پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 5181 14:34 1393/06/23
جلسات نيويورک به روشن شدن نتيجه توافق هسته‌اي کمک مي‌کند

جلسات نيويورک به روشن شدن نتيجه توافق هسته‌اي کمک مي‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جلسات نيويورک به روشن شدن نتيجه توافق هسته‌اي کمک مي‌کند

جلسات نيويورک به روشن شدن نتيجه توافق هسته‌اي کمک مي‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


معاون اروپا و آمريکاي وزارت امور خارجه با اشاره به اينکه سياست‌هاي آمريکا در قبال ايران ثابت بوده و تغيير بر اساس يک موضع گيري  بايد در عمل مشاهده شود، گفت: اعتقاد داريم که براي مبارزه با تروريسم بايد جدي بود و اين جديت را در آمريکايي‌ها نديده‌ايم.
مجيد تخت روانچي معاون اروپا و آمريکاي وزارت امور خارجه در آستانه سفر به نيويورک براي شرکت در اجلاس عمومي سازمان ملل و برگزاري مذاکرات ايران و 1+5 در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اين سئوال که اخيرا شاهد سياست هاي ضد و نقيض آمريکا در قبال همکاري با ايران در پرونده هاي منطقه اي بوده‌ايم، به طوري که اوباما رسما اعلام کرده که مشکل آمريکا نه ايران بلکه متحدانش در منطقه هستند. بر اين اساس آيا رئيس جمهور آمريکا به دنبال يافتن راهِي براي همکاري با ايران است، بيان کرد: نکته مهم اين است که ما در عمل بايد تغييري در مواضع آمريکايي‌ها ببينيم. اينکه آنها بخواهند به صورت شفاهي موضع گيري کنند ولي سياست‌هايشان ادامه سياست هاي قبلي باشد در کل تغييري ايجاد نخواهد کرد.
سياست هاي آمريکا در قبال ايران ثابت بوده است
وي ادامه داد: سياست‌هاي آمريکا در قبال ايران ثابت بوده و تغيير بر اساس يک موضع گيري بايد در عمل مشاهده شود و اين موضوع نياز به زمان دارد تا ببينيم آيا آمريکايي‌ها واقعا تغييري در موضع گيري خواهند داشت يا خير. اما تجربه ثابت کرده است که هر چند وقت يک بار چنين موضع گيري‌هايي از سوي آمريکا مطرح مي‌شود، با اين حال در عمل آنها همان سياست‌ها را دنبال مي‌کنند.
جديت در مبارزه با تروريسم را در آمريکا نديده‌ايم
معاون وزير امور خارجه  در پاسخ به سئوال ديگري درباره ائتلاف آمريکايي ها براي مبارزه با داعش با حضور 40 کشور که 10 کشور عربي نيز حضور دارند و اينکه ايران در ميان اين کشورها نيست و اين مسئله که آيا آمريکا به دنبال سياست جديدي براي همکاري با ايران است، بيان کرد: در اين باره بايد در ابتدا موضع ايران نسبت به آمريکا در نظر گرفته شود و ببينيم ما چطور با اين پديده برخورد مي‌کنيم.
روانچي گفت: ما اعتقاد داريم که براي مبارزه با تروريسم بايد جدي بود و اين جديت را در آمريکايي‌ها نديده‌ايم. زماني که  همين گروه تروريستي در سوريه فعاليت مي‌کرد ،غربي ها سکوت کردند و حتي در برخي از موارد در سوريه از سوي برخي از کشورها به گروه هاي تروريستي کمک مي شد، حتي در عراق نيز زماني که گروه هاي تروريستي عمليات داشتند باز با سکوت اين کشورها مواجه شديم.
وي تاکيد کرد: اين کشورها بايد توضيح بدهند که چطور يک چنين دوگانگي در سياست‌هايشان وجود دارد. مبارزه با تروريسم در شعار کافي نيست و بايد به صورت واقعي و جدي باشد و بايد بدون اينکه دوگانگي در مواضع وجود داشته باشد، اقدام شود تا موثر باشد.
صرفا در موضوع هسته اي با آمريکايي ها مذاکره مي کنيم
روانچي در پاسخ به اين سئوال که در صورتي که آمريکا از ايران براي مبارزه عليه داعش درخواست همکاري کند، آيا ايران مي‌پذيرد و اينکه سياست مذاکره با آمريکا تنها در موضوع هسته‌اي پيش از امضاي توافق ژنو تا چه اندازه قطعيت دارد، بيان کرد: در ارتباط با بحث هسته‌اي با مجموعه و همه اعضاي 1+5 مذاکره مي‌کنيم و علاوه بر مذاکرات کلي به صورت جداگانه با کشورهاي عضو مذاکرات دوجانبه اي نيز داريم و اين موضوع را ادامه خواهيم داد تا ببينيم آيا مذاکرات به جايي مي رسد يا خير.
معاون وزير امور خارجه تصريح کرد: ما صرفا در اين چارچوب با آمريکايي‌ها مذاکره مي کنيم و به موضوع ديگري پرداخته نخواهد شد.
آمريکايي ها در ژنو درباره داعش اعلام موضع کردند و ما شنيديم
وي در پاسخ به اين سئوال که با اين وجود آمريکايي ها اعلام کرده بودند که اين بار در مذاکرات ژنو در مورد داعش گفتگوهايي بين دو کشور صورت گرفته است، بيان کرد: هيچ مذاکره اي در مورد مسئله داعش صورت نگرفت، آمريکايي ها صرفا اعلام موضع کردند و ما مطالب آنها را شنيديم.  هيچ مذاکره اي در اين باره صورت نگرفت.
روانچي  در اين باره که با توجه به مذاکرات دوجانبه اخير با کشورها حضور وزراي خارجه در نيويورک تا چه اندازه مي تواند براي تصميم گيري هاي سياسي در رفع اختلافات موثر باشد، بيان کرد: پيش بيني کار آساني نيست، در ابتدا که به نيويورک برويم مذاکراتي با خانم اشتون خواهيم داشت و همچنين پيش از حضور وزرا نيز به صورت دوجانبه با هيات هايي که به نيويورک خواهند آمد در سطح مديران سياسي جلساتي برگزار مي کنيم. جلسه ديگري نيز در قالب 1+5 برگزار خواهد شد.
مذاکرات در مقطع حساسي است
روانچي ادامه داد: با حضور وزرا يک جلسه 1+5 در سطح وزرا نيز پيش بيني شده است که تاريخ آن هنوز مشخص نيست، ولي اميدواريم در مذاکراتي که در سطح مديران سياسي داريم بتوانيم پيشرفت هايي داشته باشيم که در آن صورت جلسه وزرا در سطح 1+5 مي تواند کمک کند که مذاکرات به جلو برود.
وي در پاسخ به اين سئوال که آيا نيويورک تعيين کننده مسير مذاکرات براي رسيدن به توافق تا 24 نوامبر خواهد بود، بيان کرد: نمي خواهم بگويم تعيين کننده هست يا خير اما در مذاکرات اکنون در مقطع حساسي قرار داريم و جلسات نيويورک مي تواند کمک کند که نسبتا روشن شود که آيا ما مي توانيم تا 4  آذرماه به تفاهم برسيم يا خير؛ اما من اتفاق عجيب و غريبي را از جلسات نيويورک نمي توانم پيش بيني کنم. طبيعتا هر چه به 4 آذر نزديک تر مي شويم حساسيت کار بيشتر مي شود و جلسات در نيويورک و جاهاي ديگر حساسيت خاص خود را دارد



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |