جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 11526 14:38 1394/01/21
حتی فضای ذهنی برخی مسوولان نیز با تولید همراه نیست

حتی فضای ذهنی برخی مسوولان نیز با تولید همراه نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حتی فضای ذهنی برخی مسوولان نیز با تولید همراه نیست

حتی فضای ذهنی برخی مسوولان نیز با تولید همراه نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر صنعت: مساله تولید باید به دغدغه ای ملی تبدیل شود

ممکن است عرضه کمتر و تقاضای بیشتر مورد پسند بیشتر تولید کنندگان باشد اما این تفکر اشتباهی است چرا که فراوانی عرضه و تقاضا منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان در کنار یکدیگر را تضمین خواهد کرد؛ عرضه کالا همواره در بازار بایستی بسیار بیشتر از تقاضای آن باشد و در صورتی که این دو مساوی نیز باشند، صنعت کشور بازنده است.

گروه تولید: وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه موضوع تولید در زمان حاضر از دغدغه های اصلی رهبر معظم انقلاب است، گفت: مساله تولید به طور حتم بایستی در کشورمان به دغدغه ای ملی تبدیل شود.

محمدرضا نعمت زاده در نخستین گردهمایی مدیران ارشد این وزارتخانه افزود: مساله تولید باید به عنوان دغدغه اصلی تمامی آحاد ملت و دستگاه های اجرایی از جمله بانک ها باشد.

وی با اشاره به ارتقای جایگاه روزافزون تولید در کشورهای پیشرفته و صنعتی گفت: در تمام این کشورها تولید به عنوان یک مساله برای تمام ملت مطرح بوده است.

نعمت زاده از موانع فرهنگی و ذهنی به عنوان اصلی ترین موانع تولید در کشور نام برد و گفت: در زمان حاضر حتی فضای ذهنی برخی مسوولان نیز با مقوله تولید همراه نیست، به عنوان مثال به تازگی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دفاع از واردات خودروهای خارجی به ما ایراد می گیرد که چرا خودرو تولید می کنید که رفع این مسایل نیازمند ریشه یابی است.

وی با بیان اینکه، کاستی های بسیاری از جمله مسائل مدیریتی، آموزشی، فنی، کیفی و روزآمدی درصنعت کشور وجود دارد، از مدیران این وزارتخانه خواست با ایجاد یک نهضت و با همکاری و همیاری تشکل ها، صنوف و انجمن های بخش های مختلف نسبت به رفع نواقص و کاستی های موجود در بخش صنعت اقدام کنند.

نعمت زاده ضمن تاکید بر حمایت هرچه بیشتر از واحدهای تولیدی غیرفعال از جمله واحدهای کوچک و اینکه مسائل و مشکلات این گونه واحدها علت یابی و دسته بندی شده است، گفت: واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل با مشکلاتی همچون سرمایه در گردش، بازار، مدیریت و همچنین مسائل تکنیکی و فنی مواجه هستند که مدیران استانی بخش صنعت باید کمک کرده و مشکلات آنها را مرتفع کنند.

وی همچنین توجه به قاعده عرضه و تقاضا در مسئله تنظیم بازار را بسیار مهم خواند و گفت: قیمت و کیفیت را نمی توان دستوری کنترل کرد چرا که کمبود عرضه به تولید بر می گردد و بایستی آنقدر تولیدات زیاد باشد که مصرف کننده قدرت انتخاب محصولات و برندهای مختلف را داشته باشد.

وزیرصنعت، معدن و تجارت افزود: عرضه کالا همواره در بازار بایستی بسیار بیشتر از تقاضای آن باشد و در صورتی که این دو مساوی نیز باشند، صنعت کشور بازنده است.

وی افزود: ممکن است عرضه کمتر و تقاضای بیشتر مورد پسند بیشتر تولید کنندگان باشد اما این تفکر اشتباهی است چرا که فراوانی عرضه و تقاضا منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان در کنار یکدیگر را تضمین خواهد کرد.

نعمت زاده در ادامه از تبلیغات افسار گسیخته کالاهای خارجی در صداوسیما و همچنین نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در مراکز مختلف شهری انتقاد کرد.

وزیر صنعت ، با بیان اینکه حق صنعت دفاع از تولیدات ملی است، گفت: نهضت مبارزه با تبلیغ کالاهای خارجی اخیرا آغاز کرده ایم و مدیران استانی بخش صنعت نیز بایستی با تبلیغات بی ضابطه هرگونه کالاهای خارجی در سطح استان مقابله کنند.

وی با بیان اینکه، سال گذشته نامه ای به رییس وقت سازمان صدا و سیما برای جلوگیری از تبلیغات کالاهای خارجی ارائه کرده است، گفت: رییس این سازمان در پاسخ اعلام کرد که این شرکت ها پول بیشتری می دهند و ما نیز پول لازم داریم، ضمن اینکه اگر ملاک تنها پول درآوردن باشد خیلی از کارهای دیگر را نیز می توان انجام داد.

نعمت زاده همچنین با تاکید بر تعریف برنامه استراتژیک و چشم انداز برای تمامی بخش ها و گروه های صنعتی کشور با همکاری تشکل ها و انجمن های این صنعت گفت: برای مثال برای صنعت خودرو برنامه ای تعریف شد و با اینکه در سطح عالی نبود اما تهیه این برنامه چند صفحه ای باعث حرکت و رونق نسبی تولید در این بخش شد.

باید به سمت تولید ملی حرکت کنیم

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرد که علیرغم تلاش تیم مذاکره‌کننده برای لغو یک باره تحریم‌های هسته‌ای نباید تمامی فعالیت‌های اقتصادی را معطوف به نتیجه مذاکرات کرد بلکه باید بر روی اجرای اقتصاد مقاومتی تمرکز نمود.

ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی مقوله‌ای فراموش نشدنی است، گفت: اگر توافق درمذاکرات هسته‌ای حاصل شود قرار است که تحریم‌ها برداشته شود یعنی تحریم‌های غیرهسته‌ای همچنان برقرار خواهد بود؛ بنابراین باید همچنان اقتصاد مقاومتی را در کشور اجرایی کرد که این هیچگونه منافاتی با موضوع مذاکرات ندارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دشمن همواره در کمین ماست، گفت: حتی در صورت برداشته شدن تحریم‌ها باید تمامی تلاش‌ها معطوف افزایش صادرات غیرنفتی و حضور در بازارهای هدف شود. باید به سمت تولید ملی حرکت کنیم. قطعا اگر اقتصاد مقاومتی از ابتدای انقلاب سرلوحه کار بود وضعیت اقتصادی ما در چشم‌انداز بسیار مطلوبی قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به جلسه کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصاد و دارایی، گفت: در این جلسه میزان صادرات غیرنفتی 50 میلیارد دلار و واردات 53 میلیارد دلار اعلام شد که امیدواریم حجم مبادلات کاهش پیدا کرده و صادرات نیز رشد پیدا کند تا درآمدهای دولت از این طریق تحقق یابد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |