پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 140513 18:10 1400/02/17
حمایت‌های جدی‌تر برای رفع موانع صنایع کوچک

حمایت‌های جدی‌تر برای رفع موانع صنایع کوچک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حمایت‌های جدی‌تر برای رفع موانع صنایع کوچک

حمایت‌های جدی‌تر برای رفع موانع صنایع کوچک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

امیرعلی رمدانی، تحلیلگر اقتصاد

توجه به بخش صنعت خصوصا صنایع کوچک یکی از موضوعاتی است که کشورهای در حال توسعه در راستای تقویت بدنه اقتصاد خود نسبت به آن اقدامات لازم را انجام می‌دهند. صنایع کوچک که نیازمند حجم سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به صنایع متوسط و بزرگ است، دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد که در دیگر صنایع کمتر به چشم می خورد. به طور کلی این صنایع دارای ماهیتی انعطاف پذیر، چابک، دارای نیروی انسانی کمتر، به‌روز شدن سریع‌تر، استفاده راحت‌تر از تکنولوژی و... است که از جمله ویژگی های این صنایع محسوب می شود.

اگر به جایگاه این صنایع در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه هم نگاهی شود در می‌یابیم که این صنایع نقشی به‌سزایی در کاهش بیکاری و رشد اقتصادی و ارتقا شاخص های اقتصادی و صنعتی ایفا می‌کند. صنایع کوچک در اقتصاد ایران نیز دارای نقش مهمی است و طبق خبر منتشر شده مورخ 23/1/1400 از سوی اقتصاد آنلاین، بیش از ۴۵0 هزار نفر در بخش صنایع کوچک شاغل هستند که این تعداد حدود ۴۵ درصد میزان اشتغال کل صنایع را شامل می‌شود. این موضوع در حالی است که مشکلات و موانع بسیاری در طول مسیر هر فعالیت اقتصادی وجود دارد که صنایع کوچک هم از این قاعده مستثنا نیست. صنایع کوچک برای رشد و توسعه خود نیازمند حمایت های جدی از سوی سازمان های حامی هستند که اخیرا در این راستا خبرهای خوبی به گوش می رسد و این مهم در حال انجام است.

پیشنهاد می شود هرچه سریعتر و در کوتاه ترین زمان ممکن با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت نبست به تدوین برنامه عملیاتی حمایتی از این صنایع اقدام شود تا چالش های موجود کمتری اثر منفی را بر این صنایع دارا باشد. از چالش‌های مهم صنایع کوچک می توان به کمبود نقدینگی، مشکلات تأمین مالی، فناوری‌ها و تجهیزات قدیمی با بازدهی پایین، مشکلات دسترسی به مواد اولیه در برخی صنایع، مشکلات مدیریتی و سرپرستی داخلی واحد صنعتی، نبود نیروی انسانی متخصص، ناکافی بودن وام‌ها و تسهیلات لازم، کیفیت پایین برخی محصولات در بعضی از صنایع، کمبود مشتری داخلی و... اشاره کرد.

با در نظر گرفتن تجربه کشورهای موفق در عرصه سازمان‌دهی صنایع کوچک به نظر می‌رسد ما نیز باید هرچه سریعتر نسبت به اتخاذ راهکارهای مناسب و کارآمد برای ساماندهی این صنایع اقدام کنیم. تدابیری که می‌توان با تدوین برنامه‌های زیرساختی مانند انتقال فناوری از شرکت‌های مادر تخصصی به این صنایع، ارتقای سطح دانش نیروی انسانی از طریق آموزش‌های کاربردی و تخصصی، پیاده‌سازی سیستم‌های به‌روز مدیریتی و صنعتی، کاهش قوانین موانعی، سهم این صنایع در بازارهای جهانی را نیز افزایش داد. آنچه که مسلم است، حمایت از صنایع و به ویژه صنایع کوچک تاثیر قابل توجهی در رشد اقتصادی و اشتغال پایدار و همچنین افزایش رضایتمندی عموم صنعتگران و کارآفرینان در کشور خواهد داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |