جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 14355 16:15 1394/05/02
حضور وزرای اوباما در کمیته سیاست خارجی ؛  رویارویی تمام قد کری و دلواپسان سنا

حضور وزرای اوباما در کمیته سیاست خارجی ؛ رویارویی تمام قد کری و دلواپسان سنا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حضور وزرای اوباما در کمیته سیاست خارجی ؛  رویارویی تمام قد کری و دلواپسان سنا

حضور وزرای اوباما در کمیته سیاست خارجی ؛ رویارویی تمام قد کری و دلواپسان سنا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه سیاسی

politics@jahaneghtesad.com

تلاش‌های گسترده مخالفان توافق هسته‌ای با ایران در ایالات متحده روز پنجشنبه و با حضور وزاری خارجه، انرژی و دارایی ایالات متحده در کمیته روابط خارجی سنا وارد مرحله رسمی شد. این مخالفت‌ها به‌خصوص با سرمایه‌گذاری سنگین و هدایت لابی‌های هوادار رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد. از مدت‌ها پیش از حصول توافق وین، مخالفان عمدتاً جمهوری‌خواه رییس‌جمهور آمریکا کوشش‌های خود را برای ناکام گذاشتن توافق احتمالی میان ایران و آمریکا آغاز کرده‌بودند. کار تا آن جا پیش رفت که جمعی از نمایندگان کنگره در اقدامی عجیب و خلاف عرف سیاسی در نامه ای به رهبران ایران از بی‌اعتباری توافق با باراک اوباما سخن گفتند. اقدامی که البته خشم شدید رئیس‌جمهور ایالات متحده را به دنبال داشت.

با اعلام توافق وین این تلاش‌ها شتاب بیشتری گرفت. از پیش از حضور جان کری، ارنست مونیز و جک لو در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا جنگ تبلیغاتی بر علیه این توافق در عرصه افکار عمومی آغاز شده بود. آگهی‌های متعدد تبلیغاتی در شبکه‌های مختلف علیه این توافق پخش شده و موضع‌گیری‌های سیاستمداران مخالف توافق هم آغاز شده‌بود. از جمله جان بینر رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه تأکید کرده‌بود که با همراهی دیگر اعضای کنگره برای جلوگیری از حرکت به طرف اجرای توافق هسته‌ای با ایران، هر کاری که بتوانند انجام خواهندداد.

با این اوصاف، روشن بود که تیم اوباما روز سختی در مقابل کمیته سیاست خارجی سنا راه آسانی در پیش خواهدداشت.

جان کری : رویای تسلیم ایران فانتزی است

جلسه روز پنجشنبه سه وزیر دولت اوباما که به صورت علنی برگزار شد، مبدل به صحنه یک رویارویی تمام قد میان مخالفان و موافقان توافق هسته ای مبدل شد. در ابتدای این جلسه باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی با خشم، خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفت: شما فریب خورده‌اید. در پی توافق هسته‌ای ایران از انزوا خارج شده، و اکنون کنگره در انزوا قرار دارد.

وی گفت: در این روند آنچه شما کردید، تبدیل انزوای ایران به انزوای کنگره در جهان بود. با این شعار که این توافق از فقدان توافق بهتر است، نه تنها ایران برنامه هسته‌ای را ترک نمی‌کند، بلکه برنامه موشک‌های بالستیک ایران به قوت خود باقی ماند. ضمن اینکه تحریم تسلیحات متعارف ایران در ۵ سال لغو می‌شود و این باورکردنی نیست.

'باب کورکر' سناتور جمهوری‌خواه و رییس کمیسیون روابط خارجی آمریکا و 'بن کاردین' سناتور دموکرات از اعضای این کمیسیون، پیش از از این در نامه ای به 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا خواستار ارائه متن کامل دو توافق ایران و آژانس شده‌بودند.

ارکو روبیو، سناتور تندروی جمهوری‌خواه و نامزد دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک بار دیگر انتقادهای تندی را علیه توافق جامع اتمی ایران ابراز کرد و گفت این توافق جهان را به جایی «ناامن تر» از قبل بدل می‌کند.

مارکو روبیو ابراز امیدواری کرد که رییس جمهوری آینده آمریکا، تحریم های ایران را سرجای قبل بازگرداند.

سناتور دمکرات بن کاردین گفت: می‌خواهم این را بدانم که توانایی آمریکا در اعمال تحریم بر ایران در زمینه‌های غیرهسته‌ای حفظ می‌شود.

سناتور کاردین گفت: ما به ایران اعتماد نداریم. اما باید فارغ از احساسات به این توافق نگاه کنیم و ببینیم که آیا ایران را از رسیدن به بمب اتم دور می‌کند.

آنگاه نوبت به جان کری رسید تا از خود و رییس کاخ سفید در برابر حمله جمهوری‌خواهان دفاع کند. جان کری در این جلسه بارها و بارها در مقابل اظهارات تند سناتورهای کمیته روابط خارجی واکنش نشان داد، و در سخنانی گفت که وقتی ما مذاکره کردیم ، ایران هر چه خواسته، داشته و به آن رسیده بود و گزینه ما در مقابل این توافق، این نیست که همه جمع شوند تا ایران را تسلیم کنند این رویای خام و فانتزی است.

وی مانند رئیس خود افزود: در صورتی که توافق در کنگره آمریکا رد شود، این کشور در عرصه بین‌المللی تنها و منزوی خواهدشد. وقتی به توافق رسیدیم امیدوار بودیم توافق از بین نرود و اگر از بین برود ما تنها می‌شویم و شرکای خود را از دست می‌دهیم.

وزیر خارجه امریکا تصریح کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم، ایران در حال حاضر توانایی تولید سوخت هسته‌ای را دارد، و نمی‌توانیم از طریق تحریم دانش ایران را از بین ببریم، نباید از یاد برد تحریم‌ها جلوی توسعه برنامه هسته‌ای ایران را نگرفت.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: آنچه شما می‌خواهید، با تحریم بیشتر ایران به دست نمی‌آید و اقدام نظامی نیز این امر را ممکن نمی‌کند، تنها گزینه عملی یک اقدام جامع دیپلماتیک است که در وین به آن رسیدیم.

همچنین جک لیو وزیر خزانه‌داری نیز با حوزه تخصصی خود و مسائل اقتصادی محور سخنان خود را بر ناکارآمدی سیستم تحریم قرار داد، و گفت که اگر بخواهیم از توافق فاصله بگیریم تا به ایران فشار بیاوریم، اشتباه است. گزینه تشدید تحریم‌ها دیگر معتبر نیست.

او نیز تأکید کرده که ادامه برنامه‌های پیشین علیه ایران یعنی تحریم و اعمال فشارهای شدید به منزله از دست دادن متحدان و شرکای امریکا است و این به معنای انزوای امریکا خواهدبود.

ارنست مونیز وزیر انرژی نیز باتوجه به مسائل فنی از توافق هسته‌ای و سیاست باراک اوباما دفاع کرد و گفت که متخصصان بسیاری در رسیدن به توافق به ما کمک کردند و این توافق نتیجه کار آنهاست.

وی ادامه داد: این توافق کاملا خوب و نتیجه‌بخش است، در حوزه بحث راستی‌آزمایی طرح‌های هسته‌ای، ایران برای تولید مواد هسته‌ ای قابل‌شکافت زیرنظر خواهد بود.

مونیز عنوان کرد: اگر جامعه بین‌المللی حدس بزند که ایران به سمت فعالیت مخفی می‌رود، می‌توانیم درخواست کنیم بازرسان به محل بروند. من هم مثل کری می‌گویم هر وقت بخواهیم نمی‌توانیم به هرجا خواستیم برویم، و زمان‌بندی در این خصوص وجود دارد.

وی افزود: بررسی ها به دقت و با آزمایش‌های میکروسکوپی صورت می‌گیرد. اگر ایران ان پی تی را ترک کند، ما به سرعت زنگ هشدار را به صدا در می‌آوریم و واکنش نشان می‌دهیم.

وی همچنین نقش آژانس در برجام برای لغو تحریم و امکان بازگشت آن را ستود و افزود: از نظر علمی تلاش کردیم این توافق برای دنیا و آمریکا بهتر باشد.

بودجه ۱۴۵ میلیون دلاری مخالفان توافق

جلسه پر تنش روز پنجشنبه تنها آغاز فرآیند دشوار و ۶۰ روزه بررسی توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا است. مخالفان توافق سرمایه‌گذاری سنگینی برای رد شدن این توافق در کنگره آمریکا صورت داده‌اند و البته لابی‌های صهیونیستی در این زمینه پیشگام بوده‌اند.

به گزارش سایت دیپلماسی ایرانی، سایت «لوب لوگ» در تاریخ ۲۱ جولای (۳۰ تیر) مطلبی را از قول نویسنده خود «الی کلیفتن» می‌نویسد که مخالفین این توافق ۶۰ روز فرصت دارند که این توافق را از مسیر خارج کنند. آنها از فرصت ۶۰ روزه بررسی کنگره استفاده خواهندکرد که بر نمایندگان مجلسی که صندلی‌های خود را به این مراکز لابی بدهکارند، فشار آورند.

کلیفتن لیستی از هشت مرکز عمده که علیه این توافق فعال هستند، می آورد که بودجه ای بالغ بر ۱۴۵ ملیون دلار تنها در سال ۲۰۱۳ (رقمی که توانسته است به آن دست یابد) برای هر نوع ابتکاری علیه مذاکرات در اختیار داشتند. این گروه‌ها و بسیاری دیگر برای آن‌ها که فعالیت‌های صهیونیستی در آمریکا را دنبال می‌کنند، نا آشنا نیستند. وی مواضع اعلام‌شده این گروه‌ها در مورد توافق را که همگی نشان از مخالفت جدی با اوباما و توافق دارند، نیز ذکر می‌کند. وی مدعی است به این مبالغ باید مشارکت پول‌های غیرعلنی علیه این توافق را نیز اضافه نمود، که به‌صورت آگهی‌های مداوم در تلویزیون و رادیو روزنامه‌ها انتشار می‌یابد. کلیفتن نتیجه می‌گیرد که با توجه به اینکه بسیاری از مراکز ثروت در آمریکا به همراهی با حزب جمهوری‌خواه و شخص ناتانیاهو کمر به لغو این توافقنامه بسته‌اند، بنابراین کار دولت اوباما برای پیشبرد نظراتش بسیار مشکل خواهدبود.

علاوه بر این سرمایه‌گذاری سنگین، آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز بر شدت گرفتن مناقشات بر سر پرونده هسته‌ای ایران موثر بوده‌است. به خصوص کاندیداهای جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا می کوشند با استفاده از اهرم رویارویی با دولت اوباما در مورد پرونده هسته ای ایران نظر حامیان قدرتمند سیاسی و رای دهندگان را به خود جلب کنند. پیش از این اسکات واکر، فرماندار ویسکانسین در سخنرانی اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری که گفته بود: «توافق بد با ایران را در روز اول ریاست جمهوری‌اش لغو خواهدکرد.»

جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا و کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری هم مخالفتش با توافق ایران را اعلام کرده و گفته‌است «این دیپلماسی نیست، این دلجویی است.

پیش از این و در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ یکی از استراتژی های دموکرات ها تاکید بر هزینه سیاست های جنگ طلبانه جمهوری خواهان در خاورمیانه بود و به نظر می رسد تقابل میان جنگ طلبی و سیاست مبتنی بر دیپلماسی و صلح در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هم در کانون منازعه دو حزب قرار داشته باشد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد مهلت کنگره برای بررسی توافق هسته‌ای با ایران، مجال مجادله طیف گسترده‌ای از نیروهای سیاسی در ایالات متحده آمریکا و مهم‌ترین موضوع سیاسی این کشور در هفته‌های پیش رو خواهدبود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |