پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 142303 16:55 1400/03/01
خاموشی‌های گسترده از پس کمبود برق در کمین است

خاموشی‌های گسترده از پس کمبود برق در کمین است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
خاموشی‌های گسترده از پس کمبود برق در کمین است

خاموشی‌های گسترده از پس کمبود برق در کمین است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-برق مهمترین انرژی پر کاربرد جامعه امروز به شمار می‌رود و کشور ما چند سالی است که تولید برق در نیروگاهها در فصل تابستان  و حتی زودتر از موعد آن در فصل بهار به دلیل گرم شدن هوا و استفاده بیش از حد مشترکین از وسایل سرمایشی و استفاده صنایع مختلف به‌ویژه در ساعات پیک مصرف با مشکل مواجه است که در نهایت برای کنترل میزان مصرف و رفع مشکلات این حوزه خاموشی هایی اعمال می‌شود.

به گزارش جهان اقتصاد؛ ایران در فصل تابستان با کسری برق مواجه است و نیروگاه‌هایی که با سوخت فسیلی کار می کنند پاسخگوی این میزان کسری نیستند و باید به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی سوق پیدا کرد. کشورما از بیشترین تابش خورشید و وزش باد به ویژه در فصل تابستان برخوردار است و استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی بادی می‌تواند  به تامین برق اغلب مناطق کشور و کاهش خاموشی‌ها کمک کند.

خبرنگار جهان اقتصاد به منظور نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در تامین برق در فصل تابستان و کاهش خاموشی‌ها با دکتر هاشم اورعی، استاد دانشگاه صنعتی شریف و رییس  انجمن علمی انرژی بادی ایران به گفت وگو پرداخته است که درادامه می‌خوانید.

این استاد دانشگاه درارتباط با وضعیت صنعت برق کشوراظهار کرد: براساس اعلام وزارت نیرو، در حال حاضر ظرفیت منصوبه نیروگاهی ۸۵ هزار مگاوات است . سال گذشته حداکثر تقاضا ۶۳ هزار مگاوات و حداکثر مقدار برق تامین شده ۵۸ هزار و ۲۵۴ مگاوات بود یعنی تقاضا در زمان پیک بار ۶۳ هزار مگاوات بود و توانستیم ۵۸هزارو ۲۵۴ مگاوات تامین کنیم و با ۵ هزار مگاوات کسری انرژی و ۵هزار خاموشی مواجه بودیم.

**۶۵ هزار مگاوات اوج تقاضای پیش بینی در سال جاری

رییس انجمن علمی انرژی بادی ایران بیان کرد: درسال جاری اوج تقاضای پیش‌بینی شده ۶۵ هزار مگاوات است درحالی که سال گذشته حداکثر تقاضا ۶۳ هزار مگاوات بود و این مسأله نشان می‌دهد که حداکثر میزان عرضه نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش یافته است.

**کمبود۹هزار مگاوات  انرژی برق در سال جاری

اورعی گفت: در سال جاری میزان تقاضا افزایش یافته اما عرضه کاهش یافته است و این مشکل به دلیل عدم سرمایه‌گذاری به وجود آمده است و نتیجه این افزایش تقاضا و کاهش عرضه این است که با ۹هزار مگاوات کمبود انرژی برق در سال جاری مواجه هستیم که به معنای خاموشی گسترده است.

وی با بیان اینکه هرسال به طور متوسط نسبت به سال قبل بین ۴ تا ۵ درصد افزایش تقاضا مواجه هستیم، عنوان کرد: از ۱۵ اسفند ۹۹ تا پایان آن بین ۸ الی ۹ درصد افزایش تقاضا و از اول فروردین‌ماه سال جاری تا کنون با ۲۳ درصد افزایش تقاضا مواجه بودیم.

رییس انجمن علمی انرژی بادی ایران بیان کرد: وزارت نیرو چند دلیل عمده را به عنوان این افزایش تقاضا از قبیل افزایش 4درجه‌ای دما،افزایش تولید رمز ارزهای دارای مجوز و بدون مجوز و کار کردن پمپ‌های کشاورزی به دلیل کاهش باران عنوان کرده است یعنی شدیداً با افزایش تقاضا مواجه هستیم.

به گفته اورعی، پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که حداکثر تقاضا درسال جاری ۶۵ هزار مگاوات و حداکثر برق قابل تحویل ۵۶ هزار مگاوات باشد. در حالی که سال گذشته حداکثر ۵۸ هزار و ۲۵۴ مگاوات برق تحویلی را شاهد بودیم و یعنی امسال 9 هزار مگاوات کم شده‌است و دلایل بسیاری برای آن مطرح می‌شود.

**ازدست رفتن ۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی نتیجه کاهش سطح آب پشت سدها درسال جاری

وی افزود: یکی از دلایل این است که از انرژی برق آبی سدها استفاده می‌شود و این در حالی است که آب پشت سدها در سال جاری نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد کاهش یافته است که نشان می‌دهد  ۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی را از دست داده ایم و در نتیجه در شبکه برق با مشکلات متعددی مواجه هستیم و به سرعت به سمت خاموشی گسترده قدم برمی‌داریم. در این حالت نمی‌توان برای احداث نیروگاه اقدام کرد چرا که از گاز برخوردار نیستیم و درحال حاضر درتامین سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها با مشکل مواجه هستیم. گاز، گازوئیل و مازوت یا در دسترس نیست یا اگرهم باشد استفاده از این منابع به آلودگیهای زیست محیطی می‌انجامد .

**پایان دوران جبران کسری برق با احداث نیروگاه‌های فسیلی

به گفته ی وی، دوران جبران کسری برق از طریق احداث نیروگاه‌های با سوخت فسیلی به سر آمده است و راهکاررفع این کسری استفاده از بالابردن بازدهی مصرف انرژی(Energy efficiency) و دوم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با استفاده ازنیروگاههای بادی و خورشیدی است که نیازی به سوخت گاز، گازوییل و مازوت ندارند. جالب اینجاست که هر دوی این در ساتبا متمرکزاند و ساتبا دو وظیفه‌ی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش راندمان انرژی را برعهده دارد که درهیچ یک موفقیتی را شاهد نبودیم.

رییس انجمن علمی انرژی بادی ایران بیان کرد:اگربرای رفع خاموشی‌ها از هم اکنون برای توسعه انرژی بادی و خورشیدی اقدام شود تا تابستان سال آینده می‌توان مشکلات این حوزه را برطرف کرد.

اورعی گفت: همانطور که پیش‌تر اشاره شد، پس از گذشت ۲۵ سال کل سهم انرژی تجدیدپذیر کشور۰.۲۳درصد است یعنی در این حوزه آن طور که باید کاری انجام نشده است و اگر بخواهیم پس از ۲۵ سال امروز دوباره آن کار را از نو انجام دهیم یک شبه  امکان پذیر نیست بلکه با توسعه انرژی تجدیدپذیر در گذر زمان و ظرف مدت چهار الی پنج سال وضعیت بهتر خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |