پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 5723 16:50 1393/07/13
حسن رسولي: اعمال سليقه فردي در تأييد صلاحيت نامزدهاي انتخابات بسيار تأثيرگذار است

حسن رسولي: اعمال سليقه فردي در تأييد صلاحيت نامزدهاي انتخابات بسيار تأثيرگذار است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حسن رسولي: اعمال سليقه فردي در تأييد صلاحيت نامزدهاي انتخابات بسيار تأثيرگذار است

حسن رسولي: اعمال سليقه فردي در تأييد صلاحيت نامزدهاي انتخابات بسيار تأثيرگذار است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


يک عضو بنياد باران گفت: اظهارات اخير سخنگوي شوراي نگهبان و حتي ظاهر مواد قانوني انتخابات به تنهايي نمي‌تواند ملاک تشخيص عملکرد عادلانه و بيطرفانه شوراي نگهبان و زيربخش‌هاي نظارتي اين شورا براي بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات باشد.
حسن رسولي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اظهارات سخنگوي شوراي نگهبان مبني بر ملاک قرار دادن سلوک سياسي و منش اجتماعي داوطلبان انتخابات مجلس، اظهار کرد: رفتار واقعي و عادلانه اعضاي شوراي نگهبان و ساير زيرمجموعه‌هاي اين شورا مي‌تواند بي‌طرفي اين شورا را در انتخابات تأييد يا مورد ترديد قرار دهد.
وي در ادامه اظهار کرد: اظهارات سخنگوي شوراي نگهبان از دو جنبه حقوقي و جنبه انطباق اين اظهارات با موازين اجرايي قانون انتخابات قابل بررسي است. ماده 28 و 30 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي شرايط داوطلبان را در دو وجه ايجابي و سلبي اعلام کرده که ماده 28 شرايط ايجابي و ماده 30 شرايط سلبي را بيان کرده است. بند 1 ماده 28 اعلام مي‌کند کساني مي‌توانند براي ورود به مجلس ثبت‌نام کنند که اعتقاد و التزام عملي به اسلام و جمهوري اسلامي ايران داشته باشند. بند 3 بيان مي‌کند که افراد بايد به قانون اساسي و اصل ولايت فقيه ابراز وفاداري کنند و بند 5 هم اشاره دارد که اين نامزدها نبايد در حوزه انتخابيه به سوء شهرت مشهور باشند.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در ادامه افزود: بند 6 ماده 30 مي‌گويد کساني که اشتهار به فساد دارند حق ثبت‌نام نداشته و بر اساس بند 3 اين ماده وابستگان تشکيلاتي و هواداران احزاب، سازمان‌ها و گروه‌هايي که غيرقانوني بودن آنها از طرف مقامات صالحه اعلام شده است حق ثبت‌نام در انتخابات را ندارند.
استاندار خراسان در دوران اصلاحات در ادامه با بيان اين‌که "علاوه بر اين مواد قانوني بايد به نکات ديگري نيز توجه شود تا صحنه انتخابات شاداب‌تر و قضاوت واقعي‌تر باشد" اظهار کرد: اين نکات عبارتند از ترکيب اعضاي هيأت‌هاي اجرايي و نظارت انتخابات، روند استعلامات از مراجع چهارگانه ثبت احوال، دادستاني کل، وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي و پاسخگو بودن هيأت‌هاي نظارت شوراي نگهبان.
رسولي با بيان اين اعتقاد که "در حال حاضر اعمال سليقه فردي در تأييد يا رد صلاحيت نامزدها بسيار تأثيرگذار است" خاطرنشان کرد: مواردي همچون تأييد التزام عملي افراد به اسلام و نظام يا وفاداري به قانون اساسي و ولايت فقيه، راه را براي اعمال سليقه باز گذاشته است. اما اگر ترکيب هيأت‌هاي نظارت شوراي نگهبان ترکيبي متعادل باشد يعني اين هيأت‌ها متشکل از جريان‌هاي مختلف سياسي کشور بوده و انسان‌هايي خداترس و منصف در آن حضور داشته باشند، قضاوت آنها در مورد نامزدها عادلانه‌تر مي‌شود.
اين فعال سياسي در ادامه با اشاره به اين‌که "قانون‌گذار، شوراي نگهبان و هيأت‌هاي مرکزي و ساير بخش‌هاي نظارتي را موظف کرده که در صورت تقاضاي داوطلبان ردصلاحيت شده، دلايل و مستندات خود را اعلام کنند" افزود: من در دوره انتخابات مجلس هشتم نامزد انتخابات شده و پس از آن‌که رد صلاحيت شدم تقاضاي رسمي براي ارائه دلايل از سوي شوراي نگهبان داشتم که اين شورا به صورت آشکار اعتنايي به اين خواسته نکرد.
اين عضو بنياد باران با اشاره به اظهارات سخنگوي شوراي نگهبان در رابطه با سلوک سياسي و منش اجتماعي نامزدهاي انتخابات گفت: چنانچه اين بررسي با مواد 28 يا 30 قانون انتخابات منطبق بوده و بيطرفانه باشد از نظر اجرايي اشکالي ندارد، اما اگر در عمل منظور از سلوک سياسي و منش اجتماعي، تنزل از موازين شناخته شده انقلاب به سطح جناحي باشد جاي نگراني دارد. البته من خوشبين هستم و فکر نمي‌کنم منظور از سلوک سياسي رفتارهاي جناحي داوطلبان باشد.
رسولي در ادامه گفت: بايد تا قبل از برگزاري انتخابات بعدي مجلس از وضعيت دو حزب مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ابهام‌زدايي شود و مشخص شود اگر کسي عضو اين دو حزب باشد آيا مي‌تواند در انتخابات مجلس شرکت کند يا نه؟
وي همچنين با اشاره به اين‌که "اگر شوراي نگهبان دقت نظر کافي را در بررسي صلاحيت نامزدها نداشته باشد، انگيزه انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان براي حضور در انتخابات کاهش پيدا خواهد کرد" اظهار کرد: در اين شرايط يأس، دلسردي و نااميدي در جامعه حاکم شده و شاخص ميزان حضور مردم در انتخابات آسيب مي‌بيند. همچنين اين باور در جريان‌هاي سياسي و احزاب تقويت مي‌شود که انتخابات و رأي مردم که به تعبير رهبري حق‌الناس است مورد بي‌عدالتي قرار مي‌گيرد و داور انتخابات نه در نقش داوري بلکه در نقش سرمربي يک تيم ايفاي نقش مي‌کند.
استاندار خراسان رضوي در دوران اصلاحات در ارزيابي خود از عملکرد شوراي نگهبان در سال 92، اظهار کرد: به جز رد صلاحيت هاشمي، شوراي نگهبان در انتخابات 92 نسبت به انتخابات 88 دقيق‌تر، عالمانه‌تر و منصفانه‌تر عمل کرد، زيرا در انتخابات 88 نيمي از اعضاي شوراي نگهبان آشکارا به نفع احمدي‌نژاد موضع‌گيري کرده بودند.
وي در پايان با بيان اين‌که "اين عملکرد در انتخابات 92 با هدايت رهبري و دقت نظر شوراي نگهبان تکرار نشد" خاطرنشان کرد: اگر اين روند تکاملي و اصلاحي طي شود به نظر من داوري دقيق‌تر و عادلانه‌تري درباره انتخابات انجام مي‌گيرد و فضاي انتخابات بانشاط‌تر خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |