون همچنین در بخش دیگری از این نشست در مورد اینکه چرا شرکت‌های تعاونی سهام عدالت از طرح آزادسازی سهام عدالت کنار گذاشته شدند، گفت: بخش مهمی از کارهای سهام عدالت توسط شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت انجام شد. در سبد سهام عدالت 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیربورسی حضور دارند و ما معتقدیم شرکت‌های تعاونی سهام عدالت، حلقه واسط بین مردم و شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت و نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |