پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 175605 19:37 1401/01/16
حجم عظیم «تخریب» بیانگر بی‌توجهی به پیوست‌های زیست‌محیطی

حجم عظیم «تخریب» بیانگر بی‌توجهی به پیوست‌های زیست‌محیطی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حجم عظیم «تخریب» بیانگر بی‌توجهی به پیوست‌های زیست‌محیطی

حجم عظیم «تخریب» بیانگر بی‌توجهی به پیوست‌های زیست‌محیطی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-امروزه حفظ محیط زیست مهمترین مسئله است و در این راستا تمامی طرح‌ها باید از پیوستهای محیط زیستی  برخوردارباشند.

به گزارش جهان اقتصاد، درسال‏های اخیر اجرای طرح‏های صنعتی و تولیدی را دراقصی نقاط کشورشاهد بوده‌ایم که سلامت محیط زیست و مردم را به مخاطره انداخته است. حال برای صیانت از محیط زیست و احیای آن برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای باید پیوست محیط زیست داشته باشند، اصرار بورزیم.

**دولت به طرح‌های دارای پیوست زیست محیطی اعتبار پرداخت می‌کند

از سوی دیگر اصغر دانشیان، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در این راستا گفت: هیچ طرحی بدون پیوست زیست محیطی آغاز نمی شود به نحوی که دولت، سازمان برنامه و بودجه را مکلف به پرداخت اعتبار به طرح های دارای مجوز زیست محیطی کرده است.

وی افزود: دولت گذشته طرح های فاقد پیوست زیست محیطی زیادی را آغاز کرده اما در این دولت اجازه این کار داده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح پتروشیمی توسط یکی از مسئولان ارشد در مازندران کلنگ زده شد اما به علت مشکلات زیست محیطی و نزدیکی این طرح به تالاب، از عملیات اجرایی این طرح جلوگیری به عمل آمد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، بی توجهی به محیط زیست را به مثابه توجه نکردن به زندگی افراد دانست و گفت: محیط زیست از مظلوم‌ترین دستگاه های اجرایی است.

دانشیان اظهار داشت: میلیاردها تومان از بیت المال برای اجرای طرح بدون پیوست زیست محیطی هزینه شده و پس از انجام ۹۰ درصد طرح، به فکر دریافت مجوز از محیط زیست می افتادند در حالیکه پیش از اجرای طرح باید برای دریافت مجوز محیط زیست اقدام شود.

وی گفت: بی توجهی به مولفه های زیست محیطی در اجرای مسیر طالقان به تنکابن، فاجعه ای بزرگ بود که خسارت جبران ناپذیری به درختان این مسیر و حیات وحش وارد کرد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و مجلس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: مدیریت نادرست پسماند مهمترین مشکل محیط زیست است که باید برای آن تدبیر اساسی اندیشید در غیر این صورت حتی ساکنان استان های شمالی هم نمی‌توانند در این محل زندگی کنند.

خبرنگار جهان اقتصاد نیز پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار به گفت وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید:

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار اظهارکرد: شاید پنج درصد طرح‏های توسعه عمرانی کشور در بخش ساخت و ساز و صنایع از مجوز محیط زیستی برخوردارباشد. بخشی از این آمار پنچ درصدی از طریق رانت و رابطه‏ی دولتی با سازمان‏های خصوصی مانند شرکت‏های مهندسین مشاور اخذ شده است.

محبوب فرافزود: اگرپروژه‏های عمرانی کشور از پیوست محیط زیستی برخوردار بودند، این حجم عظیم تلفات و تخریب محیط زیست را شاهد نبودیم.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت محیط زیست، عنوان کرد: ازهمین ابتدای سال جاری استان‏های پرآب همانند لرستان و استان‏های شمالی درمواجهه با خشکسالی شدید قراردارند و شرایط اقلیمی که در کشورایجاد شده موجب شده که کشوراز نظرامنیت غذایی با مشکل مواجه شود.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: یکی از ترکش‏های تخریب محیط زیستی ازجمله جنگل‏ها ومنابع آبی متوجه نهاده‏های دامی شده است به طوری که درحال حاضرمرغ داری‏ها، مکان‏های نگهداری دام سنگین فاقد نهاده دامی هستند.

محبوب فر  با اشاره به این که استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و کرمان نوار مرکزی ایران هستند، افزود: دراستان اصفهان مجموعه‌ای از صنایع آب بر از پتروشیمی، فولاد و آهن و انرژی هسته ای وجود دارد و با توجه افزایش جمعیت این استان مزارع کشاورزی توسعه پیدا کرده است یعنی در این شرایط با وجود نبود آب کشاورزان اعتراض کردند.

به گفته وی، پیوست زیست محیطی مسئولیت اجرای پیوست‏های زسیت محیطی طرح‏های عمرانی و محیط زیستی کشور اعم از ساخت و ساز و صنایع متوجه سازمان محیط زیست است یعنی اکنون براساس اساسنامه این سازمان، تمامی سازمان‏های دولتی مانند وزارت صمت و نفت از سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای این طرح‏ها و برنامه‏های خود استعلام به عمل آورند.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران تاکید کرد: در استان‏های شمالی در حریم مناطق حفاظت شده، احداث پتروشیمی را تعریف می‏کنند، از سوی دیگر وزارتخانه‏هایی مانند صمت ونفت به سازمان محیط زیست برای مجوزهای زیست محیطی  فشار می‌آورند.

محبوب فرعنوان کرد: هر طرح و برنامه عمرانی و توسعه‌ای نباید به اجزای محیط زیست (اکوسیستم) لطمه ای وارد سازد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |