پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 14329 14:17 1394/05/02
حکایت راههای روستایی بی اعتبار!

حکایت راههای روستایی بی اعتبار!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حکایت راههای روستایی بی اعتبار!

حکایت راههای روستایی بی اعتبار!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

صفر شدن اعتبار راههای روستایی در ۴ماه اول ۹۴

گروه امورزیربنایی

Infrastructures@jahaneghtesad.com

دی ماه سال گذشته بود که متولیان حوزه راه روستایی کشور زنگ خطر آینده این بخش مهم و همواره دردسرساز حوزه حمل و نقل را به صدا در آوردند: " راههای روستایی کشور ردیف بودجه ای ندارند!"

این موضوع با توجه به وضعیت فعلی راههای روستایی کشور اهمیتی دوچندان یافته است چرا که براساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در خصوص تصادفات جاده های که البته مربوط به سال ۱۳۹۰ است در حدود ۹ درصد از کل کشته ها مربوط به تصادفات رخ داده در راههای روستایی است که با توجه به کمتر بودن حجم عبوری از راه های روستایی نسبت به سایر راهها این تعداد کشته (حدود ۱۸۰۰ نفر) قابل توجه به نظر می رسد.

در همین رابطه ۶ ماه پیش یک مقام مسئول در حوزه راههای روستایی کشور با بیان اینکه در بودجه امسال هم ردیف خاصی برای راه های روستایی در نظرگرفته نشده است هشدار داده بود: باوجود کمبود اعتبارات در بخش راه های روستایی بازهم در بودجه به این موضوع توجه نشد و ما با مشکل تامین هزینه پروژه ها روبرو هستیم.

حسین میرشفیع به کندی بهسازی و بازسازی راه های روستایی به دلیل کمبود اعتبارات اشاره کرده و گفته بود: مسئولان معتقدند که اعتبارات باید در قالب بودجه استانی تامین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی البته تاکید کرده بود در بودجه های استانی هم برای راه های روستایی اعتبار زیادی در نظرگرفته نمی شود.

با این حال و در آخرین خبر اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی معاون راه روستایی وزیر روزجمعه دراین باره گفت: با وجود گذشته ۴ ماه از ابتدای سال هیچ اعتباری از محل بودجه ۹۴ برای پروژه های راه های روستایی تخصیص پیدا نکرده است.

سیدحسین میرشفیع با بیان اینکه متاسفانه تعداد زیادی از پل های راه های روستایی در معرض تخریب قرار دارند، افزود: سال گذشته قرار شد از محل اعتبارات مربوط به پیشگیری از حوادث اعتباری اختصاص یابد اما مشکلات بودجه ای سبب شده هنوز تخصیصی در این زمینه صورت نگیرد.

وی با اشاره به اضطراری بودن وضعیت بسیاری از پل های راه های روستایی، اظهار داشت: تخریب هر یک از این پل ها حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان خسارت وارد می کند.

وی افزود: میزان اعتبار مورد نیاز برای بهسازی پل های در معرض تخریب حدود ۱۵۰ میلیارد برآورد است.

معاون راه روستایی در پاسخ به این سوال که در سیل اخیر و طغیان رودخانه ها در برخی استان ها چه میزان خسارت به این پل ها وارد شد، افزود: تعداد زیادی از راه های روستایی کشور دچار آسیب شده که وزارت کشور مسئول جمع بندی اطلاعات آن است.

وی با بیان اینکه راه های روستایی در استانهایی که با سیل مواجه شد اعم از استان های مازندران، گیلان، قزوین، البرز، تهران، آذربایجان غربی و کردستان تخریب شدند، افزود: در برخی موارد راه ها به موازات رودخانه ها قرار داشتند و در برخی مناطق به دلیل ریزش کوه این راه ها آسیب دیدند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |