جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 190400 19:54 1401/05/21
جولان بی‌رحمانه کرونا در کشور

جولان بی‌رحمانه کرونا در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جولان بی‌رحمانه کرونا در کشور

جولان بی‌رحمانه کرونا در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-شرایط موج هفتم بیماری کرونا در کشور حاکی از آن است که  سویه غالب 4BAو 5BAوجود دارد وهمچنان روند مبتلایان و فوتی‏ها رو به افزایش است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ ویروس کرونا از دوسال پیش تاکنون بر تمامی کشورهای دنیا سایه افکنده است به طوری که با آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس مواجه بودیم. اکنون درموج هفتم کرونا دولت هند در دستورالعمل جدیدی استفاده از ماسک را برای جلوگیری از شیوع کرونا برای شهروندانش اجباری کرده است وشهروندان بدون ماسک جریمه نقدی می‏شوند.از سوی دیگر آمارهای سازمان بهداشت جهانی حاکی است تا کنون بیش از ۳۱ میلیون و ۱۴۳ هزار تن در هند به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد حدود ۴۱۴ هزار و ۱۴۱ تن جان باخته اند.

 دراین میان کشورما نیز از دو سال پیش تاکنون از آسیب‏های این ویروس منحوس در امان نبوده است به طوری که اکنون ۱۳۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

بنا براعلام وزارت بهداشت، تا ۲۱ مردادماه ۱۴۰۱ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۴۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۲۳۸ نفر از آنها بستری شدند. در حال حاضر مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۵۷۹ نفر رسید.تا کنون ۷ میلیون ۱۵۰ هزار و ۸۶۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. ۱۴۸۴ نفرازبیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۳ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۲۰۴ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۵۲۳ دوز رسید.

خبرنگارجهان اقتصاد نیز پیرواهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت و عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران به گفت‏گو پرداخته است که درادامه می‏خوانید:

این کارشناس حوزه بحران‏های محیطی ضمن تکذیب قرار گرفتن کشور در قله پیک هفتم کرونا گفت: صحبت از پیک هفتم کرونا به عادی انگاری دامن می‏زند چراکه زمانی به قله خواهیم رسید که روند ابتلا، بستری و فوتی روند ثابتی داشته باشد اما تعداد مبتلایان، بستری شدگان و فوتی‏های ناشی از کرونا در حال افزایش است و روند صعودی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

وی معتقد است، متاسفانه با گذشت کمتر از یک هفته از برگزاری گردهمایی عمومی ماه محرم حتی درمحیط‏های بسته، میزان ابتلا به کووید19 در شهرهای مختلف افزایش یافته است.

این کارشناس و پژوهشگرحوزه سلامت بیان کرد: در زمان تبلیغ روزهای صفر کرونایی اعلام کردیم که در کشور به دلیل عادی‌‌انگاری‏ها این بیماری شتاب خواهد گرفت، حتی در آن زمان تعداد تست‏های کرونا به قدری کاهش یافته بود به طوری که مشخص شد علت بسیاری از مرگ و میر‏ها ابتلا به کرونا بوده است.

به گفته محبوب فر، حتی دربرگزاری مراسم سوگواری شام غریبان هفته گذشته در نهاد ریاست جمهوری که مسئولین نیز حضور داشتند، اقدام تحسین برانگیزی برای حفظ فاصله فیزیکی و رعایت پروتکل‏های بهداشتی وجود نداشت.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران عنوان کرد: در این ایام افزایش 90 درصدی ورود خودرو به شهرهای شمالی را شاهد بودیم. ازسوی دیگر تعداد فوتی‏ها ناشی از ابتلا به کرونا به یکصد نفر رسیده و در روزهای آینده افزایش این آمار پیش‌بینی می‏شود.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت وارتقا سلامت ایران گفت: پس ازوضع نشدن محدودیت‏های کرونایی در ایام عزاداری محرم و اجرا نشدن مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در تعطیلات مناسبتی ، صحبت وزارت بهداشت مبنی براستفاده از ماسک فایده چندانی ندارد.

**احتمال افزایش ابتلای 10 میلیون نفر در پیک هفتم

محبوب فرگفت: در پیک هفتم کرونا ابتلای نزدیک به 10میلیون نفر در کشور ناشی از زیر سویه‏های امیکرون از جملهBA4 ,BA5وجود دارد. آزمایشگاههای طبی به دلیل نبود بودجه کافی برای خریداری تست‏ها و کیت‏های آزمایشگاهی از خارج از کشور زیرفشارهای اقتصادی هستند و این مساله کاهش تست‌های کرونا را به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: آمار اعلام شده مبنی بر مرگ و میر 90 نفر در نتیجه مرگ و میر تستهای کرونایی مثبت است درحالی که بسیاری از مرگ و میرهای کرونایی یا تست انجام نشده یا تست‏های کاذب منفی به دلیل کاهش دقت آزمایشگاهی وجود داشته است.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران عنوان کرد: در پیک هفتم کرونا ویروس جدیدی درکشورهای هند وچین مشاهده شده است و با توجه به سرعت سرایت آن از اُمیکرون، به نظرمی‏رسد این ویروس به ایران هم خواهد رسید.

محبوب فر افزود: با توجه به کاهش رعایت پروتکل‏های بهداشتی، استفاده از ماسک در محل‏های عمومی و پرتراکم  فاجعه‌‌آمیز است و تنها 20 درصد مردم ماسک می‏زنند.

وی گفت: به رغم این که روند ابتلا و مرگ ومیر کرونا در سایر کشورهای خارجی روند ثابتی داشته و به حالت کنترل در آمده است، در ایران وضع متفاوت است و روند بیماری ادامه خواهد یافت و اراده و انگیزه کافی به دلیل مافیای دارو و واکسن در کشور و صرف هزینه‏های هنگفت، به نظر نمی‏رسد انگیزه و باوری در خصوص کنترل این ویروس وجود داشته باشد.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت وارتقا سلامت ایران تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی جدید و آموزش‏های حضوری بیماری کرونا به طور قطع وارد پیک هشتم خواهد شد که مرگ و میر فراوانی را بر جای خواهد گذاشت و در بین بهبود یافتگان نیزعوارض طولانی مدت مشاهده و به بروز بیماری‏های مختلف منجر خواهد شد.

در این شرایط، یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس، بیان کرد: باید مبنای جدیدی در ستاد ملی مقابله با کرونا پیش گرفته شود. یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس به ایسنا، بیان کرد: به نظر می رسد که ستاد ملی مقابله با کرونا به تصمیمات مصلحتی روی آورده و باید از نو مبنای جدیدی در این ستاد پیش گرفته شود.

محمدرضا صباغیان، با اشاره به ضرورت توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی و انجام واکسیناسیون، بیان کرد: متاسفانه به نظر می‌رسد ستاد ملی مقابله با کرونا به تصمیمات مصلحتی روی آورده است و آن طور که باید نقش خود را ایفا نمی‌کند.ما در ایام ماه محرم دیدیم که تصمیمات جدی برای رعایت پروتکل های بهداشتی اتخاذ نشد. به نظر می رسد عملکرد این ستاد تضعیف شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر متاسفانه خیلی از مردم اعتماد خود را به بحث واکسیناسیون از دست داده‌اند و رعایت پروتکل های بهداشتی نیز در سطح جامعه کم رنگ شده است. باید از بعد فرهنگی و آموزشی در این حوزه گام برداشته شود تا مردم مجددا به این دو مولفه کلیدی برای پیشگیری از این بیماری توجه داشته باشند.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به نظر بنده باید از نو مبنای جدیدی در ستاد ملی مقابله با کرونا پیش گرفته شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |