شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 113469 18:24 1399/07/06
حرکت بازار از «ارزش جایگزنی» به «سود سازی شرکت ها»

حرکت بازار از «ارزش جایگزنی» به «سود سازی شرکت ها»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حرکت بازار از «ارزش جایگزنی» به «سود سازی شرکت ها»

حرکت بازار از «ارزش جایگزنی» به «سود سازی شرکت ها»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

دولت برای این که بتواند جلوی سقوط بازار سرمایه را بگیرد، طرح های زیادی را پی گیری کرد، از انتقال یک درصد از صندوق توسعه ملی بر بازار سرمایه گرفته تا لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک‌ها در بورس و همچنین صدور اجازه افزایش سرمایه گذاری شرکت های بیمه در بورس. اما تا کنون تمام این موارد نتوانسته است تاثیری بر بازار سرمایه بگذارد.

به گزارش جهان اقتصاد، هر چند برخی از این طرح ها عملیاتی نشده است اما با فرض تحقق این وعده ها، باز هم نمی توانست این وعده ها تاثیری بر بازار سرمایه بگذارد چرا که امروزه دیگر در بازار «پول» حرف اول را نمی زند، بلکه «قیمت» است که تعیین کننده جهت بازار را تعیین می کند. این قیمت در دو حالت جهت دهنده بازار است اول این که سهام هایی که بیشترین تعدیل را تجربه کرده اند، بیشترین استقبال را به سمت خود جلب خواهند کرد، مانند برخی از شرکت های خودرو سازی که بیش از 60 درصد اصلاح کرده اند، و دوم تغییر و تحول بنیادین شرکت که نتیجه خود را در سود سازی شرکت به جا می گزارد، مانند سهام های دلاری که با افزایش شدید نرخ دلار سود سازی این شرکت ها نیز دو چندان خواهد شد.

لازم به ذکر است تا قبل از سقوط شاخص کل بورس، فعالان بازار به ارزش جایگزینی بسیار اهمیت می دادند، اما تا قبل از ریزش بسیاری از شرکت های بورسی به واسطه رشد قیمت سهامی که تجربه کرده بودند، ارزش جایگزنی خود پر کرده بودند و اکنون دیگر حرفی از ارزش جایگزینی در بورس مطرح نمی شود.

ضمن این که تا قبل از ریزش بازار، سهام داران اهمیتی به سود سازی شرکت های نمی دادند اما پس از سقوط بازار، معادله تغییر کرد و سود سازی حرف اول را در سرمایه گذاری می زند و در طرف مقابل ارزش جایگزینی بی اهمیت شده است.

هم اکنون تنها امید بازار به افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش قیمت کامودیتی ها است، تا هم شرکت های دلاری، افزایش سود سازی را تجربه کنند و هم این که با تشدید شدن تورم، بار دیگر ارزش جایگزینی جایگاه از دست رفته خود را بدست بیاورد.

هرچند که بازار در حال تداوم سقوط خود است، اما بی شک در بلند مدت، بازار سرمایه جذابیت خود را حفظ خواهد کرد و سرمایه گذارانی که در این بازار بمانند هرچه قدر که ضرر هم کرده باشند، ضررشان جبران و به سود های بسیار خوبی دست خواهند یافت.

قبل از سقوط بازار سرمایه، دولت با صحبت هایی خود در رسانه های جمعی در حال بازار گرمی بود تا سهم های خود را به قیمت گران به مردم بفروشد، به همین دلیل تمام نماد های خوب و بد رشد شارپی می کردند، اما پس از سقوط بازار سرمایه، رشد شارپی تمام نماد های بورسی از بین خواهد رفت و فقط نماد هایی رشد خواهند کرد که سودسازی خود را تقویت کرده باشند. بدین ترتیب پس از پایان اصلاح بازار، بازار سرمایه با نرمی با رشد خود ادامه خواهد داد. ضمن این که بازار به این نتیجه رسیده است که یکی از دلایل سقوط فعلی بازار سرمایه صعود های شارپی قبل از ریزش بوده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |