پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 70579 14:01 1396/07/17
حسین کنعانی مقدم عنوان کرد: صف‌آرایی حامیان سیاسی استیصال نژادی مسلمانان میانمار در برابر رسانه‌ها

حسین کنعانی مقدم عنوان کرد: صف‌آرایی حامیان سیاسی استیصال نژادی مسلمانان میانمار در برابر رسانه‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حسین کنعانی مقدم عنوان کرد: صف‌آرایی حامیان سیاسی استیصال نژادی مسلمانان میانمار در برابر رسانه‌ها

حسین کنعانی مقدم عنوان کرد: صف‌آرایی حامیان سیاسی استیصال نژادی مسلمانان میانمار در برابر رسانه‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن (ایکنا) نوشت: مسلمانان میانمار در وضعیتی اسفبار و تحت شدیدترین ظلم و ستم از جانب بوداییان افراطی زندگی می‌کنند. این مسلمانان در مناطق مرزی میانمار با بنگلادش به طور موقت ساکن شده‌اند اما تا به امروز دولت میانمار و دولت‌ها آمریکا و رژیم‌صهیونیستی اجازه رسانه‌ای شدن وضعیت مسلمانان روهینگیایی را نمی‌دهند و بهتر است بگوییم که رسانه‌های جمهوری‌‌ اسلامی ایران، جزء معدود رسانه‌های بین‌االمللی هستند که به این مسئله می‌پردازند.

عقبه سیاسی این جنایات نمی‌گذارد نسل‌کشی رسانه‌ای شود

«حسین کنعانی مقدم» کارشناس مسائل بین‌المللی در گفتگو با ایکنا، درباره عدم پرداختن رسانه‌های جهان به کشتار مسلمانان میانمار گفت: عقبه‌ سیاسی‌ که عمدتا دنبال این بود که این نسل‌کشی در میانمار انجام شود، مشخص است نخواهد گذاشت تا این موضوع رسانه‌ای شود و باید گفت این یک طرح صهیونیستی است که حمایت آمریکا را پشت سر خود دارد. وی ادامه داد: سکوت رسانه‌ای هم که امروز وجود دارد در همین راستا است و رسانه‌ها دارند توجیه می‌کنند جنایاتی را که درحال وقوع است. به نظر می‌رسد سازمان‌های بین‌المللی که بودجه‌هایشان توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها تهیه و تنظیم می‌شود از ترس این‌ که بودجه‌هایشان با مشکل جدی مواجه نگردد از افشای حقایق در میانمار جلوگیری می‌کنند. کنعانی مقدم افزود: خود دولت میانمار هم کاملا خفقان را دراین کشور ایجاد کرده است و نمی‌گذارد هیچگونه انعکاسی درباره این موضوع اتفاق بیفتد و به همین خاطر رسانه‌های بین‌المللی به راحتی از این حادثه بزرگ عبور می‌کنند.

«سوچی» قطعاً شریک جرم است

کنعانی مقدم درباره دست‌ داشتن رهبر میانمار که جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است در این رابطه گفت: بعد از سفر خانم «هیلاری کلینتون» وزیر وقت خارجه آمریکا به میانمار و ملاقاتی که با خانم سوچی انجام داد، اصلاح در قانون اساسی را به او گوشزد کرد که وی هم در همین راستا حرکت کرد اما متاسفانه در اصلاح قانون اساسی میانمار کاملا حقوق مسلمانان میانمار نادیده گرفته شده است و همین موجب شد که بوداییان این مجوز را پیدا کنند که نسبت به نسل‌کشی‌ مسلمانان میانمار اقدامات وحشیانه‌ای انجام دهند و به طور قطع خانم سوچی شریک جرم است و برای این‌که جرم خودش را پنهان کند سعی می‌کند از کنار این ماجرا طوری عبور کند که به هیچوجه آشکار نشود که او در این قضیه دست داشته است.

مسلمانان به هیچوجه با بوداییان خصومتی نداشته‌اند

کارشناس مسائل بین‌المللی درباره صلح‌جویی مسلمانان میانمار و دست داشتن رژیی‌صهیونیستی در این جنایات گفت: یکی از اقداماتی که صهیونیست‌ها همواره دنبال می‌‌کنند، ایجاد جنگ‌های فرقه‌ای، مذهبی و قومیتی است. برای ایجاد اختلاف و فشار آوردن به مسلمانان در میانمار هم از همین شیوه استفاده کرده‌اند و با تحریک بوداییان نسبت به این موضوع و همچنین تحریک بخشی از نیروهای مسلح و ارتش میانمار این اقدامات را دارند دنبال می‌کنند. وی ادامه داد: مسلمانان در بسیاری از کشورها دارند در کنار مذاهب گوناگون به ویژه بوداییان به راحتی و در مسالمت زندگی می‌کنند و گاهی اوقات هم تمدن‌های مشترکی را با آن‌ها داشته‌اند، بنابراین ما اختلافی را بدین صورت میان آن‌ها شاهد نبوده‌‌ایم. شاید در برخی مقاطع تاریخی تحرکاتی رخ داده است مثلاً در افغانستان، طالبان یک سری اقدامات ضد بودایی انجام داد اما ما شاهد هستیم که دوباره مسلمانان بعد از فروپاشی حکومت طالبان، زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار آن‌ها داشته‌اند. به نظر می‌رسد مزدورهایی که استخدام شده‌اند طوری آن‌ها را انتخاب کرده‌اند که صحنه را به گونه‌ای آرایش دهند که این یک اختلاف مذهبی است در صورتی‌ که اینگونه نیست و این خود بخشی از آن سناریوی توطئه است.

جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده کرده است

کنعانی مقدم با اشاره به این‌ که جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های خود برای حل مشکل مسلمانان تا به امروز استفاده کرده است افزود: جمهوری اسلامی ایران دو وظیفه مهم بر عهده دارد. یکی وظیفه اسلامی است که آیه شریه ۷۵ سوره نساء می‌فرماید: « وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْیَهِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا» که این آیه به معنی « چرا در راه خدا جهاد نمی‌کنید و در راه (آزادی) جمعی ناتوان از مرد و زن و کودک که (در مکه اسیر ظلم کفارند و) دائم می‌گویند: بار خدایا، ما را از این شهری که مردمش ستمکارند بیرون آر و از جانب خود برای ما (بیچارگان) نگهدار و یاوری فرست» بوده است. وی ادامه داد: بر اساس این آیه وقتی مشاهده می‌کنیم ملتی آواره می‌شود و مورد ظلم و ستم قرار می‌‌گیرد این وظیفه ما هست که به آن‌ها کمک و یاری رسانیم و دست آنها را بگیریم و این وظیفه شرعی و اسلامی ما است. همچنین که رسول اکرم (ص) می‌فرمایند «مَنْ اَصْبَحَ و لم یَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادى یا لِلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» یعنی این‌که «هر کس صبح کند و به امور مسلمانان همت نورزد، از آنان نیست و هر کس فریاد کمک خواهى کسى را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست». پس این وظیفه و تکلیف ما را از این جهت کاملاً مشخص می‌کند. کنعانی مقدم یاداور شد: مسئله بعدی، وظیفه بشری ما از منظر حقوق‌ بشر و بحث بین‌المللی است، که جمهوری اسلامی ایران منادی حقوق بشر از نوع اسلامی بوده و در چنین حوادثی باید عکس‌العمل از خودش نشان دهد و به کمک مردم ستم‌دیده میانمار بشتابد و این وظیفه حکومتی ما است که در صحنه روابط بین‌الملل نسبت به این موضوع عکس‌العمل نشان دهیم. وی در پایان درباره سایر ابزارهای در اختیار جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مسلمانان روهینگیای تصریح کرد: ما ابزارهای متنوعی را در اختیار داریم. یکی تاثیرگذاری ما بر سازمان‌های بین‌المللی است که به هر حال باید آن‌ها را نسبت به این موضوع حساس کنیم و دیگری سازمان‌های اسلامی مانند سازمان کنفرانس اسلامی خواهد بود و در کنار آن می‌توانیم از فشار آوردن به دولت میانمار در صحنه‌های بین‌المللی هم نام ببریم که این فشارها می‌تواند در ابعاد رسانه‌ای مفیدتر باشند و هم این‌ که در کنار این اقدامات باید کمک‌های انسان‌دوستانه را برای مسلمانان میانمار که در استیصال به سر می‌برند را افزایش دهیم و این موارد جزء وظایف اصلی ما است و باید به آن بپردازیم که رهبر معظم انقلاب هم در این خصوص تاکیدات بسیاری داشته‌اند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |