پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 152171 12:03 1400/06/08
جهش 260 درصدی صادرات کالا به افغانستان از پایانه دوغارون

جهش 260 درصدی صادرات کالا به افغانستان از پایانه دوغارون

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جهش 260 درصدی صادرات کالا به افغانستان از پایانه دوغارون

جهش 260 درصدی صادرات کالا به افغانستان از پایانه دوغارون

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، سید احمد نظام افزود: پارسال طی این بازه زمانی ۲۳۷ هزار و ۷۲۹تن انواع کالا با ۹ هزار و ۶۱۶ دستگاه کامیون از این پایانه به کشور افغانستان صادر شده بود.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت افزون بر ۲۴۳ هزار و ۹۹ تن انواع کالا با ۱۱ هزار و ۸۱ دستگاه کامیون به کشور افغانستان ترانزیت شد.

مدیر پایانه مرزی دوغارون به حوزه واردات انواع کالا از سمت افغانستان به پایانه مرزی دوغارون اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی پنج ماهه نخست امسال، ۲ هزار و ۱۷۴ تن انواع کالا با ۸۸ دستگاه کامیون ترانزیت از سمت افغانستان وارد پایانه مرزی دوغارون شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۷۰ درصد و در مقوله تردد ناوگان حمل نقل ۶۹ درصد افزایش داشته است.

نظام انواع مصالح ساختمانی، میلگرد، بنزین و گاز مایع را از مهم ترین اقلام صادراتی به افغانستان اعلام کرد و افزود: پایانه مرزی دوغارون دروازه طلایی برای تجارت و ترانزیت کالا و یکی از پرترددترین معبرهای زمینی کشور در بخش کالا و مسافر است.
وی به جایگاه پایانه مرزی دوغارون از نظر ترانزیت و صادرات انواع کالا اشاره کرد و ادامه داد: این پایانه رتبه پنجم ترانزیت خروجی و رتبه سوم صادرات را بین پایانه های خروجی کشور دارد و ۹ درصد از سهم صادرات کشور را از آن خود کرده است.
مدیر پایانه مرزی دوغارون گفت: در بخش مسافری و قبل از شیوع بیماری کووید ۱۹ ، روزانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر شامل راننده، مسافر و کارکنان بخش های مختلف اداری و خدماتی در این پایانه تردد داشته و سالانه بیش از یک میلیون مسافر از طریق معبر رسمی دوغارون وارد ۲ کشور ایران و افغانستان می شدند.

نظام افزود: هرات یکی از مهمترین بازارهای کشور افغانستان است که با نقطه صفر مرزی و پایانه مرزی دوغارون ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

شهرستان ۱۳۸ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |