جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 152770 18:15 1400/06/13
حریق دوباره در کمین تالاب‏های کشور

حریق دوباره در کمین تالاب‏های کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حریق دوباره در کمین تالاب‏های کشور

حریق دوباره در کمین تالاب‏های کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-تالاب‏ها سرمایه‏ های طبیعی هستند و خطرات بسیاری این زیستگاه‏های ارزشمند را تهدید می‏کند یکی از این خطرها آتش‌سوزی است که متاسفانه در سال‏های اخیر در تالاب‏های مختلف و به تازگی نیز در تالاب انزلی مشاهده شده است.

به گزارش جهان اقتصاد، آتش سوزی از جمله بحران‏های طبیعی پیش روی تالاب‏ها است که باید بلافاصله پس از پیدایش برای مهارآن اقدام کرد، همانند اقدامی که در مهار آتش سوزی تالاب بین المللی انزلی شاهد بودیم.

براساس گزارش‌های واصله روز چهارشنبه پس از سه روز آتش‌سوزی و تلاش دستگاههای خدمات‌رسانی و مدد یک فروند بالگرد آب پاش جمعیت هلال احمر مازندران و پرواز یک فروند هواپیما آتش نشان وزارت دفاع سرانجام خلبان هواپیما و کارشناسان سازمان آتش نشانی از مهار حریق به طور کامل خبر داده بودند و با شروع بارندگی‏ها از صبح روز جمعه در استان گیلان، باقی مانده آتش در دل تالاب بین‌المللی انزلی خاموش شد و دیگر اثری از آتش دیده نمی شود. 

 تالاب بندرانزلی با مساحت ۲۰هزارهکتاری از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین زیستگاه‌های طبیعی حیوانات، ماهیان، پرندگان و انواع گیاهان در ایران محسوب می‌شود. این تالاب بین‌المللی هر ساله پذیرای تعداد زیادی ازپرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند اما متاسفانه ازهفته گذشته بر اثر دخالت‏های نابخردانه انسانی  نزدیک به چند درصد از آن طعمه حریق شد، سرمایه ای که احیای آن به سادگی  ممکن نیست.

خبرنگارجهان اقتصاد نیز پیرواهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس‌ محیط‌ زیست‌ و توسعه ‌پایدار به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید:

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: در حال حاضر تالاب انزلی نزدیک به 70درصد از مساحت خود را به دلیل خشکسالی‏های متعدد وعدم تخصیص حقابه اش از دست داده است واز طرفی دخل و تصرف‏های بسیاری تحت عنوان گردشگری، ساخت اسکله برای  ترانزیت کشتیرانی و قایق موجب شده است که ارتباطات بین تالاب از بین برود و از رسیدن آب به تالاب جلوگیری شود.

محبوب فر افزود: مساحت این تالاب 15هزارهکتاراست اما درآتش سوزی اخیر بین 7 الی 12 هزار هکتار ازمساحت تالاب را از دست داده‌ایم و مسائلی مانند سودجویی، عوامل محلی بر سراختلافات زمین‏ها و اراضی وجود که باعث بروز مساله زمین‌خواری در تالاب شده است را به عنوان عامل آتش سوزی عنوان کردند درحالی که باید گفت ابتدا باید تالاب فاقد آب و نیزارها نیز به همین دلیل خشک شده باشند تا این آتش سوزی رخ دهد.

وی گفت: تالاب انزلی از ابتدا خشک بوده و آب آن نیزعقب نشینی داشته و آن را به آتش کشیدند.

** 4 دشت کشور در آستانه خشک شدن

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: ازمزیت تالاب‌ها می توان به تلطیف هوا، کاهش درجه حرارت، افزایش رطوبت، پیدایش انرژی و سیستم‏های پر فشار اشاره کرد که بارندگی را به دنبال دارد.

محبوب فرافزود: از 5 دشت کشور ایران نزدیک به 4 دشت یا به طور کامل خشک شدند یا در آستانه خشک شدن قرار دارند.

به گفته وی، اگر دشت‏های کشور که تالاب‏ها، رودخانه ومنابع آب سطحی و جنگل‏ها را شامل می‏شود، از طریق فعالیت‏های انسانی نابود شود، مشخص است که افزایش درجه حرارت و کاهش رطوبت، عدم تشکیل سیستم پر فشار و در پی آن کاهش بارندگی را شاهد خواهیم بود.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدارایران تاکید کرد: درحال حاضر انتقال آب، سدسازی‏ها و تغییر کاربری‏های جنگل و سواحل منابع آب سطحی منجر به افزایش درجه حرارت و کاهش رطوبت شده است. جالب توجه اینجاست که در تابستان سال جاری بین 3 الی 5 درجه افزایش بیش ازحد هوا را شاهد بودیم و همین مساله در آینده تکرارخواهد شد وعواقب آن به صورت بی‌برقی، بی‌آبی، تنش‏های اجتماعی، مشکلات معیشتی و اقتصاد، کمبود نهاده‏های دامی و مواد غذایی برای مردم ایران نمود پیدا می‏کند .

** عوامل انسانی عامل خشک شدن 80 درصد تالاب‏های کشور

محبوب فرعنوان کرد: خشک شدن 80 درصد تالاب‏های کشور در نتیجه فعالیت‏های انسانی به عنوان عامل انسانی و مصنوعی است و این موارد تغییر اقلیم و کاهش بارندگی‏ها و به تبع آتش سوزی را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: درمواردی نیز تالاب‏ها با وجود برخورداری ازآب به دلیل انجام اقداماتی مانند تغییر جهت آب، زمین خواری، ساحل خواری، سدسازی‏ها، انتقال آب به خشکی گراییده اند و از سوی دیگر زمین و سواحل خشک شده تالاب را به کاربری دیگر مانند زمین کشاورزی، ساخت جاده و... اختصاص دادند  و بروز این اتفاقات برای تالاب انزلی غیرقابل جبران است.

**تالاب‏ها میراث طبیعی هستند

به گفته وی، تالاب‏ها میراث طبیعی هستند ومیلیون‏ها سال به طول انجامیده است که تا این میراث طبیعی شکل گیرد و انسان با دخالت در طبیعت ظرف مدت کوتاهی این تالاب را از بین برده است و نمی‏توان در کوتاه مدت انتظار داشت که این موارد برطرف شود و باید سالها بگذرد، عملیات احیا صورت گیرد، دخل و تصرف‏ها متوقف شود و انتقال آب معکوس شود تا در درازمدت تالاب‏ها و منابع آب طبیعی احیا شود.

** تبعات حریق تالاب‏ها

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار گفت: در کوتاه مدت نیازمند اقداماتی برای حرکت تالاب‏ها به سمت احیا هستیم و نمی‏توان در بلندمدت اقدامات عملیاتی تالاب‏ها را شاهد بود.

وی گفت: حریق تالاب‏ها به افزایش بیابان‌زایی، غیرقابل سکونت بودن مناطق مسکونی، از بین رفتن پوشش گیاهی و جانوری و افزایش مهاجرت‏ها می انجامد که این امر جزو تبعات دومینویی این مساله است.

** احتمال حریق دوباره در تالاب‏های کشور

محبوب فرعنوان کرد: احتمال حریق دوباره در تالاب‏های کشور وجود دارد چناچه که پیش‌تر نیز تالاب انزلی، حریق را تجربه کرده بود و احتمال می‏رود در آینده همزمان با افزایش درجه حرارت و کاهش رطوبت حتی در فصول پاییز و زمستان آتش سوزی‏هایی را در سطح تالاب‏ها، جنگل‏ها و سایرعرصه‏های طبیعی کشور شاهد باشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |