چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 148305 18:52 1400/04/26
جهش سودسازی پالایشی‌ها بنیاد بورس را قوی‌تر کرد

جهش سودسازی پالایشی‌ها بنیاد بورس را قوی‌تر کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جهش سودسازی پالایشی‌ها بنیاد بورس را قوی‌تر کرد

جهش سودسازی پالایشی‌ها بنیاد بورس را قوی‌تر کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

مبنای محاسبه نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی از نرخ فوب خلیج فارس به نرخ‌های صادراتی تغییر یافت. این اتفاق منجر به تعدیل مثبت سنگین در گزارش‌های حسابرسی شده سال ۹۹ پالایشی‌ها شده است. تعدیل مثبت سنگین شرکت‌های پالایشی برکلیت بازار سرمایه تاثیر گذار بود و عامل رشد شاخص کل بورس شد.

به گزارش جهان اقتصاد، بنا برصورت‌های مالی منتشر شده در سامانه کدال حاکی از آن است که نماد "شاوان" که در گزارش حسابرسی نشده قبلی 806 تومان اعلام کرده بود، اکنون به  ۱۷۹۷ تومان رسیده است و این یعنی 123 درصد رشد. همچنین نماد "شتران که در گزارش حسابرسی نشده قبلی 105 تومان اعلام کرده بود اکنون به  148 تومان رسیده است و این یعنی 41 درصد رشد. همچنین نماد " شراز" که در گزارش حسابرسی نشده قبلی ۱۲۹۵ تومان اعلام کرده بود اکنون به  ۲۰۱۸ تومان رسیده است که نشان از رشد 56 درصدی این سهم دارد. همچنین شرکت پالایش نفت اصفهان که لیدری گروه فراورده های نفتی را در دست دارد رشد قبلی که شناسایی کرده بود 125 تومان بود که با اصلاحات انجام شده با 195 تومان رسیده است. در این رابطه طبق گزارش هیات مدیره شبندر ۴۶۷۳ ریال در ۱۲ماهه محقق کرده است. پیش از این در ۱۲ماهه ۲۸۱۶ ریال سود اعلام کرده بود.

تعدیل سود آوری شرکت های پالایشگاهی موجب شد تا بازار سهام را از ریزش روز شنبه نجات دهد و شاخص کل کار خود را با سبز پوشی خاتمه داد.

گروه فرآورده های نفتی روز گذشته با رشد 2.94 درصدی معادل 117 هزارو 477 واحد، وارد کانال چهار میلیون واحدی شد و در کانال چهار میلیون و 114 هزار واحدی توقف کرد.

بدین ترتیب رشد گروه فراورده های نفتی موجب شد تا شاخص کل بورس در اولین روز معاملاتی هفته با رشد پنج هزار و ٧٢٥ واحد معادل 0.44 درصدی در کانال یک میلیون و ٣١١ هزار و 220 واحدی دست یابد. همچنین رشد معاملات گروه پالایشی موجب شد تا حجم معاملات بازار سرمایه از مرز هشت میلیارد و ٦٠٧ میلیون سهم عبور کند تا در نهایت ارزش معاملات روز گذشته به ٦٢هزار و ١٣٧میلیارد ریال برسد.

اما شاخص کل هم‌وزن نتوانست به رشد شاخص کل برسد و این شاخص با رشد ٩٧١ واحدی معادل 0.22 درصدی به کانال ٤٠٢ هزار و ٥٨٣ واحدی دست یافت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |