جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 199122 19:14 1401/09/21
حقیقی‌ها انگیزه‌ای برای بازگشت به بازار سرمایه ندارند

حقیقی‌ها انگیزه‌ای برای بازگشت به بازار سرمایه ندارند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حقیقی‌ها انگیزه‌ای برای بازگشت به بازار سرمایه ندارند

حقیقی‌ها انگیزه‌ای برای بازگشت به بازار سرمایه ندارند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهمترین چالش امروز و همیشه‌ی بازار سرمایه، هرگونه دخالت دولت و ریسک‌های سیستماتیک ناشی از آن بوده و بی اعتمادی و سرخوردگی سهامداران به دلیل قیمت گذاری‌های دستوری، عدم پیش بینی پذیری روندهای آتی و نیز عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه در قیاس با سایر بازارهای موازی مشکلات این روزهای بازار سرمایه است.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، روند معاملات بورس باید همسو با نرخ دلار و تورم با روند صعودی همراه می‌شد، در حالی که این اتفاق رخ نداد و این امر ناشی از وجود برخی از مشکلات در بخش‌های مختلف است که در معاملات بورس خود را نشان داده است.

در همین زمینه، پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار داشت: با توجه به اینکه در بازه زمانی اخیر بازار سرمایه با رشد همراه بود ولی در حال حاضر بی‌تکلیفی را در بازار شاهد هستیم  و در 2هفته اخیر متاسفانه بازار سرمایه معاملات خنثی را تجربه کرده است و رنج‌های مثبت در بازار مشاهده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر زمانی چه از جانب افرادحقیقی و چه از جانب حقوقی‌ها به بازار پولی تزریق شده است باعث رشد بازار شده است تصریح کرد: متاسفانه افراد حقیقی که تصمیم به خروج از بازار گرفتند دیگر انگیزه‌ای برای ورود به بازار ندارند و از طرف دیگر حقوقی‌ها از بازار حمایت کردند و نمی توان منکر نقش صندوق توسعه و صندوق تثبیت بود و همچنین نقش حقوقی‌هایی که فروشنده نبودند خیلی پررنگ عمل کرده است .

وی بیان داشت: در حال حاضر به نظر می‌رسد همان حقوقی‌ها هم باز فروشنده نیستند اما دیگر مایل به خرید در بازار نیستند و این موضوع کاملا در بازار مشهود است.

الیاس کردی مطرح کرد: حقیقی‌ها هم در بازار تکلیفشان مشخص است و هنوز قصدی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را ندارند و به این دلیل است که سودهایی که فکر می‌کنند در بازارهای موازی به دست می‌آورند احتمالا بهتر خواهد بود.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل ترجیح می‌دهند پولی به بازار وارد نکنند البته باید گفت شاید سهام‌هایی رشد داشته باشند و حتی از بازارهای موازی جلو بزند ولی کلیت بازار را که نگاه کنیم این‌گونه نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص احیای برجام و تاثیر آن در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد احیای برجام به‌زودی صورت نگیرد به همین دلیل بازاردیگر حسابی باز نمی‌کند .

وی در پایان اظهار داشت: با توجه به اینکه ریسک‌های خیلی زیادی در بازار بورس وجود دارد واقعا کوتاه مدت فکر کردن به بازار به سهامداران توصیه نمی شود وباید به سمت افق بلندمدت‌تر قدم بردارند، ولی قاعدتا اگه به فکر سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت هستند ریسک‌های موجود را در نظر بگیرند و واقعا آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

گفتنی است شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز دوشنبه، ۲۱ آذرماه با ۲۰ هزار و ۱۲ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۹ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۶ ‌هزار و ۱۵۳ واحد افزایش به ۴۲۰ هزار و ۳۹۹ واحد و شاخص قیمت با سه هزار و ۶۶۳ واحد رشد به ۲۵۰ هزار و ۲۵۰ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۲۰ هزار و ۹۵ واحد افزایش و شاخص بازار دوم، ۲۳ هزار و ۴۴۲ واحد افزایش را ثبت کردند. دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از هشت میلیارد و ۷۳۰ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۳ هزار و ۳۵۸ میلیارد ریال معامله شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |