چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 112642 18:30 1399/07/01
جلوه های حکمرانی خوب آب در استان همدان

جلوه های حکمرانی خوب آب در استان همدان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جلوه های حکمرانی خوب آب در استان همدان

جلوه های حکمرانی خوب آب در استان همدان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان-پیمودن مسیر رشد اقتصادی در هر کشوری اگر با مدیریت صحیح منابع آبی همراه نباشد می تواند آسیب های جبران ناپذیری رارقم زند و تاکنون نیز مدیریت ناصحیح در جوار اقدامات غلطی که به دلایل مختلف از سوی ذینفعان رخ داده است بر تشدید وضع نامطلوب درحفظ منابع آبی افزوده است. در این زمینه درنظرگرفتن سیاست های پایدار به صورت کلان و اجرای برنامه های مرتبط به آن می تواند از‌ بکارگیری شیوه های نادرست به نحوی موثر جلوگیری کند.

مديريت بهينه منابع آب ، ضامن امنيت غذايي، توسعه صنعتي و حفاظت محيط زيست است، افزایش راندمان وبهره وری در مصرف منابع آبی باید مورد توجه تام و جدی از سوی مسوولان و بهره برداران و همینطور تمامی آحاد جامعه قرار گیرد ودر این مسیر بکارگیری شیوه ها، فناوری های نوین و اقدامات کاربردی نظری و عملیاتی مختلف جهت تحقق مصرف بهینه آب و حفظ منابع آبی یک ضرورت است.

گسترش فعالیت های صنعتی،‌ خدماتی، کشاورزی و توسعه فضا های شهری در استان همدان، منابع آبی این استان را بیش ازپیش تحت تاثیر قرار داده است.

خوشبختانه وزارت نیرو علیرغم شرایط اقتصادی و تحریم های حاکم با قدرت به فعالیت و تلاش خود در راستای وظایف محوله ادامه می دهد و تاکنون نیزتوانسته است عملکردی مطلوب را از خود به جای گذارد؛ راه اندازی پویش #هر هفته؛ الف_ ب_ ایران از اقدامات تاثیرگذارو مطرح توسعه ای وزارت نیرو در بهره برداری از پروژه های مد نظر درسراسر کشور است.

حفظ منابع آبی با ساخت 6 سد طی هفت سال گذشته در استان همدان

در دهه 1380 خشکسالی  و قوت گرفتن ضعف حاکم بر منابع آبی در استان همدان بیرحمانه خود نمایی می کرد به گونه ای که آبرسانی به روستاها  با تانکر انجام می شد. در پی استمرار این وضعیت هجرت روستائیان  به شهر روز به  روز فزونی یافت.

از اقداماتی که اسباب بازگشت روستایی های مهاجررا به دیارشان فراهم کرد،‌ ساخت 4 سد طی هفت ساله گذشته در استان همدان بود که  توانست گره از کم آبی موجود بگشاید و روستا باردیگر پذیرای ساکنان ترک دیار کرده باشد.

سدهای سرابی تویسرکان، کلان ملایر، نعمت‌آباد اسدآباد، و شنجور رزن جدای از سد خرمرود تویسرکان و گرین نهاوند که در مراحل مطلوبی از پیشرفت فیزیکی بسر می برند  توانستند حیات و سرزندگی را برای روستائیان و اهالی همدان به ارمغان آورند.

توفیق در حفظ منابع آبی با اعمال طرح تعادل بخشی

شرکت آب منطقه ای استان همدان با تکیه و تاکید بر اعمال مدیریتی صحیح در تحقق دستورالعمل ها و برنامه های مرتبط با سیاست های صیانت از منابع و اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی توانست  بعد از ساخت سدهای مذکور تصویر رنج های ناشی از بحران های کم آبی و خشکسالی  را که طی یک دهه بر استان سایه انداخته بود کمرنگ کند.

این شرکت طی هفت سال گذشته  همواره به موازات انجام پروژه های عملیاتی از رویکردی مستمر در تبیین اهمیت حفظ منابع آبی با ورود به مقوله آموزش و ترویج  برای قشرهای مختلف  برخوردار بوده است.

شرکت آب منطقه ای استان در این میان، توجه خاصی را به بخش کشاورزی بوسیله پایش و کنترل میزان برداشت، معطوف داشته است چرا که بهره برداران این حوزه متقاضی بیش از 97 درصد مصرف آب  در استان هستند.

صرفه جویی283  میلیون متر مکعبی در مصرف آب‌های زیر زمینی  با پرکردن بیش از  چهار هزار و  ۳۲۸ چاه غیر مجاز با دستور حکم قضایی از پیگیری های انجام شده توسط آب منطقه ای استان در راستای اهمییت بخشی به اجرای طرح تعادل بخشی بوده است.

تجهیز 35 درصد از چاه های استان از ابتدای  سال 1393 به بیش از چهار هزار و 982 کنتور هوشمند آب  اقدامی دیگر در تحقق طرح مذکور بوده است.

لایروبی 132 کیلومتر از رودخانه های استان مانعی بر وقوع سیلاب

توجه جدی شرکت آب منطقه ای استان همدان به لایرروبی رودخانه ها توانست حجم بالای بارندگی های سال گذشته در استان را مهار و مانع از وقوع سیلاب و ایجاد خسارت های قطعی و احتمالی شود و تاکنون 132 کیلومتر از رودخانه های استان لایرروبی شده اند.

قابل ذکر است که گنجایش سدهای استان ۱۲۶ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر ۷۶ درصد از ظرفیت مد نظر با  بارش های روی داده، پر شده است.

سرمایه گذاری 8300 میلیارد ریالی بخش خصوصی از ابتدای دولت یازدهم

سرمایه گذاری یک هزار و 8300 میلیارد ریالی  بخش خصوصی در  طرح های مختلف آبرسانی استان  با پیگیری های شرکت آب منطقه ای استان از ابتدای دولت یازدهم عملکردی سازنده محسوب می شود قابل ذکر است که بیشتر این طرح‌ها در پویش #هر هفته؛ الف_ ب_ ایران بهره‌برداری خواهد شد.

مشارکت بخش خصوصی در احیای قابلیت های گردشگری بالقوه درسدهای استان از منظرهای مختلف می تواند توسعه و تاثیرات متعاقب آن همچون رونق اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار، ایجاد اشتغال و افزایش رضایت جامعه محلی  و ...را برای استان به همراه داشته باشد؛ سدهای اکباتان، آبشینه، کلان، نعمت‌آباد و شیرین‌سو از سدهای معرفی شده به سرمایه گذاران برای احقاق  قابلیت گردشگری موجود است.

سد خرمرود تویسرکان با سرمایه‌گذاری 3375 میلیارد ریالی وپیشرفت فیزیکی  30 درصدی؛ در دست ساخت بودن سد گرین با سرمایه گذاری 3774 میلیارد ریالی  از مشارکت های انجام شده بخش خصوصی در ساخت سد در این استان بوده است، این سدها  گنجایش ذخیره آب در همدان را از  ۹۲ میلیون متر مکعب به ۱۲۶ میلیون متر مکعب افزایش داده اند.

افتتاح سد نعمت آباد اسدآباد در چارچوب پویش #هر هفته؛ الف_ ب_ ایران

سد نعمت آباد اسدآباد در استان همدان ازطرح های پویش #هر هفته؛ الف_ ب_ ایران است که در بیست و بکمین  هفته این پویش افتتاح خواهد شد.

در این زمینه مطالعات اولیه سد نعمت آباد از سال 1376 آغاز شد و پس از طی 23 سال با یاری خداوند متعال و همت و همیاری وزیر محترم نیرو،‌ استاندار محترم و سایر دست اندرکاران آماده بهره برداری است و طی روزهای آینده افتتاح خواهد شد.

این سد بر روی رودخانه شهاب با عرض تاج 7 متر و طول تاج 600 متر احداث شده است. حجم مخزن سد 4.6 میلیون مترمکعب است که اکنون نزدیک نیمی از آن پر شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |