پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 159537 10:26 1400/08/06
حذف ارز 4200 تومانی قیمت سموم کشاورزی را گران می کند

حذف ارز 4200 تومانی قیمت سموم کشاورزی را گران می کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حذف ارز 4200 تومانی قیمت سموم کشاورزی را گران می کند

حذف ارز 4200 تومانی قیمت سموم کشاورزی را گران می کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، مهدی حسینی با بیان اینکه ارز دولتی از سال 99 به واردکنندگان سم و کود تعلق نگرفت، گفت: سم و کود یکی از اصلی‌ترین نیازهای کشاورزان است که سال گذشته ارز 4200 تومانی برای واردات سم و کود قطع شد، از این‌رو واردکنندگان بخش‌خصوصی با ارز نیمایی اقدام به واردات این کالاها کردند.

حسینی با بیان توقف تخصیص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان سم و کود تاثیر خود را در تولید خواهد گذاشت، افزود: 5 میلیارد دلار از طریق صادرات محصولات کشاورزی برای کشور ارزآوری ایجاد می‌شود از این‌رو کیفیت محصولات اهمیت ویژه‌ای دارد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: دولت آفت‌کش‌ها را کالا می‌داند در صورتی که آنها تکنولوژی هستند که باید در به‌کارگیری از آنها بیشترین دقت صورت بگیرد.

وی بابیان اینکه 75 درصد از سموم مورد نیاز کشاورزان در داخل کشور فرموله می‌شود، خاطر نشان کرد: دولت 25 درصد از نیاز کشور به سم را از طریق واردات تامین می‌کند. 25 درصد از کود مورد نیاز کشاورزان را بخش خصوصی تهیه و تامین می‌کند.

 به گفته این فعال اقتصادی، سم و کود مورد نیاز کشور از برخی کشورهای اروپایی، چین هند، ترکیه وارد می‌شود. اما در حال حاضر با افزایش 2 برابری نرخ این محصولات برخی برندهای اروپایی در کشور کمیاب شده‌اند.

وی با اشاره به نظارت سازمان حفظ نباتات بر روند واردات سم و کود، خاطر نشان کرد: این سازمان از بدو ورود تا توزیع آن نظارت دارد.

حسینی بابیان اینکه عرضه و تقاضا قیمت سم و کود را مشخص می‌کند، گفت: 95 درصد از تکنیک‌ها و مواد به‌کار گرفته شده در سموم در داخل کشور وجود ندارد و ما ناچار به واردات آنها هستیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: خرید و فروش سم و کود به‌صورت خرد و عمده صورت می‌گیرد. در حال حاضر 7 هزار فروشگاه عرضه کننده سم و کود در سطح کشور هستند و کشاورزان نیاز خود را به‌صورت عمده یا جزیی خریداری می‌کنند.

حسینی با اشاره به‌ لزوم کاربرد سموم کم خطردر کشاورزی، بیان کرد: متاسفانه 40 درصد از سم و کودی که کشاورزان استفاده می‌کنند سموم پرخطراند که این سموم کیفیت تولیدات را کاهش می‌دهند. اگردر روند تولید محصولات کشاورزی، بیش از اندازه از سموم استفاده شود کشورهای هدف صادراتی آن را مرجوع می‌کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بهترین سم و کود باید در اختیار کشاورزان ایران باشد آنها دانا هستند و خود می‌دانند چه نوعی را انتخاب کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |