جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 128085 14:48 1399/10/16
حضور بسیج برای افزایش سرمایه اجتماعی در کشور بسیار ضروری است

حضور بسیج برای افزایش سرمایه اجتماعی در کشور بسیار ضروری است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حضور بسیج برای افزایش سرمایه اجتماعی در کشور بسیار ضروری است

حضور بسیج برای افزایش سرمایه اجتماعی در کشور بسیار ضروری است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 به گزارش روزنامه جهان اقتصاد به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، دکتر اسحاق عطایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، گفت: جلسه پیگیری مصوبات تفاهم نامه مشترک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان بسیج سازندگی کشور با حضور سرهنگ الله بداشتی جانشین سازمان بسیج سازندگی کشور، دکتر فرهی مدیریت منابع طبیعی کشاورزی و محیط زیست سازمان بسیج سازندگی کشور، روسای سازمان بسیج سازندگی استان های مازندران و گلستان، دکتر میرزایی مدیرکل دفتر آموزش و ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و هئیت همراه، مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، مازندران منطقه نوشهر و معاونین امور جنگل و فنی و آبخیزداری و روسای ادارات آموزش و ترویج، حفاظت و حمایت، روابط عمومی، امور قراردادها ی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری در محل سالن جلسات این اداره کل و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل بهداشتی برگزار گردید.

اسحاق عطایی ضمن خیرمقدم به حاضرین و عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: خوشحالیم که با یک نهاد مردمی در راستای رسیدن به اهداف سازمانی گام برمی داریم و این جلسه را به فال نیک می گیریم که ان شاا.. در پایان بتوانیم از این جلسه نتایج مثبتی داشته باشیم. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری در ادامه افزود: منابع طبیعی شمال کشور با خارج از شمال کشور بسیار متفاوت است به دلیل این که چون بیشتر عرصه های منابع طبیعی شمال کشور، جنگلی است و دارای پوشش جنگلی و سبز می باشد و ما خیلی نمی توانیم از مردم و جوامع محلی برای مشارکت در طرح های جنگل کاری استفاده کنیم و شاید به همین دلیل انگیزه برای نیروهای مردمی و بومی برای مشارکت کم باشد ولی در خارج از شمال، به دلیل نبود فضای سبز و جنگلی، انگیزه و ظرفیت های بالقوه ی بیشتری برای مشارکت مردم برای جنگل کاری و طرح های مشابه وجود دارد.

ایشان تصریح کرد: بحث عمده ی دیگری که ما در جنگل های شمال به دلیل وجود پوشش جنگلی داریم، قاچاق چوب و تخلفات مبتلابه آن است که معضل بزرگی به حساب می آید لذا ما از بسیج سازندگی انتظار داریم تا در قراردادهای حفاظتی کمک حال ما باشند تا بتوانیم بحث حفاظت از عرصه ها را بیشتر دنبال کنیم.

وی اضافه کرد: بسیج ظرفیت بسیار مناسبی است تا از عرصه ها به نحو مطلوب تری محافظت نماییم.

دکتر میرزایی مدیرکل دفتر آموزش ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: منابع طبیعی و حفاظت آن در مسیر امنیت اکولوژیک قرار می گیرد و بسیار مهم است.شاخص هایی زیادی در دنیا برای حفظ منابع طبیعی وجود دارد که می توان از آن بهره برد.

 ایشان افزود: گاهاً بعضی از شبکه های معاند، دشمنان نظام، به دنبال تضعیف و ناکارآمد جلوه دادن مدیریت منابع طبیعی، محیط زیست یا مثلا بحث آتش سوزی و ... هستند.پس این نشان می دهد که موضوع منابع طبیعی و محیط زیست کاملاً استراتژیک و حیاتی است.تا جایی که مقام معظم رهبری تاکیدات بسیاری درمورد اهمیت منابع طبیعی داشته اند.

میرزایی ضمن بیان این مطلب که ما به بسیج اعتقاد قلبی و یقینی داریم، خاطرنشان کرد: سرمایه اجتماعی برای مهم است و توسعه ی سرمایه اجتماعی مهم تر.

وی تصریح کرد: حضور بسیج برای افزایش سرمایه اجتماعی در کشور بسیار ضروری است تا ان شاا.. بواسطه بسیج و ظرفیت هایی که دارد بتوانیم اعتماد مردم را داشته باشیم و کارهای اساسی انجام دهیم و در کارآمدی بیشتر نظام موثر باشیم.

مدیرکل دفتر آموزش ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: انعقاد تفاهم نامه با بسیج، یک فصل مشترک چند موضوعی با ابعاد مختلف حتی اجتماعی است.بسیج به عنوان تسهیل گر،که در اقصی نقاط کشور، پایگاه مردمی دارد بسیار کمک حال خوبی برای سازمان جنگل ها است.

دکتر میرزایی بیان کرد: ما توقع داریم تا پایان سال، بخشی از قراردادهای حفاظتی را با بسیج به سرانجام برسانیم.

سرهنگ الله بداشتی جانشین سازمان بسیج سازندگی کشور در این جلسه بیان کرد: جنگل لقب ریه و شش زمین است.یک میراث طبیعی است که متعلق به بشریت و نسل ها دارد.ما وظیفه داریم که از ریه و شش زمین حفاظت کنیم و برای نسل های آینده احیاء نماییم.

الله بداشتی اشاره کرد: مسئله ی جنگل یک مسئله هیبریدی است.مباحث علمی کار بررسی شود.باید در این حوزه جریان سازی شود.یک دستگاه به تنهایی و به راحتی نمی تواند این کار را انجام دهد.حوزه، حوزه بسیار مهمی است.

جانشین سازمان بسیج سازندگی در جلسه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری ضمن اظهار این مطلب که، بسیج ابر نهاد مردمی انقلاب اسلامی برای حل مهم ترین مسائل کشور است، تصریح کرد: آیا مسئله ی جنگل ها، از اولویت به ضرورت تبدیل نشده است؟ اگر به ضرورت تبدیل شده است که بیایید بروکراسی های اداری را به فرموده ی حضرت آقا کنار بگذارید.امروز، ورود بسیج یک ضرورت برای حل مسئله است.ما برای حل مسئله امده ایم و امروز در این جا مسئله، جنگل و منابع طبیعی و حفاظت از آن است.

الله بداشتی ادامه داد: اقتصاد جنگل بسیار مهم است.باید دهکده ای شکل داد و در آن فرهنگ ها و استعدادها شناسایی، کشف و شکوفا شود برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها.مباحث اقتصاد خرد، کشاورزی و زیست بوم باید در نظر گرفته شود و اتفاق بیفتد.باید چنین الگویی پیاده سازی شود.باید اقتصاد حاشیه نشینان، بومی منطقه و حاشیه جنگل، در نظر گرفته شود.ما باید پیش بینی و پیش گیری داشته باشیم تا در درمان موفق باشیم. اگر از ظرفیت دانش بنیان استفاده نکنیم هیچ وقت موفق نمی شویم.بسیج سازندگی شاه راهی است که می تواند از ظرفیت بسیج استفاده کند و هم افزایی ایجاد نماید، بسیج کنندگی و پیش روندگی داشته باشد.

ایشان اضافه کرد: بسیج سازندگی پیمانکار نیست، بسیج به دنبال انتفاع نیست.نگاه بسیجف انتفاع مردم است.بحث جنگل، برنامه ریزی دقیق و اعتماد می خواهد.وضعیت، وضعیت اضطرار است.با شرایط عادی نمی شود این مسئله را حل کرد.اگر می خواهید باعث فخر آیندگان باشیم، قطعاً باید روش های علمی و دانش بنیان را پیاده سازی کنیم.همه ی دستگاه ها باید پای کار بیایند و بسیج این ظرفیت و توانایی را دارد که بسیج کنندگی داشته باشد تا دستگاه ها را ان شاا.. پای کار بیاورد.

در خاتمه روسای سازمان بسیج سازندگی استان مازندران و گلستان و مدیران کل منابع طبیعی این دو استان و کارشناسان حاضر در جلسه به ایراد گزارش عملکرد و نقطه نظرات خود پرداختند.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |