جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 12379 11:27 1394/02/14
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در همایش اساتید تفسیرقرآن در بیت علامه طباطبایی :قرآن باید همچون فقه و اصول جزو متون درسی حوزه قرار گیرد

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در همایش اساتید تفسیرقرآن در بیت علامه طباطبایی :قرآن باید همچون فقه و اصول جزو متون درسی حوزه قرار گیرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در همایش اساتید تفسیرقرآن در بیت علامه طباطبایی :قرآن باید همچون فقه و اصول جزو متون درسی حوزه قرار گیرد

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در همایش اساتید تفسیرقرآن در بیت علامه طباطبایی :قرآن باید همچون فقه و اصول جزو متون درسی حوزه قرار گیرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرجع تقلید شیعیان با بیان این که سابقا قرآن در حوزه علمیه غریب بود، فرمودند: در حوزه های علمیه باید بیش از این به مسائل قرآنی توجه شود، قرآن نباید در حاشیه باشد بلکه باید در متن زندگی و حوزه های علمیه قرار گیرد؛ همانگونه که فقه و اصول در متن حوزه های علمیه قرار دارد قرآن مجید نیز باید این گونه باشد

حضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید پنج شنبه شب ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۴ در یازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش گفت: زمانی که من در جلسات قرآنی شرکت می کنم، معنویت، روحانیت و نورانیت خاصی در آن می بینم.

ایشان افزودند: قرآن مجید نور بوده و جلسات قرآنی نیز نور هستند؛ زمانی که مرحوم علامه طباطبایی شروع به تدریس تفسیر قرآن کرد، تصور نمی کرد که روزی در بیتش این اندازه علمای تفسیر و علوم قرآنی گرد یکدیگر بیایند و در زمینه های قرآنی بحث و گفت وگو کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که سابقا قرآن در حوزه علمیه غریب بود، اظهار داشت: خوشبختانه امروزه به برکت انقلاب اسلامی قرآن حضور واضح و روشن در تمامی شؤون پیدا کرده است، شکر خداوند در حال حاضر قرآن در حوزه علمیه ظهور و بروز دارد اما هنوز شأن قرآن رعایت نشده است.

ایشان ادامه دادند: در حوزه های علمیه باید بیش از این به مسائل قرآنی توجه شود، قرآن نباید در حاشیه باشد بلکه باید در متن زندگی و حوزه های علمیه قرار گیرد؛ همانگونه که فقه و اصول در متن حوزه های علمیه قرار دارد قرآن مجید نیز باید این گونه باشد.

این مرجع تقلید به تبیین مسأله پیامبر اسلام در آیینه قرآن پرداخت و ابراز داشت: شاید برخی در این موضوع فعالیت هایی انجام داده باشند اما گفتار قرآن مجید درباره شخصیت والای رسول اکرم(ص) دامنه دارد؛ پرداختن قرآن به شخصیت پیامبر اسلام نه تنها عظمت ایشان را نشان می دهد بلکه پیام هایی برای انتخاب کردن مسیر زندگی دارد.

ایشان عنوان کردند: در قران مجید دو دسته صفت برای رسول اکرم(ص) بیان شده است، برخی از این صفات خلق و خوی پیامبر اسلام را بیان می کند و برخی دیگر به جنبه ای عملی زندگانی ایشان می پردازد، همچنین در برخی دیگر از آیات هر دو صفت در کنار یکدیگر مطرح شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه«لَقَدْ جَاءَکُمْ رَ‌سُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِ‌یصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَ‌ئوفٌ رَّ‌حِیمٌ» خاطر نشان کرد: در این آیه صفت مهم و والای رسول اکرم(ص) بیان شده است؛ خداوند در این آیه به جای منکم از انفسکم استفاده کرده است، این مسأله نشان می دهد که پیامبر از درون جان و روح انسان ها ظاهر شده و آشنای به تمام مشکلات و رنج های انسان است.

ایشان با اشاره به دومین وصف این آیه در زمینه شخصیت رسول اکرم(ص) گفت: خداوند خطاب به انسان ها می فرماید که درد و رنج های شما برای پیامبر درد آور است، این بدان معنا بوده که اگر انسان دارای مشکل و رنجی باشد به مانند این است که وجود مقدس خاتم النبیین به آن دچار شود.

این مرجع تقلید افزود: قرآن کریم در ادامه می فرماید که رسول اکرم(ص) نسبت به آن ها حریص است، حریص به کسی گفته می شود که به چیزی علاقه شدید داشته باشد؛ البته امروزه از کلمه حریص با عنوان منفی استفاده می شود اما در این آیه برای مبالغه در زمینه اهتمام پیامبر برای هدایت انسان ها از کلمه حریص استفاده شده است.

ایشان با بیان این که قرآن می فرماید خداوند به مؤمنان رئوف و رحیم است، اظهار داشت: بزرگان درباره تفاوت بین رئوف و رحیم گفته اند که رئوف پرمحبت نسبت به کارهای خوب بوده و رحیم پرگذشت بودن دربرابر کارهای خلاف است.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه ۱۵۹ سوره آل عمران ادامه داد: از این آیه استفاده می شود که رسول اکرم(ص) مظهر رحمت الهی است، در ادامه این آیه آمده است که پیامبر اسلام بد زبان و سنگ دل نبوده است.

ایشان ابراز داشتند: با دقت می توان فهمید صفاتی که دشمنان برای پیامبر اسلام بیان کرده اند ریشه در خوبی های ایشان دارد و تعریف رسول اکرم(ص) از آن استفاده می شود، دشمنان وصله های همانند ساحر، مجنون، شاعر و مسحور را به ایشان نسبت دادند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که ذم دشمنان برای پیامبر در واقع مدح ایشان است، عنوان کرد: چه خوب است انسان از مذمت های دشمن نکته های مثبت را اثبات کند؛ یکی از صفاتی که به پیامبر نسبت می دادند ساحر بود، عرب جاهلیت زمانی که دید قرائت قرآن پیامبر انسان ها را به ایشان جذب می کند چنین صفتی را به ایشان نسبت داد، این افراد جاذبه قرآن را سحر می دانستند.

ایشان خاطرنشان کردند: این افراد گاهی پیامبر را مسحور می خواندند، مسحور به کسی گفته می شود که کسی او را سحر کرده باشد و کارهای خارق العاده انجام دهد، این نسبت نادرست نیز به دلیل مشاهده معجزات رسول اکرم(ص) است.

این مرجع تقلید با اشاره به مجنون نامیده شدن پیامبر اسلام از سوی دشمنان گفت: در زمان ایشان دشمنان برای جلوگیری از دعوت حق پیشنهادهای مهم مالی و مقامی می دادند، به دلیل این که رسول اکرم(ص) در برابر امتیازات مالی و مقامی استقامت کردند و دست از دعوت به دین اسلام نکشیدند، از سوی دشمنان مجنون نامیده شدند.

ایشان افزودند: نسبت های دشمنان اسلام به رسول اکرم(ص) کاملا ضد و نقیض است، این افراد از سویی پیامبر را ساحر می خوانند که لازمه ساحر بودن هوش داشتن و باهوشی است، از سوی دیگر نیز این افراد ایشان را مجنون می دانند که شخص مجنون دارای هوش نیست، بنابراین ساحر و مجنون بودن و دیگر صفات با یکدیگر جمع نمی شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که افراد در مسیر باطل گفتارهای ضد و نقیض بسیاری می گویند، اظهار داشت: این افراد امروز چیزی می گویند و فردا سخن خود را تغییر می دهند و هر روز سخنی را می بافند.

ایشان با اشاره به این که صفات بیان شده برای رسول اکرم(ص) در قرآن کریم دارای پیام های است، ادامه داد: نخستین پیام این است که اگر پیامبر اسلام به این اندازه عظمت پیدا کرده به دلیل رعایت صفاتی بوده که در قرآن بیان شده است، از همین رو اگر انسان این صفات را رعایت کند به درجاتی خواهد رسید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اکتفا به بیان عظمت قرآن را از مشکلات حال حاضر کرسی های تفسیر دانست و ابراز داشت: افزون بر بیان عظمت قرآن باید جنبه های عملی و راهکارها نیز با فضایل آمیخته شود، به عنوان مثال برخی به اندازه ای پیامبر اسلام را بالا می برند که ایشان را از اسوه و الگو بودن خارج می کند.

معظم له عنوان کردند: فضایل قرآن، پیامبر و اهل بیت(ع) در حد اعلی است اما رابطه بین پیامبر و امت و امام و مأموم باید حفظ شود تا قرآن مایه هدایت انسان ها قرار گیرد، اگر این چنین نشود قرآن فقط ذهنیات محسوب می شود وخارج از محدوده زندگی قرار می گیرد.

مفسر برجسته قرآن کریم زحمت فراوان رسول اکرم(ص) برای دین اسلام را از دیگر پیام ها دانست و خاطرنشان کردند: حضرت در مسیر به ثمر رساندن دین اسلام بد زبانی ها و مشکلات بسیاری را تحمل کردند، امروزه نیز کشور میان سلسله ای از مشکلات قرار دارد که به وسیله صبر و تحمل می توان از آنان سر بلند خارج شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |