پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 128738 17:43 1399/10/21
حقوقی‌ها فعلا از فروش سنگین دست کشیدند

حقوقی‌ها فعلا از فروش سنگین دست کشیدند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حقوقی‌ها فعلا از فروش سنگین دست کشیدند

حقوقی‌ها فعلا از فروش سنگین دست کشیدند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

پس از حدود یک هفته از ریزش سنگین بازارسرمایه که حدود 8 درصد ریزش کرده بود، شاخص کل بورس در روز یک شنبه سبز پوش شد و مجددا کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی را پس گرفت.

به گزارش جهان اقتصاد، شاخص کل بورس در دومین روز معاملاتی هفته ۲۰ هزار و ۸۲۲ واحد رشد کرد ( 1.62 درصد) و توانست تا ارتفاع یک میلیون و ۳۰۶ هزار واحدی رشد کند. شاخص کل هم وزن نیز با ۶ هزار و ۸۴۳ واحد افزایش معادل 1.49 درصد به کانال ۴۶۶ هزار و ۶۵۳ واحد رسید.

اگر شاخص کل را در سه هفته گذشته بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که شاخص کل در سه هفته گذشته روند نزولی سنگینی را تجربه کرده است اما در روزهای اول این سه هفته شاخص کل مقداری سبز شده، به طوری که سهام داران خرد به این امید که اصلاح تمام شده است سرمایه هایشان را به بازار سهام منتقل می کردند، اما در ساعت های پایانی حقوقی ها شروع به فروش سهم می کردند که این موضوع موجب می شد که شاخص کل بورس فردای آن روز قرمزپوش شود و ریزش شاخص تا پایان هفته ادامه می یافت.

این ترس در بین حقیقی ها در معاملات روز یک شنبه نیز وجود داشت، چرا که امکان داشت مجددا حقوقی ها با فروش سهام در آخرین دقایق بازار، شاخص کل را به زیر بکشد. اما خوشبختانه در معاملات روز یک شنبه از فروش سنگین حقوقی ها خبری نبود، ضمن این که در آخرین دقایق بازار با صف های خرید سنگین به پایان رسید. این یک نشانه از رشد بازار سهام در معاملات روز دوشنبه است.

اما از نظر تکنیکالی شاخص کل در جای مساعدی قرار ندارد و احتمال ادامه دار بودن ریزش قوی است. قوی ترین کانال حمایتی در شاخص یک میلیون و 200 هزار واحدی قرار دارد، اما اگر رشدی که امروز در شاخص کل دیده ایم ادامه یابد، احتمالا شاهد یک پولبک باشیم و پس از این پولبک یک رشد خوب در انتظار سهام داران است.

از نظر بنیادی شاخص کل بازار سرمایه موقعیت خوبی دارد، چرا که به گفته کارشناسان بازار سرمایه P/E TTM  شاخص کل در محدوده 37 واحد و P/E FORWARD در محدوده 16 واحد قرار دارد که موقعیت عالی برای ورود پول های تازه وارد به حساب می اید.

لازم به ذکر است که پس از خروج نقدینگی در 4 روز معاملاتی گذشته در روز یک شنبه 246 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد بازار سرمایه شد و این حجم از نقدینگی موجب شد تا در بخش خرید، 90 درصد خرید ها توسط حقیقی ها و 10 درصد توسط حقوقی ها انجام شود.

همچنین این حجم از ورود نقدینگی موجب شد تا نماد های شاخص ساز یکدست رشد کنند به طوری که پس از چند روز ریزش صندوق‌های "دارایکم" و "پالایش" و همچنین سهام عدالتی ها بالاخره سبزپوش شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |