جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 53347 11:53 1395/11/14
خاک خوردن لایحه خاک در میان ادوار مجلس

خاک خوردن لایحه خاک در میان ادوار مجلس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خاک خوردن لایحه خاک در میان ادوار مجلس

خاک خوردن لایحه خاک در میان ادوار مجلس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری آنا نوشت: علیمراد اکبری در گفت‌وگویی با بیان اینکه حدود ۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشور در عرصه و چرخه کشت وجود دارد، افزود: از این میزان ۸٫۷ میلیون هکتار آن اراضی آبی و باقی دیم است.

وی تصریح کرد: از ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشور تنها ۱٫۳ میلیون هکتار آن فاقد محدودیت است و باقی دارای مشکلات شوری، سنگ‌ریزه و... هستند.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در کشور ما میزان فرسایش خاک در سال، حدود ۱۶ تن در هکتار است که این میزان نسبت به میانگین جهانی و کشورهای پیشرفته به مراتب بیش‌تر است و به همین خاطر باید تدابیر جدی در بحث خاک کشور اتخاذ کنیم و در آینده در کنار بحران آبی، دچار بحران خاک نشویم.

وی تاکید کرد: البته شرایط فعلی آب کشور را نیز نمی‌‌توانیم به عنوان بحران بنامیم چرا که به هر حال اکنون عصری از خشکسالی است و در سنوات قبلی هم این پدیده اتفاق افتاده و عده‌ای علت آن را تغییر اقلیم و عده‌ای دیگر شرایط طبیعی می‌دانند و کسی نمی‌تواند به طور دقیق شرایط آینده را پیش‌بینی کند.

اکبری با بیان این که برای صیانت از خاک کشور لایحه خاک طی سالیان گذشته تقدیم مجلس شده است، افزود: اما این لایحه رفت و برگشت‌های بسیاری داشته که البته خوشبختانه اخیرا در کمیسیون کشاورزی به جمع‌بندی رسید.

لایحه جامع خاک نخستین‌بار در سال ۸۳ توسط انجمن علوم خاک و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تهیه و تدوین شد که با نهایی شدن آن در سال ۸۸ تقدیم مجلس شد و در نخستین جلسه با کمیسیون کشاورزی مجلس در آذرماه ۸۹ به بررسی مسائل و مشکلات خاک پر داخته شد.

وی با بیان اینکه این لایحه اخیرا در کمیسیون کشاورزی به بحث گذاشته شده اما فکر نمی کنم در ساختار کلی آن تغییری ایجاد شود، خاطر نشان کرد: از مجلس توقع داریم برای صیانت از خاک کشور این لایحه را سریعا مصوب کند. این لایحه می‌تواند از آلودگی و تخریب خاک، قاچاق و استفاده بی‌رویه از این منابع جلوگیری کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |