پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 168150 09:18 1400/10/15
حذف ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمد دولت با ادامه سیاست ارز ترجیحی

حذف ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمد دولت با ادامه سیاست ارز ترجیحی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حذف ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمد دولت با ادامه سیاست ارز ترجیحی

حذف ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمد دولت با ادامه سیاست ارز ترجیحی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، «حمیدرضا حاجی‌بابایی» درباره چگونگی بازتوزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزود: با توجه به آیین نامه داخلی مجلس، از این به بعد گزارش کلیات بودجه در دو کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه و بودجه بررسی می‌شود، البته روز گذشته کمیسیون برنامه و بودجه به کلیات بودجه رای مثبت داد و ساعت ۱۸و ۳۰ در کمیسیون تلفیق تایید کلیات بودجه را داشتیم.

وی ادامه‌داد: موضوعی که در کمیسیون تلفیق مطرح شد؛ یک بحث کلیات بود و حدود ۱۴ مورد بحث هم در بودجه داریم که نمایندگان در این ۱۴ مورد ابهام دارند.

حاجی‌بابایی گفت: نمایندگانی که به عنوان موافق و مخالف صحبت کردند این موضوع را مطرح کردند که اگر کلیات مصوب شد به این معنی نیست که نمایندگانی که به کلیات رای دادند در این ۱۴ مورد به این شکل موافق هستند.

وی ادامه‌داد: بحث موافقان و مخالفان این است که ما رای می‌دهیم، اما اصلاح می‌کنیم و دیگر نمایندگان گفتند ما رای نمی‌دهیم تا دولت اصلاح کند که این دو موضوع به شکل دو نوع بیان شد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ خاطرنشان‌کرد: در بحث ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۰ مجلس مصوب کرده که دولت باید هشت میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار داشته باشد تا بتواند تا پایان سال کار را جلو ببرد که دولت با این مبلغ نتوانست این کار را انجام دهد و اکنون این رقم به ۱۳.۶ میلیارد دلار رسیده است، بنابراین اگر تا پایان سال ادامه پیدا کند حدود ۱۹ میلیارد دلار خواهد شد و درخواست دولت هم ۱۹ میلیارد دلار است، در صورتی که کل درآمد ارزی دولت ۱۹ میلیارد دلار نیست.

حاجی‌بابایی تصریح‌کرد: در بودجه ۱۴۰۰ گفته شده است که وقتی پول دولت تمام می‌شود باید دولت ارز ترجیحی را به ریال تبدیل کند.

وی گفت: در بودجه سال آینده دو ابهام در مجلس وجود دارد؛ نخست این که آیا اگر ارز ترجیحی حذف شود از نظر اقتصادی خوب است یا خیر؟ دوم این که چه اقداماتی انجام می‌شود که این کار اتفاق بیفتد؟

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ بیان‌داشت: دیدگاه نمایندگان در کمیسیون تلفیق این است که در اجرای بودجه ۱۴۰۱ چه اتفاقی می‌افتد؟ آیین‌نامه آن کدام است و ضوابط آن چیست؟ شرایط اجتماعی آن کدام است؟ این‌ها سؤال‌های مهمی است که کمیسیون تلفیق دارد.

وی ادامه‌داد: نمایندگانی که روز گذشته به کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق رای ندادند اعلام می‌کنند ما رای می‌دهیم، اما به شرطی که مشخص شود نوع پرداخت چگونه است؟ اگر کالا باشد رای می‌دهیم، ولی اگر پول باشد رای نمی‌دهیم.

حاجی بابایی گفت: بر اساس آخرین گزارش، امسال تاکنون حدود ۱۳.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص پیدا کرده است و هر ماه تقریباً یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به این رقم اضافه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی ما برای سال آینده این است که ۲۶ میلیارد دلار کل درآمدهای نفتی و میعانات خواهد بود که با استقراض از صندوق توسعه ملی حدود ۱۸ میلیارد دلار دست دولت را می‌گیرد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تصریح‌کرد: در جلسه‌ای که صبح روز گذشته با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم اعلام کرد برای سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی نیاز است، بنابراین سال آینده ۱۸ میلیارد دلار را کاملاً برای ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌خواهند که اگر این اتفاق بیفتد ما باید ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع دولت را کاهش دهیم.

حاجی بابایی گفت: در لایحه بودجه سال آینده ۱۴ دغدغه داریم، اما شرایط سال آینده به‌طور حتم بهتر از امسال خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |