شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 10111 15:57 1393/11/19
حبس آثار تاریخی از ارزش‌ آنها کم می‌کند

حبس آثار تاریخی از ارزش‌ آنها کم می‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
حبس آثار تاریخی از ارزش‌ آنها کم می‌کند

حبس آثار تاریخی از ارزش‌ آنها کم می‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

یک کارشناس میراث فرهنگی گفت: فکر نمی‌کنم اقدامات روشنی درباره معرفی آثار استردادی خوروین صورت گرفته باشد،

این آثار ارزش‌های علمی خاصی دارند و باید مطالعات لازم بر روی آنها انجام بگیرد و دانشگاه‌ها در این زمینه مشارکت داشته باشند.
مهدی مجابی در گفت‌وگو با ایسنا‌، درباره افزایش سطح آگاهی‌ از اهمیت اشیاء استردادی خوروین از بلژیک بیان کرد: باید به دنیا اطمینان داد اشیایی که به داخل ایران می‌آیند به خوبی محافظت شده و حبس نمی‌شوند. چراکه حبس آثار از ارزش‌ آنها کم می‌کند؛ زمانی یک اثر به معنای جامع باارزش است که فعال باشد و دائما به روی آن اثر بحث علمی شود. وقتی که یک اثر داخل گاوصندوق قرار می‌گیرد خود به خود از ارزش آن کاسته می‌شود.
او همچنین درباره اولویت‌ها و سیاست‌هایی که می‌تواند به بازگشت دیگر اشیاء تاریخی به ایران کمک کند، اظهار کرد: ابتدا باید منشا‌ آثاری که از ایران خارج شده مشخص شود که آن آثار به چه شکلی از ایران خارج شده‌اند؛ غیر قانونی بوده یا قانونی. البته مسلما اولویت با آثاری است که به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده است.
این کارشناس ادامه داد: پیگیری‌های حقوقی که درباره‌ی اشیا خوروین انجام شده باید درباره آثار دیگری که خارج از ایران هستند نیز انجام شود. کار فرهنگی و حقانیت صاحب اصلی در دنیا مورد قبول است. ایران هم باید توجه جوامع بین‌المللی را جلب کرده و سازمان‌های جهانی را به کمک بگیرد. در هر صورت قوانینی در سطح بین‌المللی هستند، در کنار این قوانین باید یک‌سری اقدامات فرهنگی هم انجام شوند که به همراه اقدامات و همکاری‌های سیاسی - فرهنگی، دیگر اشیا را نیز به کشور برگردانند.
مجابی گفت، امیدوارم اشیاء تاریخی که از ایران خارج شده‌اند به تدریج بازگردانده و یک سیاست ثابت نه تنها در یک دولت، بلکه در دولت‌های مختلف اتخاذ شود؛ این امر نیاز به یک رویکرد سیاسی دارد. از طرفی ایران هم آمادگی داشته باشد تا زمانی که این آثار را دریافت می‌کند آنها را معرفی کند و اهمیت آموزشی- علمی و دارایی‌های فرهنگی را از جنبه‌های مختلف در معرض دید عمومی بگذارد و به مردم گزارش دهد‌. مردم هم صدرصد حمایت‌های لازم را خواهند کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |